خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

دلیل خروج مستشاران آمریکا از عربستان، عدم تمایل واشنگتن به خاورمیانه است/ همراه نشدن با ریاض در پرونده سوریه، دلیل تیرگی روابط

رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل اینکه کمتر از چهار ماه دیگر باید کاخ سفید را ترک کند، تلاش دارد تا بتواند در ماه‌های پایانی، سربازهای آمریکایی را به خانه خود بازگردانند و یک سیاست نظامی به اصطلاح پاک را به نمایش بگذارد.

«علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل آمریکا در خصوص دلایل خروج مستشاران نظامی آمریکا از عربستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: باراک اوباما دو سال قبل در جریان سخنرانی خود در استرالیا رسماً اعلام کرد که خاورمیانه همانند گذشته برای ایالات متحده جذابیت ندارد. از سوی دیگر، فروخته شدن شرکت آرامکو به سعودی‌ها نشان‌دهنده این است که غربی‌ها در حوزه نفت هم وابستگی چندانی به غرب آسیا و کشورهای خلیج ندارند و در صدد نقل مکان به شرق آسیا و در جایی اروپای شرقی هستند.

وی ادامه داد: از این جهت می‌توانیم بگوییم کنش و واکنش‌هایی که در خاورمیانه صورت می‌گیرد، همانند گذشته نمی‌تواند توجه ایالات متحده را به این جغرافیای پر تنش معطوف کند. از این جهت در چند روز گذشته شاهد بودیم که مستشاران نظامی ایالات متحده که در جریان تجاوز عربستان به یمن در ریاض حضور داشتند، عربستان را ترک کردند. در تحلیل این رفتار واشنگتن باید بگوییم که اوباما به دلیل اینکه کمتر از چهار ماه دیگر باید کاخ سفید را ترک کند، تلاش دارد تا بتواند در ماه‌های پایانی، سربازهای آمریکایی را به خانه خود بازگرداند و یک سیاست نظامی به اصطلاح پاک را به نمایش بگذارد.

باید به این موضوع توجه داشت که انتقادهای آمریکا علیه عربستان و همچنین سیاست‌های امنیتی و نظامی ریاض موجب شده تا سعودی‌ها جایگاه خود را در نظر آمریکایی‌ها از دست بدهند. اما این بدان معنا نیست که مثلاً قرار است ناوگان پنجم دریایی آمریکا که در بحرین مستقر است، از این کشور خروج کند بلکه هزینه این ناوگان همچنان توسط دولت حاکم بر منامه تامین می‌شود که در ماه‌های گذشته ترامپ به بحث لزوم تامین مخارج نظامیان آمریکا در خلیج فارس توسط کشورهای مربوطه اشاره کرده بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به سفر اخیر اوباما به ریاض و عدم استقبال از وی توسط پادشاه عربستان گفت: زمانی که اوباما به عربستان سفر کرد، ملک سلمان به استقبال وی نیامد و همین موضوع تا جایی گمانه‌زنی در مورد سرد شدن روابط با عربستان را نمایان کرد. عمده دلیل این وضعیت را می‌توان پرونده سوریه دانست. چراکه سعودی‌ها انتظار داشتند آمریکایی‌ها در مواجهه با اسد و عملکرد میدانی در زمین سوریه از ریاض حمایت کنند اما شاهد بودیم که غربی‌ها در خصوص سوریه با آنها هم‌نوا نشدند و همین موضوع موجب تیره و تاریک شدن روابط میان این دو کشور شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در راستای پرونده‌های یمن و سوریه و سایر رفتار عربستان شاهد بازی کردن آمریکا با کارت ۱۱ سپتامبر در مقابل عربستان هستیم که در قالب گزارش ۲۸ صفحه‌ای هر از چندگاهی ریاض را عصبانی می‌کند. باید توجه داشت که هیچ‌گاه ایالات متحده قصد حذف کامل عربستان را ندارد و باید مدنظر داشت که عربستان حدود ۷۵۰ میلیارد دلار سرمایه در سراسر آمریکا دارد و اگر این رقم از خاک کشور بیرون کشیده شود، ایالات متحده با بحران روبرو می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد که عربستان مهره دلچسبی برای آمریکا نخواهد بود اما به هر ترتیب مایل هستند تا ریاض را در کنار خود حفظ کنند. 

 

کد خبر : ۴۰۲۵۷۰