خبرگزاری کار ایران

زارعی در گفت‌وگو با ایلنا:

تحکیم نظام سیاسی سوریه، خروجی مورد نظر انتخابات پارلمانی/ میزان نفوذ معارضان در سوریه تنها ۵ درصد است

با توجه به این‌که انتخابات پارلمانی سوریه را دولت این کشور برگزار می‌کند و معارضان هم در آن حضور ندارند، تمامی اقدام‌ها با هدف ضربه‌زدن به نظام سیاسی این کشور ارزیابی می‌شود.

«سعدالله زارعی» کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به جایگاه و وجاهت برگزاری انتخابات پارلمانی سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: این انتخابات با ابتکار عمل از سوی دولت سوریه انجام خواهد شد و در چارچوب مذاکرات وین یا ژنو ارزیابی نمی‌شود و برگزاری آن به صورت مشروع و با توجه به برنامه‌ریزی از قبل تعیین شده عملیاتی خواهد شد. به طور طبیعی این انتخابات با مخالفت‌ دولت‌های آمریکا و عربستان و طرفین درگیر در پرونده سوریه که خواهان برکناری بشار اسد هستند، روبه‌رو خواهد شد.

وی ادامه داد: زمانی که صحبت از معارضان در سوریه می‌شود، تمامی گروه‌ها  اعم از داعش و جبهه‌النصره مورد اشاره قرار خواهند گرفت و مابقی گروه‌های تروریستی حاضر در زمین بازی سوریه مانند احرارالشام و یا جیش‌‌الاسلام همگی انشعاباتی از این دو گروه خواهند بود که اقدام به انجام عملیات‌های تروریستی و مسلحانه می‌کنند. اما آن چیزی که مهم است، نداشتن جایگاه این گروه‌ها در این کشور بوده که می‌تواند به جیش‌الحر یا به تعبیر دیگر «ارتش آزاد سوریه» اشاره کرد که تاثیرگذاری‌ آنها در سوریه تنها پنج درصد تخمین زده شده است.

نکته دیگر این است که ترکیه از روند موجود که تثبیت دولت سوریه و تضعیف موقعیت آنها خواهد بود، ناخشنود است و فکر می‌کند تمامی هزینه‌هایی که برای ضربه‌زدن به اسد و سوریه خرج کرده بر باد رفته است و از این جهت ترک‌ها درصدد تغییر صحنه سیاسی و میدانی سوریه هستند. اخباری طی روزهای اخیر مبنی بر ورود نیروهای ویژه ترک به استان حلب سوریه منتشر شده است و ورود آنها از این جهت قابلیت بررسی دارد که ترک‌ها درصدد ایجاد یک شرایط تهدید‌آمیز در سوریه هستند تا بتوانند طرف‌های مختلف حاضر در پرونده سوریه را به نفع خود و علیه سوریه وارد این موضوع کنند. اما واقعیت این است که ترکیه نمی‌خواهد به صورت صریح و مستقیم وارد عرصه درگیری در سوریه شود چرا که علاوه بر تحمیل هزینه‌های سیاسی و اقتصادی به این کشور، پرستیژ بین‌المللی آنها بدون شک مورد خدشه قرار خواهد گرفت که این در حالت فعلی و با توجه به اوضاع داخلی این کشور به صلاح آنکارا نخواهد بود.

این تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به دور جدید مذاکرات سوریه تصریح کرد: مساله بعدی در مورد مذاکرات صلح سوریه یا ژنو 3 است که بازیگران برهم زننده امنیت در سوریه مانند داعش و جبهه النصره در آن شرکت نخواهند داشت و از سوی دیگر باید بگوییم که توافق ژنو یک ارزش محدود و در چارچوبی خاص را در خود جای داده است. در این بین طرفین هر کدام خطوط قرمزی را برای خود مشخص کرده‌اند و قرار است آنها را اجرا کنند. لذا بحث مذاکرات یکی از محورهایی است که برای استفاده از روش‌های دموکراتیک برای ایجاد تغییر در روند فعلی سوریه مورد استفاده قرار می‌گیرد و از سمت دیگر دولت سوریه بر این عقیده است تا عملکرد خود را به صورتی تدوین و تعیین کند که هیچ‌گونه پارامتر خارج از چارچوب و به ضرر آنها در مذاکرات تحمیل نشود.

وی در پایان با تاکید بر این‌که امکان به ثمر رسیدن مذاکرات سوریه همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد،گفت: مساله دیگر این است که مذکرات ژنو در حالت فعلی نمی‌تواند به نتیجه خاصی برسد و همانند دوره‌های قبل به نظر می‌رسد که خروجی آن مثبت نخواهد بود. موضوع دیگر این است که در انتخابات پارلمانی که قرار است برگزار شود، احتمال این وجود دارد که شیطنت‌هایی هم از جنس سیاسی و هم از جنس اقدام‌های تروریستی مانند بمب‌گذاری‌های هدفمند و کور و یا انفجار انتحاری صورت گیرد که عوامل اجرایی آن ممکن است به صورت مستقیم تروریست‌ها و یا دول مخالف با حکومت سوریه باشد. به بیان دیگر باید بگوییم با توجه به این‌که انتخابات پارلمانی سوریه را دولت این کشور برگزار می‌کند و معارضان هم در آن حضور ندارند، تمامی اقدام‌ها با هدف ضربه‌ زدن به نظام سیاسی این کشور و همینطور تحت‌الشعاع قرار دادن دستاوردهای میدانی سوریه اتفاق خواهد افتاد. لذا می‌توان این انتخابات را نقطه عطفی برای تحکیم نظام سیاسی سوریه ارزیابی کرد.

کد خبر : ۳۶۰۷۳۵