خبرگزاری کار ایران

دستمالچیان در گفت‌وگو با ایلنا:

هدف دیدار مقام‌های ریاض و تل‌آویو ایجاد محیط امن برای اسرائیل و تضعیف مقاومت است

ماهیت و خروجی دیدارها و برآیند صحبت‌های مقام‌های اسرائیل و عربستان این بوده است که در حالت فعلی دشمن اصلی عربستان، اسرائیل نیست بلکه دشمن اصلی ایران خواهد بود.

«احمد دستمالچیان» سفیر پیشین ایران در عربستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تشریح علل سفر مقام‌های عربستان به سرزمین‌های اشغالی بیان کرد: همان‌طور که از گذشته تاکنون به آن اشاره شده است، از زمان خلق بحران سوریه یک اتاق عملیات سه‌جانبه متشکل از نمایندگان اسرائیل، آمریکا و عربستان تشکیل شد. هدف از تشکیل این اتاق راهبردی این بود تا سه ضلع این مثلث بتواند در خصوص مقابله و مبارزه با جریان مقاومت در منطقه در راستای سیاست‌های رژیم صهیونیستی تصمیم‌های جدی را اتخاذ کند. محور لبنان و فلسطین و همین‌طور محور عراق و سوریه از اهدافی بود که سه طرف مذکور در خصوص عملکرد گروه‌های مقاومت در آن اقدام به تشکیل جلسه به صورت ۲۴ ساعته کرده و حتی تصمیم‌گیری‌های راهبردی در مورد ایجاد یک محیط امن برای اسرائیل صورت داده بودند. خروجی مد نظر طرف‌های مذکور اعمال فشار حداکثری برای سازش با اسرائیل بود.

وی افزود: در سال‌های ۸۴ و ۸۵ سعود الفیصل گفته بود که باید مساله مقاومت و محور مورد نظر که در منطقه شکل گرفته است را به صورت جدی تضعیف کنیم و حتی از مقام‌های واشنگتن این قول را گرفته بود که برای طراحی و حل این مساله به عربستان کمک کنند. در این مدت دستگاه اطلاعاتی عربستان، ارتباط تنگاتنگی با سرویس اطلاعاتی موساد و همچنین سازمان سیا برقرار کرد که تمامی داده‌های این سه نهاد در قالب کمیته‌ای که پیش‌تر به آن اشاره شد، مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفت و خروجی تحلیل این اتاق، بر این مساله استوار بود که بتوانند صورت مساله جدی به نام مقاومت اسلامی در منطقه را تضعیف کرده و نهایتاً از بین ببرند.

این طرح را می‌توان نقطه مشترک سه ضلع این پرونده دانست که به نوعی در صدد بودند تا بتوانند سیاست‌های رژیم صهیونیستی در منطقه را مورد هجمه قرار دهند. لذا در آن زمان شاهد بودیم که بحران سوریه کلید خورد و به دلیل این که دمشق به عنوان یک گلوگاه استراتژیک قلمداد می‌شد، تمامی تصمیم‌ها به این سمت و سو رفت تا بتوانند تسلط بر سوریه را عملیاتی کنند.

این تحلیلگر مسائل عربستان با تاکید بر این‌که عمده دیدارهای مقام‌های اسرائیل و عربستان برای تصویب و اجرای سناریو‌های جدید در راستای ایجاد محیط امن برای اسرائیل صورت می‌گیرد، گفت: حمایت جریان‌های وهابی و تکفیری اعم از حمایت مالی، نیروی انسانی، اطلاعاتی و نظامی در این مدت از سوی عربستان و اسرائیل و آمریکا صورت گرفت. دلیل اصلی این حمایت‌ها تضعیف و از بین بردن حزب‌الله لبنان بود . چراکه اسرائیل خطر عملکرد حزب الله را در جنگ ۳۳ روزه و همین طور تحرکات حماس در جنگ ۲۲ روزه را کاملاً حس کرده بود. اگر به نتیجه جنگ ۲۲ روزه و ۳۳ روزه لبنان نگاهی بیاندازیم به صورت کلی خواهیم دید که چارچوب امنیتی و نظامی اسرائیل اعم از گنبد آهنین و همین‌طور تانک‌های مرکاوا و سایر ادوات سنگین استراتژیک این رژیم که باعث شده بود اسرائیل در فهرست پنج ارتش برتر جهان قرار گیرد، مورد تهدید واقع شد و اتفاقاً همین موضوع چالش اصلی برای اسرائیل قلمداد شد.

وی ادامه داد: تضعیف جریان مقاومت در همین راستا و برای بازگرداندن آبروی رفته اسرائیل به شمار می‌رود. اینکه چند روز گذشته انور عشقی با مقام‌های تل آویو دیدار کرد و خبر این دیدار به صورت رسمی از سوی وزارت خارجه اسرائیل تایید شد، مساله جدیدی نیست که بتوان گفت موجب شگفتی دنیا می‌شود. به صورتی که اگر به دیدارهای قبلی ترکی فیصل با موشه‌ یعلون نگاه بیاندازیم کاملاً درک می‌کنیم که ارتباط میان عربستان و اسرائیل از سالیان گذشته وجود داشته است اما هم اکنون این دیدارها علنی‌تر شده است.

سفیر سابق ایران در لبنان در پایان با تاکید بر این‌که در ادبیات جدید سعودی‌ها دشمن جدید آنها ایران محسوب می‌شود، گفت: «ماهیت و خروجی این دیدارها و برآیند صحبت‌های این سه ضلع در اتاق‌های فکر خود، این بوده است که در حالت فعلی دشمن اصلی عربستان، اسرائیل نیست بلکه دشمن اصلی جمهوری اسلامی ایران است. همچنین عربستان سعودی به عنوان پرنفوذترین کشور عضو در شورای همکاری خلیج فارس می‌بایست در جریان ضدیت با مقاومت و حتی ایران دست بالا را پیش بگیرد تا مابقی کشورهای عضو این شورا به تبعیت از ریاض، اولاً به مقابله با جریان مقاومت از لبنان تا سوریه برخیزند و ثانیاً تهران را در دستور کار خود برای مقابله قرار دهند.»

کد خبر : ۳۹۴۲۶۱