خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا:

بریتانیا با تعویق برگزیت درصدد وقت‌کُشی و امتیازگیری بیشتر از اتحادیه است

بریتانیا در برخی از محورها مانند پیمان شنگن و پول واحد اتحادیه (یورو) به سمت بروکسل متمایل نشده بود اما از نظر مسائلی مانند گمرک، تبادلات مالی و پولی و حتی مباحث نظامی با اتحادیه ارتباط زیادی داشته‌ است.

«سیدجلال ساداتیان» کاردار اسبق ایران در بریتانیا با اشاره به وجود احتمال تعویق در طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی (برگزیت) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: بریتانیا از ابتدا مطرح کرده بود که روند جداسازی و کناره‌گیری از اتحادیه اروپا چیزی حدود دو سال طول خواهد کشید اما زمانی که این صحبت به میان آمد، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و به دنبال آن «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه با لحن تند اعلام کرده بودند که اگر بریتانیا خواستار خروج از اتحادیه است باید هرچه سریع‌تر این موضوع را عملیاتی کرده و موضع خود با اتحادیه و کشورهای عضور آن را را مشخص کند.

وی افزود: ترزا مِی قبل از آن که به نخست وزیری بریتانیا برسد، موافق باقی ماندن در اتحادیه اروپایی بوده است اما شرایطی که دیوید کامرون پیش آورد و نهایتاً همه‌پرسی خروج از اتحادیه که منجر به خارج شدن این کشور از بروکسل شد، موجب شد تا ترزا مِی هم ناچار به پذیرش این موضوع شود. هر چند که وی می‌داند خروج از اتحادیه می‌تواند برای بریتانیا ضررهای زیادی را به بار بیاورد.

بریتانیا در برخی از محورها مانند پیمان شنگن و پول واحد اتحادیه (یورو) به سمت بروکسل متمایل نشده بود اما از نظر مسائلی مانند گمرک، تبادلات مالی و پولی و حتی مباحث نظامی با اتحادیه ارتباط زیادی داشته‌ است. از این منظر جدا شدن از اتحادیه با توجه به مسائلی که میان اتحادیه و لندن وجود دارد، نیازمند تفکیک و تبادل نظر بوده و بدون شک زمان‌بر خواهد بود. از جهتی دیگر محور سیاسی و گفتمان مابین این دو طرف باید به نقطه مطلوبی برسد و مقدمات آن به صورت کامل فراهم شود تا خروجی مذاکرات مثبت باشد.

این تحلیلگر مسائل انگلستان در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و انتخابات آلمان در سال ۲۰۱۷ می‌تواند تغییری در ماهیت مذاکرات طرفین بدهد یا خیر، خاطرنشان کرد: در حالت فعلی نمی‌توان گفت که چه زمانی برای نهایی شدن مذاکرات و حتی خروج بریتانیا از اتحادیه وجود دارد. باید دانست که بریتانیا به دنبال وقت خریدن است. به نظر می‌آید که لندن درصدد است تا بتواند از انتخابات آلمان و فرانسه به نفع خود استفاده کرده و امتیازگیری کند. هرچند که ترزا می مشتاق به خروج از اتحادیه نبود اما هم اکنون به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا باید در راستای عملیاتی کردن رای مردم کشورش گام بردارد.

کد خبر : ۴۰۰۵۴۰