خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

کاهش محبوبیت کلینتون و ترامپ به احزاب «لیبرترین» و «سبز» فرصت تنفس سیاسی داد

خلاف این تفکر که در ایالات متحده تنها دو حزب سیاسی یعنی دموکرات و جمهوری‌خواه فعالیت می‌کنند، باید بگوییم که حزب لیبرترین و حزب سبز هم در این میان حضور خود را علنی کرده و به عنوان حزب سوم و چهارم آمریکا اعلام وجود کرده‌اند.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به افزایش حمایت از حزب لیبرترین به عنوان سومین حزب سیاسی ایالات متحده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا خلاف سایر انتخابات ریاست جمهوری این کشور  فضای حاکی از بازتعریف و حتی تغییر سیاست‌های این کشور را در خود جای داده است. اگر به تغییرات و روند سیر این منحنی توجه کنیم، می‌بینیم که سیاست‌های آمریکا موجب تغییرات زیادی در سطح جهان و کشورهای حاضر شده است اما در حال حاضر این دگرگونی و تغییرات، گریبان سیاستمداران این کشور را در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری گرفته است.

وی ادامه داد: خلاف این تفکر که در ایالات متحده تنها دو حزب سیاسی یعنی دموکرات و جمهوری‌خواه فعالیت می‌کنند، باید بگوییم که حزب لیبرترین  و حزب سبز هم در این میان حضور خود را علنی  کرده و به عنوان حزب سوم و چهارم آمریکا اعلام وجود کرده‌اند. به گونه‌ای که این احزاب متاثر از هسته مرکزی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در بسیاری از ۵۰ ایالت آمریکا دفاتر مشخصی دارند و فعال هستند. لذا ایالات متحده در حالت فعلی یک فضای سیاسی چند حزبی را تجربه می‌کند اما در ظاهر نشان می‌دهد که تنها دو حزب در این بین وجود دارد.

در فضای سیاسی که ادبیات عوام‌گرایانه و لومپنیزم ترامپ در کنار افکار کلینتون قرار گرفته است، شاهد به وجود آمدن یک تغییر معنادار در دیدگاه افکار عمومی آمریکا نسبت به دو نامزد اصلی این انتخابات هستیم که این فضا پس از برگزاری کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها صورت گرفت. این موضوع موجب شد تا زمینه های جلب نظر مردم به سوی احزاب سوم و چهارم آمریکا یعنی حزب لیبرترین و حزب سبز فراهم شود و براساس نظرسنجی‌ موسسات آمریکایی این نگاه افزایش داشته است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این‌که تجربیات و اظهارات دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا نتوانسته است افکار مردم را با خود همراه کند، گفت: تجربیات هیلاری کلینتون به عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها در عرصه سیاست خارجی و همچنین در عرصه سیاست داخلی به عنوان سناتور و بانوی اول پیشین کاخ سفید در طول این مدت با اقبال زیادی روبه‌رو نشد. از سوی دیگر در این کارزار سیاسی شخصی مانند ترامپ وجود دارد که با سخنان ساختارشکنانه خود افکار عمومی را تا چند هفته گذشته به سمت خود جلب کرد اما در نهایت طرفداران و حامیان وی به این نکته دست یافتند که وی فاقد وجاهت سیاسی و قانونی و از همه مهم‌تر تجربه کافی در عرصه اداره کشور است.

وی افزود: به صورت واضح باید بگوییم وضعیت به وجود آمده که برایند نظرات و عملکرد کلینتون و ترامپ در این چند ماه بوده است، موجب شد تا احزاب سیاسی دیگر که در ساختار و تشکیلات این کشور قرار دارند بتوانند در این بین تنفس کرده و خود را نشان دهند. از این رو همین بحث موجب شد تا رای دهندگان خاکستری در این بین مشخص و مشهود شوند.

مطهرنیا در پایان عنوان کرد: حضور «گری جانسون» به عنوان نامزد حزب لیبرترین قطعاً به ضرر ترامپ خواهد بود. چراکه خاستگاه وی مربوط به حزب جمهوری‌خواه است و احتمال سرازیر شدن آرا به نفع وی وجود دارد. از سمتی دیگر در اردوگاه دموکرات‌ها، «برنی سندرز» با حمایت از کلینتون به هر ترتیب خود را در کمپین وی بازسازی کرد اما در اردوگاه جمهوری‌خواهان، «تد کروز» به هیچ وجه از ترامپ حمایت نکرده و در کنار سایر چهره‌های جمهوری‌خواه از وی دفاع نکرد. این موضوع می‌تواند نمایانگر یک شکست در میدان جمهوری‌خواهان به نفع دموکرات‌ها باشد. همچنین با وجود احزاب سوم و چهارم در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، آرام آرام ادبیات ترامپ محو می‌شود که این موضوع به کلینتون کمک می‌کند تا ضعف‌های وی از متن به حاشیه رانده شود و نهایتاً برنده انتخابات ۲۰۱۶ شود. اما همچنان باید اظهارنظرها و حتی نظرات افکار عمومی را مد نظر قرار بدهیم. چراکه ممکن است در لحظه آخر سناریوی دیگری پدید آید.       

کد خبر : ۳۹۷۴۳۱