خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

طرح احتمال تقلب، برای فرار ترامپ از باخت است/ آرای سندرز احتمالا به صندوق جمهوری‌خواهان ریخته می‌شود

منتقدان کاندیدای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرده‌اند که نمی‌توانیم قبول کنیم شخصی مانند وی بر صندلی افرادی مانند «فرانکلین روزولت» و «آبراهام لینکلن» تکیه بزند.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا در تحلیل سخنان اخیر «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه مبنی بر احتمال رخ دادن تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: سخنانی که از زمان آغاز و پایان کنوانسیون ملی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواهان توسط ترامپ بیان شده است، مساله‌ای فراتر از یک جناح‌گیری یا تخریب طرف مقابل قلمداد می‌شود. به عبارتی دیگر، سخنان ترامپ به خصوص در مورد این‌که احتمال دارد در انتخابات ریاست‌جمهوری تقلب روی دهد، نشانه افول اخلاق سیاسی در این کشور است.

وی ادامه داد: منتقدان ترامپ پس از آن که وی در مورد احتمال روی دادن تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده سخن گفت، با هجمه به وی اعلام کرده‌ بودند که افرادی مانند فرانکلین روزولت و آبراهام لینکلن بر صندلی ریاست جمهوری آمریکا نشسته‌اند؛ حال نمی‌توانیم قبول کنیم که شخصی مانند ترامپ با این طرز تفکر بر این صندلی تکیه بزند. اما مساله دیگر این است که ترامپ در حال طرح‌ریزی توهم توطئه‌ای است که اگر خروجی انتخابات به ضرر وی بود، بتواند روند انتخابات را محکوم کرده و اوضاع را تا حدودی به نفع خود رقم بزند.

سخنان ترامپ در مورد این‌که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و حتی ژاپن و کره‌جنوبی باید هزینه حضور نظامیان آمریکا در این کشورها را تامین کنند، تا حدودی آن هم در مورد کشورهای شرق آسیا قابل تامل است. از قدیم‌الایام کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بخشی از هزینه حضور نیروهای آمریکایی در کشورهای خود را تامین می‌کردند. به عنوان مثال تمامی هزینه‌های ناوگان پنجم آمریکا در بحرین توسط دولت این کشور تامین شده است. اما در مورد کشورهایی مانند ژاپن، کره‌جنوبی و به طور کلی دولت‌های حاکم بر شرق آسیا چنین حالتی صدق نمی‌کند. حتی ترامپ اظهار کرده که اگر این هزینه‌ها تامین نشود و وی به مقام ریاست‌جمهوری آمریکا برسد، نیروهای کشورش را از شرق آسیا خارج خواهد کرد که این موضوع خلاف ماهیت سند امنیت ملی سال ۲۰۱۵ ایالات متحده است.

این استاد دانشگاه در پایان در خصوص واکنش ترامپ به سخنان پدر و مادر سرباز پاکستانی در کنوانسیون ملی حزب دموکرات عنوان کرد: سخنان مادر و پدر سرباز پاکستانی که در جنگ عراق کشته شده بود، قطعاً مدلی از تحرک دموکرات‌ها علیه ترامپ بوده و به معنای یک هجمه سیاسی و روانی به وی محسوب می‌شود. از طرفی دیگر، این‌که شنیده می‌شود حامیان برنی سندرز به ترامپ رای خواهند داد، موضوعی است که احتمال رخ دادن آن بسیار بالا است. به گونه‌ای که ممکن است حامیان برنی سندرز از رای دادن به کلینتون خودداری کنند و در این حالت است که به سمت ترامپ متمایل خواهند شد.       

کد خبر : ۳۹۷۰۳۴