خبرگزاری کار ایران

کیم جونگ اون:

تنها در صورت تهدید کره‌شمالی از سلاح هسته‌ای استفاده می‌کنیم

رسانه‌های کره‌شمالی گزارش دادند که رهبر این کشور در جریان کنگره حزب کارگران گفته است از سلاح هسته‌ای استفاده نخواهد کرد مگر در صورتی که استقلال کشورش تهدید شود.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، کیم جونگ اون در جریان این اجلاس گفته درصدد عادی سازی رابطه با کشورهایی است که پیش‌تر با پیونگ‌یانگ روابط تیره‌ای داشتند.

رسانه‌ها همچنین به نقل از رهبر کره‌شمالی گزارش کرده‌اند که وی بر گفت‌وگوهای بیشتر با کره‌جنوبی تاکید کرده و گفته باید با مذاکرات بیشتر به درک و تفاهم بیشتری با سئول رسید.

در همین حال، به نقل از رسانه‌های این کشور، کیم جونگ اون تاکید کرده کشورش باید به مفاد ان‌پی‌تی. (پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی) پایبند باشد و در جهت عاری کردن جهان از سلاح‌های هسته‌ای حرکت کند.

حزب کارگران کره‌شمالی که حاکمیت در این کشور را در دست دارد، بعد از حدود ۳۶ سال، در چند روز گذشته اجلاس ملی خود را برگزار کرده است.

خبرگزاری رسمی کره‌شمالی امروز -یکشنبه- به نقل از کیم جونگ اون گزارش کرد: «کره‌شمالی به عنوان یک قدرت اتمی متعهد، هرگز از سلاح هسته‌ای استفاده نخواهد کرد مگر زمانی که استقلالش توسط یک تهاجم اتمی تهدید شود.»

وی تاکید کرده دولتش به دنبال «گسترش و عادی‌سازی روابط با کشورهایی است که حاکمیت و استقلال حزب کارگران این کشور را به رسمیت بشناسند؛ حتی اگر در گذشته سر مخاصمه (با پیونگ‌یانگ) داشته‌اند.»

هزاران نماینده این حزب در میان تدابیر شدید امنیتی به پیونگ یانگ رفته‌اند تا در مورد آینده این حزب و انتخاب روسای جدید آن رایزنی کنند.

آخرین کنگره حزب کارگران کره‌شمالی در سال ۱۹۸۰ برگزار شد.

کره شمالی در سال ۲۰۰۳ از معاهده ان‌پی‌تی. خارج شد و آزمایش‌های هسته ای خود را از سال ۲۰۰۶ میلادی آغاز کرد.

آغاز این آزمایش‌ها با تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد همراه بود و در ماه مارس گذشته با اعلام این کشور مبنی بر آزمایش یک بمب هیدروژنی و موشک‌های قاره‌پیما، دامنه این تحریم‌ها گسترش بیشتری هم یافت.

 

کد خبر : ۳۶۸۷۹۱