خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

خلائی جدی در کنوانسیون جمهوری‌خواهان وجود دارد/ بی‌وزنی معاون ترامپ در مقابل ژنرال‌های محافظه‌کار

عدم حضور اشخاصی مانند بوش پدر و پسر و حتی «جان کیسیک» به عنوان فرماندار اوهایو این پیام را مخابره می‌کند که یک خلاء جدی در برگزاری این کنوانسیون وجود دارد.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ضمن اشاره به این موضوع که کنوانسیون ملی حزب جمهوری‌خواه با ضعف‌های متعدد روبه‌رو است، عنوان کرد: برگزاری کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان در ایالت اوهایو اوج حرکت محافظه‌کاران برای انتخابات آینده ریاست‌جمهوری آمریکا تلقی می‌شود. برگزاری این کنوانسیون در فضایی آغاز شده که شاهد چالش بزرگ در خصوص ادبیات سیاسی ایالات متحده هستیم. چراکه نحوه تلاش و برخورد و تلاش بازیگران با یکدیگر در این میان می‌بایست مد نظر قرار گیرد. از این منظر در حالت فعلی دونالد ترامپ به جای این‌که بتواند وحدت جمهوری‌خواهان در آمریکا را به وجود آورد، به عنوان عامل انشعاب و اصطکاک نمایان شده است.

وی ادامه داد: نکته‌ای که در کنوانسیون مذکور مد نظر است و می‌بایست به آن توجه خاص شود، این است که هیچ کدام از افراد تاثیر‌گذار در این مراسم حاضر نشده‌اند و حتی به عنوان یک چهره مطرح در این کنوانسیون اقدام به سخنرانی نکردند. عدم حضور اشخاصی مانند بوش پدر و پسر و حتی جان کیسیک به عنوان فرماندار اوهایو این پیام را مخابره می‌کند که یک خلاء جدی برای برگزاری این کنوانسیون وجود داشته و همچنان هم وجود دارد. به صورتی که تنها سخنران مهم این کنوانسیون، همسر ترامپ بود و این نشان از ضعف کمپین وی دارد.

 دونالد ترامپ اگرچه توانست یک سری از عوام و افراطیون را به سمت خود جذب کند اما در حالت فعلی تلاش دارد تا بتواند وحدت حداکثری را در اردوگاه جمهوری‌خواهان به وجود بیاورد. از سوی دیگر، باید توجه داشت اگرچه «مایک پنس» به عنوان یک کنشگر با سابقه در جناح محافظه‌کاران قرار دارد اما نمی‌توان وی را با ژنرال‌های وزین حزب جمهوری‌خواه هم سطح دانست.

مطهرنیا در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا معاون ترامپ می‌تواند نقش حلقه وصل وی به اردوگاه جمهوری‌خواهان را بازی کند یا خیر گفت: در سال های قبل اگر به پرونده سارا پیلین که قرار بود به عنوان معاون جان مک‌کین ایفای نقش کند نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که وی همانند مایک پنس در جنبش تی‌پارتی حضور داشته است. اما در آن موقع باتوجه به شکافی که در لایه‌های بالایی حزب جمهوری‌خواه وجود داشت، وی نتوانست کاری از پیش ببرد. در این حالت هم انتخاب پنس نمی‌تواند چالش‌های پیشروی ترامپ را تا حدی زیادی از بین ببرد. اما در نهایت، حزب جمهوری‌خواه مجبور خواهد بود تا دونالد ترامپ را به عنوان خروجی جمع‌بندی کنوانسیون خود برای نامزدی حزب در انتخابات ریاست جمهوری آینده معرفی کند.

کد خبر : ۳۹۲۳۱۹