خبرگزاری کار ایران

سفیر اسبق ایران در پاکستان در گفت‌وگو با ایلنا:

بحران کشمیر احتمال گسترش هسته‌های تروریستی را افزایش می‌دهد/ هند تمایلی به مذاکره ندارد

هندی‌ها اعلام کرده‌اند که آماده هرگونه مذاکره با طرف پاکستانی هستند، اما باید دانست که مقام‌های دهلی‌نو تنها برای کنترل گروه‌های افراطی و تروریسم حاضر به مذاکره با پاکستانی‌ها خواهند بود.

«محمدرضا فرقانی» سفیر اسبق ایران در پاکستان در تشریح وضعیت بحرانی کشمیر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: بحران کشمیر را باید یکی از باسابقه‌ترین درگیری‌های تاریخ پس از جنگ جهانی دوم دانست که از سال ۱۹۴۵ تاکنون در جریان است. مساله اصلی و به عبارتی دیگر فقرات این درگیری‌ بر سر بحران مالکیت سیاسی این منطقه است که همچنان میان دولت‌های حاکم بر اسلام‌آباد و دهلی‌نو کشمکش‌های مربوط به پرونده کشمیر وجود دارد که هر کدام از کشورها با استناد به اسناد حقوقی و سیاسی خاص، کشمیر را حق خود می‌دانند.

وی ادامه داد: تشنج فعلی که مجدداً از دو ماه پیش در کشمیر آغاز شده و ما همچنان نظاره‌گر آن هستیم، برگرفته از اختلاف‌های گروه‌های تحت حمایت پاکستان و هند است. به گونه‌ای که این گروه‌ها در کشمیر فعال هستند و نمایی از تقابل میان دو کشور به صورت نامحسوس را به نمایش می‌گذارد. اما آنچه که موجب شعله‌ور شدن این پرونده در ماه‌های اخیر شد، حمله نظامیان به گروه‌های منتسب به پاکستان بوده است که موجب کشته شدن نفرات زیادی شد. تا جایی که استفاده از سلاح‌های ساچمه‌ای توسط نیروهای امنیتی هند، موجب نابینا شدن تعداد زیادی از شهروندان کشمیر شد.

تلاش‌های بسیار زیادی از سوی نهادها و سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای آرام کردن کشمیر و پایان دادن به مناقشات صورت گرفته است اما همچنان این منطقه در ناامنی به سر می‌برد و شاهد هستیم که چگونه خون مردم این نقطه از شبه‌قاره به زمین ریخته می‌شود. اگر چه هندی‌ها اعلام کرده‌اند که آماده هرگونه مذاکره با طرف پاکستانی هستند، اما باید دانست که مقام‌های دهلی‌نو تنها برای کنترل گروه‌های افراطی و تروریستی حاضر به مذاکره با پاکستانی‌ها خواهند بود. به عبارتی دیگر مساله کشمیر هیچگاه از سوی هندوستان مورد مذاکره قرار نخواهد گرفت.

این کارشناس مسائل شبه‌قاره در پایان با اشاره به این موضوع که پاکستان قائل به حل بحران کشمیر از طریق مذاکره است، گفت: پاکستانی‌ها از گذشته تاکنون بر حل این موضوع از طریق مذاکرات اصرار داشتند اما طرف هندی همان گونه که پیش‌تر به آن اشاره شد تمایلی به گفت‌وگو در این خصوص ندارد. نکته مهم دیگر که باید به آن نگاه ویژه‌ای داشت این است که زمانی که شرایط بحرانی در کشمیر تشدید شود، شرایط برای تکثیر و رشد گروه‌های تروریستی و افراطی فراهم خواهد بود. از این رو با توجه به این‌که یک طرف دعوای کشمیر مسلمانان و سمت دیگر آن هندوها قرار دارند، تمامی شرایط برای به وجود آمدن یک پدیده همانند داعش در شبه‌قاره وجود دارد. لذا با عنایت به اینکه سعودی‌ها از قدیم الایام در پاکستان و شبه‌قاره هند درصدد گسترش تفکر وهابی و تکفیری خود بوده‌اند و همچنان هم در افغانستان فعال هستند، احتمال به وجود آمدن یا تقویت گروه‌های افراط‌گرا و تروریستی در کشمیر هندوستان وجود دارد.  

کد خبر : ۴۰۲۰۵۵