خبرگزاری کار ایران

ملکی در گفت‌وگو با ایلنا:

روابط آنکارا و تل‌آویو همواره عمیق بوده است/ ترکیه در سیاست خارجی خط قرمز مشخصی ندارد

سفر خالد مشعل به ترکیه که به موازات برقراری مجدد روابط میان تل‌آویو و آنکارا صورت گرفت، پوششی برای عادی‌سازی این روابط به شمار می‌رود.

«صادق ملکی» کارشناس ارشد مسائل سیاسی در تحلیل دلایل سفر خالد مشعل به ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: قبل از این‌که بخواهیم به اهداف اصلی سفر خالد مشعل به ترکیه اشاره کنیم باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که ترکیه اولین کشور مسلمانی بود که اسرائیل را به رسمیت شناخت و به عنوان یکی از حامیان این کشور ارزیابی می‌شود. اما واقعه‌ای که در اجلاس داووس پیش آمد، به نوعی نمایش اردوغان در مورد حمایت از فلسطین بدل شد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که روابط ترکیه و اسرائیل همیشه و حتی در زمان برگزاری اجلاس داووس که واقعه «وان مینت» رخ داد، یک رابطه راهبردی بود و درگیری لفظی اردوغان در نشست خبری در  اجلاس داوس حرکتی نمایشی برای کسب منافع  به حساب می‌آمد. جذب سرمایه اعراب و کاهش نفوذ  ایران بر موضوع فلسطین از جمله این اهداف بود. در آن هنگام که بسیاری شیفته حرکت اردوغان شده و برای وی پیام تبریک فرستادند، صراحتاً نوشتم که حماس و فلسطین برای ایران یک موضوع راهبردی بوده و لازم است درک کنیم که چرخش ترکیه به موضوع فلسطین یک حرکت تاکتیکی است و نباید فریب آن را خورد.

با توجه به انتشار اخباری درباره عادی‌سازی روابط ترکیه و اسرائیل، باید توجه داشته باشید حتی در زمانی که دو طرف سطح مناسبات دیپلماتیک خود را به کاردار تقلیل دادند، تنها کاهش روابط سیاسی را شاهد بودیم اما روابط اقتصادی همچنان پا برجا بود و در برخی از حوزه ها شاهد افزایش سطح روابط بودیم که این نشان از عمق روابط میان دو طرف دارد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به سفر خالد مشعل به ترکیه و دیدار وی با نخست وزیر جدید و همچنین رئیس‌جمهوری این کشور اظهار داشت: سفر رئیس دفتر سیاسی حماس به ترکیه بیش از آن که در راستای منافع فلسطین باشد، در جهت منافع ترکیه است. در واقع سفر خالد مشعل به ترکیه در این مقطع زمانی پوششی برای عادی‌سازی  روابط آنکارا- تل آویو ارزیابی می‌شود.

وی افزود: شاید عده‌ای که نگاه خاص به اردوغان داشتند از برقراری مجدد رابطه میان ترکیه و اسرائیل تعجب کنند اما به صورت صریح باید بگوییم که ترک‌ها در سیاست خارجی منافع محور عمل می‌کنند و خط قرمز مشخصی ندارند. لذا ترمیم روابط به راحتی قابل پیش‌بینی بود. روابط ترکیه با همسایه‌هایش مثبت نیست و از این جهت ترکیه به عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل نیازمند است. سه پیش شرط عذرخواهی، پرداخت غرامت و پایان محاصره غزه شروط برقراری روابط مجدد ترکیه با اسرائیل بود که منابع ترک ادعا دارند  دو مساله عذرخواهی و غرامت حل شده و در مورد پایان محاصره غزه نیز به فرمولی جدید دست یافته‌اند .

ملکی در پایان یادآور شد: به نظرم از میان شروط فقط پرداخت غرامت عملی شده و در مورد دو شرط دیگر ترک‌ها کوتاه آمده‌اند. عذرخواهی در چارچوب بین‌المللی آدابی دارد که در روابط آنکارا- تل‌آویو رخ نداده است و محاصره غزه نیز در میدان عمل پایان نیافته است. ترکیه در سال‌های اخیر با حمایت از داعش در حالی که ادعای تنش با اسرائیل را داشت، بزرگ‌ترین خدمت را با ویرانی سوریه به تل‌آویو کرده است.

کد خبر : ۳۸۴۷۳۰