خبرگزاری کار ایران

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد:

شورای امنیت هرگز نتوانست بر حامیان تروریسم فشار وارد کند

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل تأکید کرد که شورای امنیت سازمان ملل صدها نشست برگزار کرد و ده‌ها بیانیه و قطعنامه صادر کرد اما نتوانست بر حامیان تروریسم فشار وارد کند و مانع از انتقال تروریست‌ها به سوریه شود.

به گزارش ایلنا به نقل از سانا، «بشار الجعفری» در نشست شورای امنیت با اشاره به خطرناک‌ترین تهدید‌های جهان گفت: «پنج سال و نیم است که قوانین بین‌المللی و اصول منشور ملل متحد از جمله روابط دوستانه کشور‌ها و حسن همجواری در سوریه در حال نقض شدن است و همه راه‌ها و ابزار‌ها برای از بین بردن حکومت و مردم سوریه – از جمله تروریسم، حملات رسانه‌ای و وارد کردن جنگجویان خارجی و مزدوران، تسهیل استفاده آن‌ها از مواد شیمیایی، سوء استفاده از اوضاع آوارگان و پناهجویان و ساختن معارضان خارجی که کینه وطن را در دل دارند و با غارتگران جهان و گروه‌های تروریستی و جنایتکار متحد هستند، به کار گرفته شد.»

جعفری گفت که شورای امنیت سازمان ملل از ابتدای آنچه بحران سوریه نام‌گذاری شد، صد‌ها نشست برگزار کرد و ده‌ها بیانیه و قطعنامه صادر کرد و کمیته‌هایی را برای تحقیق تشکیل داد اما نتوانست حتی یک گام با جدیت بردارد و بر حامیان تروریسم فشار وارد کند و مانع از انتقال تروریست‌ها و مزدوران به سوریه و عراق شود و مرزهای سوریه را مراقبت کند و معالجه تروریست‌ها را در بیمارستا‌ن‌های اسراییل و ترکیه با پول‌های قطر متوقف کند یا شبکه‌های ماهواره‌ای مغرض که از سعودی و قطر و ترکیه و لندن برنامه پخش می‌کنند و مردم را به جنگ طایفه‌ای و مذهبی ترغیب می‌کنند، تعطیل کند.»

جعفری در ادامه گفت: «سوریه بار‌ها اعلام کرده است که از هرگونه تلاش صادقانه برای مبارزه با تروریسم و تفکر مسموم آن حمایت می‌کند. ما همچنان تروریسم را خطرناک‌ترین تهدید جهان امروز و دشمن مشترک انسانیت می‌دانیم. این موضوع مستلزم آن است که سازمان ملل و شورای امنیت به مسئولیت خود در هماهنگی بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم عمل کنند.»

وی تصریح کرد: «اما هر گونه اقدام باید از معیارهای دوگانه دور باشد».

جعفری گفت که برخی برای تروریست‌ها، دولتی با پرچمی رسمی تشکیل داده‌اند که دارای پایگاه‌های رسانه‌ای است و حتی برخی از حامیان تروریست‌ها سفیرانی را مخفیانه برای ارتباط با آن‌ها تعیین کرده‌اند. آن‌ها این دولت را به نام اسلام و خلافت مطرح می‌کنند و در عراق و سوریه برایش پایتخت ایجاد کرده‌اند.

وی افزود که چنین دولت تروریستی در ترکیه و اسراییل و عربستان و قطر و اردن تشکیل نشده است بلکه در عراق و سوریه ایجاد شده است و موصل و رقه را به عنوان پایتخت برای آن‌ها تعیین کرده‌اند. برخی هم برای دامن زدن به هرج و مرج‌ها ائتلافی بین المللی تشکیل دادند. جهان همچنان نمایشی را که ائتلاف بین المللی برای مبارزه با داعش آغاز کرده تماشا می‌کند اما این نمایش، اقدامی بیهوده است زیرا جدیت و موضوعیتی در آن وجود ندارد؛ این ائتلاف به جای عناصر داعش اماکن دیگر را بمباران می‌کند.

کد خبر : ۳۷۰۴۶۶