خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

انتخابات سوریه حداقل در ۱۰ استان برگزار می‌شود/ فرمان اسد نشان از تسلط او بر اوضاع سوریه دارد

انتخابات پارلمانی سوریه که در تاریخ ۱۳ آوریل برگزار خواهد شد، نشان از تسلط بشار اسد بر حکومت و ساختار سیاسی این کشور دارد.

«حسن هانی‌زاده» کار‌شناس مسائل خاورمیانه در خصوص دستور بشاراسد مبنی بر برگزاری انتخابات پارلمانی سوریه در تاریخ ۱۳ آوریل ۲۰۱۶ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: با توجه به این‌که دوره مجلس خلق سوریه طی چهار ماه آینده به پایان می‌رسد و لازم است تا دو ماه قبل از انتخابات چنین دستوری صادر شود، شاهد بودیم که رئیس‌جمهوری سوریه براساس دستور شماره ۶۳، تاریخ ۱۳ آوریل را برای برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور مشخص کرد که مقارن با ۲۵ فروردین ماه خواهد بود.

وی افزود: اعلام چنین خبری آن هم در شرایط فعلی که سوریه از یک بحران چند ساله رنج می‌برد، نمایانگر این موضوع است که شخص رئیس‌جمهوری بر اوضاع سوریه تسلط قابل قبولی پیدا کرده است که این بحث از جنبه دیگر می‌تواند نشان‌دهنده کارآمد بودن ارتش و نیروهای مردمی این کشور باشد. به طوری که آزادسازی منطقه شمال و جنوب حلب و اطراف ادلب نشان می‌دهد که بحران سوریه تا پایان سال ۲۰۱۶ قابل حل و فصل کامل است. از سوی دیگر باید توجه کرد که برگزاری انتخابات پارلمانی در فضای فعلی می‌تواند امنیت روانی را در جامعه سوریه به وجود آورد و ضریب آرامش آن‌ها را تا حد زیادی افزایش دهد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تاکید بر این‌که احتمال کارشکنی عربستان و ترکیه و کلاً کشورهای مخالف بشار اسد با نزدیک شدن به انتخابات مذکور وجود دارد، گفت: طبیعی است که تا نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی سوریه، ریاض و آنکارا بخواهند کارشکنی‌هایی را اعم از حمایت دوباره از گروه‌های تروریستی یا سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات صلح سوریه صورت دهند چراکه برگزاری انتخابات پایه‌های نظام اسد را تقویت می‌کند و در سوی دیگر این جریان، اسرائیل از این موضوع ناخرسند خواهد بود.

وی در پایان گفت: زمانی که انتخابات ریاست جمهوری سوریه در ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ در شرف برگزاری بود، دولت ترکیه از چند روز قبل اقدام به تحریم و حتی تشدید اقدام‌های مخرب خود کرد اما با تمام این وجود انتخابات مذکور برگزار شد. لذا باید بگویم که از مجموع استان‌های موجود در سوریه حداقل ۱۰ استان می‌تواند در وضعیت کنونی انتخابات را برگزار کنند و باید یاد آور شد که این استان‌ها در گذشته توانسته‌اند همه‌پرسی، انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری را برگزار کنند.

 

 

کد خبر : ۳۴۹۸۲۸