خبرگزاری کار ایران

زارعی در گفت‌وگو با ایلنا:

البغدادی برای جبران خلاء سخنگو، درباره ساختار مدیریتی داعش تجدیدنظر کرده است/ تمرکز عملیات‌های جدید بر اروپا و آمریکا

داعش با علنی کردن گزینه‌های سخنگوی جدید خود درصدد است تا به کشورهای آمریکایی و اروپایی بفهماند که از هم‌اکنون تیر اخطار برای آنها از سوی رهبران رده بالای این گروه شلیک شده است.

«اصغر زارعی» کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به تلاش‌ها و تحرکات «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی داعش برای انتخاب سخنگوی جدید این گروه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: با توجه به تحرکات میدانی هفته‌ها و ماه‌های اخیر علیه داعش در استان الانبار و مناطق شمالی عراق، تجمع آنها در سوریه برای مقابله با ارتش این کشور در حلب و تخلیه شدن مناطقی مانند داریا در نزدیکی دمشق، شاهد به وجود آمدن بحران در درون بدنه این گروهک تروریستی هستیم. به موازات این موضوع کشته شدن چهره‌های سرشناس و صاحب نفوذ داعش یکی از مسائل بسیار مهمی است که ایجاد انشقاق و گسل را هم از حیث روحی و روانی و هم به لحاظ عملیاتی و میدانی در میان اعضای داعش نمایان می‌کند که یکی از آنها «ابو محمد العدنانی» سخنگوی داعش بود که اخیرا کشته شد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که العدنانی یکی از اولین نفراتی بود که با ابوبکر البغدادی بیعت کرد و به عنوان نفرات اول پایه‌گذاری داعش محسوب می‌شد. العدنانی سابقه فعالیت در القاعده را داشته و با «ابومصعب الزرقاوی» سرکرده القاعده در عراق همکاری می‌کرد و از لحاظ سابقه فعالیت تروریستی نسبت به بسیاری از عناصر داعش با سابقه‌تر بوده است. طبیعی است که کشته شدن چنین مهره‌ای می‌تواند ضربه مهلکی بر پیکره داعش تلقی شود. ضمن آن که العدنانی، یکی از چهره‌های برجسته در مورد طرح و هدایت عناصر تروریستی داعش در اروپا محسوب می‌شد که ارتباط مستقیم با طراح و مغز متفکر حملات پاریس یعنی «عبدالحمید اباعود» داشته است.

البغدادی برای انتخاب جایگزین سخنگوی داعش دست به مصاحبه و گزینش چهره‌های زیادی در شهر رقه سوریه زده است که باتوجه به داده‌های فعلی، «ترکی البنعلی» که هم‌اکنون به عنوان مفتی و مسئول صدور فتاوی شرعی این گروهک تروریستی مشغول به کار است، یکی از این گزینه‌ها خواهد بود که اصلیت وی بحرینی است. گزینه دوم، «علی موسی الشواخ» ملقب به «ابولقمان» است که اولین والی و حاکم رقه تلقی می‌شود. از این جهت به نظر می‌رسد ابوبکر البغدادی به عنوان رهبر گروهک تروریستی داعش برای جبران خلاء سخنگوی داعش، اقدام به تجدید نظر در مورد ساختار مدیریتی این گروهک تروریستی کرده است.

این تحلیلگر مسائل منطقه در مورد شخصیت دو گزینه مورد نظر برای تصدی عنوان سخنگوی داعش اظهار کرد: آنچه که در این خصوص باید مد نظر قرار گیرد، این است که دو مهره‌ای که پیش‌تر در مورد آنها توضیح داده شد، در محور فعالیت‌های خارجی و خصوصاً عملیات‌های خارج از محدوده خاورمیانه نفوذ دارند و حتی اقدام به نظردهی و طرح سناریوهای مربوطه می‌کنند. آنها همانند سخنگوی سابق داعش که در سوریه کشته شد، در خصوص پرونده‌ها و عملیات‌های خارجی اظهار نظر می‌کنند و از این جهت می‌توان گفت که داعش درصدد مخابره این سیگنال به اروپا و آمریکا است که احتمال دارد موج جدید عملیات‌ها به آنجا کشیده شود.

وی افزود: باتوجه به کاهش حمایت‌ کشورهای خارجی و منطقه‌ای از داعش و عناصر آن (به لحاظ نیروی انسانی و لجستیک)، این گروهک تروریستی با علنی کردن تنها دو گزینه مورد نظر برای انتخاب شدن به عنوان سخنگوی آنها درصدد است تا به کشورهای آمریکایی و اروپایی بفهماند که از هم‌اکنون تیر اخطار برای آنها از سوی رهبران رده بالای داعش شلیک شده است و باید منتظر پیامدهای آن باشند و به نوعی یک تهدید غیر علنی و مستقیم در این بین نمایان می‌شود.

زارعی در پایان یادآور شد: جابه‌جایی‌ها و انتخاب گزینه‌ها می‌تواند این پیام را برساند که داعش به دنبال موثرترین مهره خود برای تصدی عنوان سخنگوی این گروهک تروریستی است. باید توجه کرد که میزان خشونت داعش همانند گذشته نیست و از رصد اخبار منتشره می‌توان فهمید که دولت‌های حمایت کننده درصدد طرح سناریوی جایگزین برای داعش هستند. در حالت فعلی اغلب کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که تاریخ مصرف داعش به انتهای خود نزدیک شده و باید به فکر عنصر جایگزین برای آن بود. بنابراین باید گفت که انتخاب سخنگوی جدید داعش می‌تواند تا حدودی سناریوهای جدیدی را به تصویر بکشد که دامنه آن مجدداً اروپا و آمریکا را فرا خواهد گرفت.         

کد خبر : ۴۰۸۱۹۳