خبرگزاری کار ایران

قائم‌مقامی در گفت‌وگو با ایلنا:

حضور ناتو در کویت و خلیج‌فارس با هدف ایجاد پیوند میان اسرائیل و اعراب منطقه صورت گرفته است

افتتاح دفتر ناتو در کویت با هدف ایجاد حاشیه امن برای اسرائیل و همچنین پیوند روابط جدید تل‌آویو با اعراب منطقه صورت گرفته است.

«علی قائم مقامی» کار‌شناس مسائل ناتو با اشاره به افتتاح دفتر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در کویت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: ناتو بر اساس مصوبات اجلاس سران این سازمان در سال ۲۰۰۲ طرح عملیات مشترک را تصویب کرد. همچنین سال ۲۰۰۴ در استانبول و در اجلاس دیگری که تمامی اعضای ناتو در آن حضور داشتند، مسائل مختلفی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و حتی تعدادی از آن‌ها تصویب شد.

وی ادامه داد: این مسائل شامل تاسیس انستیتو دفاعی، مشارکت جانبی کشور‌ها در قفقاز و آسیای میانه، تبادل اطلاعات و آمار، اصلاح روابط کشوری و لشکری، انجام عملیات حمایت از صلح، مبارزه با تروریسم و مقابله با تهدیدهای امنیتی می‌شد که در کنفرانس استانبول تمامی این موارد و تعداد زیادی از موارد دیگر به تصویب رسید. نکته مهمی که در اینجا نهفته، این است که بر اساس کنفرانس استانبول قرار بر این شده بود که حوزه فعالیت ناتو گسترده‌تر شود. به صورتی که ناتو در بالکان و عراق فعالیت دارد و تاسیس دفتر ناتو هم به همین منظور صورت گرفته است.

 

یکی دیگر از اسنادی که باید به آن اشاره شود «دیالوگ مدیترانه» بود که در آن به الجزایر، رژیم صهیونیستی، مصر، اردن و موریتانی هم اشاره شده بود و این محور به عنوان یک طرح برای حضور ناتو در خاورمیانه بزرگ قلمداد می‌شد. باید مد نظر داشته باشیم که ناتو در راستای سیاست‌های آمریکا مبنی بر حضور در خاورمیانه گام برداشته است. به گونه‌ای که ناتو با پیاده کردن نیرو در قطر و کویت اقدام به آموزش آنها می‌کند که بیشتر در محور آموزش اطلاعاتی می‌گنجد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به اساسنامه ناتو گفت: در اساس‌نامه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی آمده است که این سازمان در مورد اقتصاد بازار آزاد، حامی این مساله بوده و همچنین یکی از طرفداران برقراری دموکراسی و حقوق بشر است. اما در حقیقت ناتو به یک سازمان اطلاعاتی، سیاسی و نظامی تبدیل شده است که با ماهیت اصلی خود بسیار فاصله دارد. همین موضوع موجب شده است تا عناصر احزاب راست و چپگرا و حتی افراطیون و طیف سوسیالیست‌ها در چارچوب و تحت امر ناتو عمل کنند.

وی افزود: از سوی دیگر باید گفت که سیاست خاورمیانه‌ای ناتو و میل به حضور در شرق، تا حدود زیادی به نفع اسرائیل خواهد بود. چراکه در هفته‌های گذشته شاهد افتتاح دفتر اسرائیل در مقر ناتو بودیم و از این نظر است که اسرائیل با گسترش همکاری خود با ناتو، منطقه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را به نفع خود ایمن می‌کند و یک حلقه امنی برای خود تدارک می‌بیند.

قائم‌مقامی در پایان یادآور شد: سامانه‌های راداری سپر موشکی و دفاعی ناتو در ترکیه، اسرائیل، آمریکا، کانادا و ژاپن مستقر است. اما یکی از مهمترین آنها در ترکیه قرار دارد که به نوعی تهدیدهای بالقوه منطقه‌ای را خنثی خواهد کرد که از سالیان گذشته این سامانه راداری فعال بوده است. لذا نقطه‌گذاری ناتو از تل‌آویو تا ترکیه و همچنین حضور آن در کویت و خلیج‌فارس برای ایجاد یک خط ارتباطی میان اسرائیل و کشورهای خلیج فارس قلمداد می‌شود که تمامی این مواضع توسط سیاست میل به شرق به علاوه محتویات کنفرانس استانبول و دیالوگ مدیترانه عملیاتی می‌شود.          

کد خبر : ۳۸۷۶۳۹