خبرگزاری کار ایران

سفیر سابق ایران در لبنان در گفت‌وگو با ایلنا:

متهم کردن حزب‌الله به ترور حریری دلیل شکل‌گیری جریان ۸ مارس بود

جریان هشتم مارس پس از آن که توطئه عبری - عربی در پرونده ترور رفیق حریری بر ضد حزب‌الله طرح‌ریزی شد، شکل گرفت که البته پس از جنگ ۳۳ روزه هم چهره این جریان بیش از پیش نمایان شد اما این طیف همچنان با سناریوهای امنیتی و سیاسی عربستان و اسرائیل نه تنها در لبنان بلکه در منطقه دست و پنجه نرم می‌کند.

«احمد دستمالچیان» سفیر سابق ایران در لبنان در خصوص زمینه‌های شکل‌گیری جریان ۸ مارس لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: گروه یا جریان هشتم مارس که با محوریت مقاومت شکل گرفت، از زمان ترور رفیق حریری پایه‌گذاری شد که هدف اصلی آن مقابله با طرفداران غربی – سعودی بود که سعی بسیاری برای ضربه زدن به بدنه سیاسی لبنان و حتی حزب‌الله در داخل و خارج از مرزهای این کشور داشتند. تا جایی که آنها با تمامی قوا سعی کردند تا ترور رفیق حریری را به سوریه و حزب‌الله نسبت دهند و حتی به مراجع کیفری بین‌المللی هم شکایت کردند.

وی افزود: پس از این رویداد محور مقاومت سعی کرد تا یک تشکل مرکب از همه طیف‌های سیاسی و سنتی لبنان را دور هم جمع کند. از طرف دیگر، مخالفان قصد داشتند با عملیات مسلحانه وضعیت داخلی لبنان را متشنج کنند که با عملیات نیروهای مقاومت روبه‌رو شدند و ظرف مدت چند ساعت توانستند با انجام عملیات غافل‌گیری تمامی مخالفان را خلع سلاح کنند. در اینجا باید توجه داشت که تمامی این تهدیدها که متشکل از تهدید نرم و سخت بود، باعث شد تا تمامی طیف‌های ریز و درشت لبنان در قالب جریان هشتم مارس تشکیل شوند و این مساله موجب شد تا محور مقاومت از یک جریان نظامی صرف به یک خط و محور سیاسی تبدیل شود.

کاردار سابق ایران در عربستان با تاکید بر اهمیت نقش جریان هشتم مارس در انتخاب رئیس‌جمهوری لبنان گفت: نشست‌های متعددی از سوی سران و چهره‌های ۸ مارس با جریان ۱۴ مارس تشکیل شد تا بتوانند به یک نقطه‌نظر مشترک دست پیدا کنند اما با توجه به اینکه جریان ۱۴ مارس و سران آن تحت تاثیر عربستان و به خصوص فرانسه هستند، نمی‌توانند به صورت قاطع تصمیم بگیرند اما باید توجه داشت که اکثریت مجلس به دست جریان ۸ مارس است که این موضوع می‌تواند ضریب نفوذ آنها در پیکره سیاسی لبنان را بالا ببرد.

وی با اشاره به تروریست خواندن حزب‌الله از سوی شورای همکاری خلیج فارس تصریح کرد: در هفته‌ گذشته شاهد این بودیم که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دادند که باید گفت یکی از فاجعه‌بارترین تصمیم‌های این شورا بود. یعنی اگر اسرائیل چنین موضعی را می‌گرفت افکار عمومی کمتر از حالت فعلی تعجب می‌کرد اما زمانی که کشورهای شورای همکاری این موضوع را مطرح می‌کنند، تنها یک سیگنال مخابره می‌شود و آن هم زنده بودن خطوط صهیونیست‌ها در لبنان، عراق و سوریه است که تمامی گروه‌های ملی و مذهبی در سطح بین‌المللی و داخلی به این موضوع انتقاد جدی و تندی وارد کردند.

دستمالچیان در پایان با بیان این‌که تمامی تحرکات در لبنان به دلیل شکست عربستان در صحنه میدانی سوریه شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: شکست‌های پی در پی ریاض در صحنه میدانی سوریه باعث شده تا فضای سیاسی لبنان توسط اقدام‌های سعودی‌ها و به دنبال آن رژیم صهیونیستی آلوده شود اما با توجه به وزن جریان هشتم مارس در لبنان که چندی پیش «سمیر جعجع» به آن اشاره کرده بود، می‌تواند تا حدود زیادی این وضعیت را بهبود ببخشد. اما با توجه به داده‌های موجود در منطقه و به خصوص در بیروت، در آینده‌ای نه چندان دور لبنان شاهد بحران‌های امنیتی خواهد بود که راه علاج آن اتحاد احزاب برای انتخاب یک رئیس‌جمهوری مناسب است تا بتواند اوضاع را سر و سامان دهد.

کد خبر : ۳۵۳۱۷۲