خبرگزاری کار ایران

سفیر اسبق ایران در آلمان در گفت‌وگو با ایلنا:

حزب «دموکرات مسیحی» کارنامه قابل قبولی در سال‌های اخیر دارد/ خطای مرکل تنها در بحث پناه‌جویان قابل تامل است

یکی از نگرانی‌های مردم آلمان، دگردیسی‌های فرهنگی و حل نشدن مهاجران در فرهنگ این کشور است که می‌تواند فضای نامناسبی را به وجود آورد و از نگاهی دیگر احتمال پیروزی صدراعظم فعلی را کم‌رنگ‌تر کند.

«علیرضا شیخ‌عطار» سفیر اسبق ایران در آلمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در بررسی سطح مقبولیت صدراعظم آلمان در نظر افکار عمومی این کشور عنوان کرد: در ماه‌های اخیر اطرافیان آنگلا مرکل اعلام کرده بودند که وی ممکن است تا آخر دوره فعلی صدراعظمی خود در این مقام حضور نداشته باشد که عده‌ای بر این عقیده بودند، مرکل در صدد است تا در «اوج قدرت» کنار برود. باید توجه داشت که مرکل در زمان صدراعظمی خود در این چند سال توانست آلمان را در اوج بحران اروپا هدایت کند که نقش وزرای وی هم در این بین حائز اهمیت است. البته تمامی وزرا از حزب دموکراتیک- مسیحی نیستند اما به هر حال کارنامه وی را می‌توان قابل قبول ارزیابی کرد.

در آلمان، دولت‌ها همیشه ائتلافی بوده‌اند. با این تفاوت که دو حزب قدرتمند با یکدیگر ائتلاف کرده و تشکیل دولت می‌دهند که نهایتاً این وضعیت موجب شد تا تیم مرکل بتواند موقعیت خوبی برای آلمان به وجود آورد که در بحث مقابله با تروریسم هم این تیم توانست اقدام‌های مهمی را صورت دهد. به گونه‌ای که برلین پس از پاریس و بروکسل، یکی از اهداف تحرکات تروریستی بود ولی مرکل توانست تا سطح قابل توجهی این تهدید را دفع کند.

اظهاراتی که مرکل در مورد پذیرش پناهجویان و تعداد آن داشت، تا حدود زیادی موجب شد مردم آلمان نسبت به شخص صدراعظم، انتقاد‌هایی را صورت دهند. به صورتی که مردم آلمان اعتقاد دارند گرچه وضعیت اقتصادی مناسب است اما نگرانی‌هایی در خصوص آینده این کشور وجود دارد. یکی از این نگرانی‌ها دگردیسی‌های فرهنگی و حل نشدن مهاجران در فرهنگ آلمان است که می‌تواند فضای نامناسبی را به وجود آورد و از بعد دیگر می‌تواند کرسی‌های مرکل را کاهش دهد.

این تحلیلگر مسائل آلمان اضافه کرد: این‌که بگوییم با توجه به انتقادهای صورت گرفته از مرکل، وی مجبور به برگزاری انتخابات میان دوره‌ای در آلمان می‌شود، صحبت درستی نیست. چراکه باید توجه داشت مردم آلمان بسیار محتاطانه اقدام به انتخاب گزینه‌های خود می‌کنند و اصولاً تمامی جوانب را در نظر می‌گیرند.

وی در پایان یادآور شد: در وضعیت فعلی اتحادیه اروپایی که شهروندان بریتانیا به برگزیت رای داده‌اند و فرانسه درگیر مشکلات خود است، مرکل درصدد افزایش و ارتقاء نقش و نفوذ خود در بروکسل است. آلمان یکی از صادر کننده‌های اصلی در سطح اروپا است و از این جهت هم مرکل می‌خواهد تا حد امکان در عرصه صادرات و اقتصاد، آلمان را مطرح کند. به هر جهت باید بگوییم که به صورت مشخص معلوم نیست که آیا مرکل برای انتخابات ۲۰۱۷ حضور داشته باشد یا نه. چراکه حتی گفته می‌شود تیم وی به دنبال گزینه دیگری برای مطرح کردن در انتخابات سال آینده است. اما این‌که بگوییم نظرسنجی‌های صورت گرفته به صورت قطعی نشان‌دهنده عدم حضور مرکل در انتخابات است، باید گفت که تا حدود زیادی نادرست است. چراکه جامعه آماری نظرسنجی‌ها کوچک بوده و تا انتخابات زمان زیادی باقی مانده است.    

کد خبر : ۴۰۵۹۵۸