خبرگزاری کار ایران

زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

شکاف میان حاکمیت و ملت انقلاب بحرین را رقم زد/ آمریکا و بریتانیا انقلاب را مصادره کردند

زمانی که انقلاب بحرین به وقوع پیوست دموکرات‌های آمریکا بر این عقیده بودند که اگر به خواسته‌های مردم بحرین جواب مثبت داده شود، این موضوع به مردم ریاض هم سرایت خواهد کرد و از آنجا منحنی سرکوب به بالاترین حد خود رسید.

«صباح زنگنه» سفیر و نماینده سابق ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در خصوص دلایل به وجود آمدن انقلاب بحرین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: بحرین در تاریخ معاصر همواره دچار اختلاف بین حکومت و مردم بوده است و دلیلش این است که حاکمیت این کشور در دست یک تشکیلات خانوادگی قرار گرفته که از خاک عربستان به آنجا منتقل شده است و با حمایت انگلیس اهداف حکومت را طرح‌ریزی کرده‌اند و در مقابل مردم که اصولاً همگی شیعه بودند، بر اساس ساختار بومی منطقه از قدیم‌ در آنجا ریشه داشتند و زندگی می‌کردند که در نتیجه اختلافی میان این دو طیف یعنی مردم و حکومت به وجود آمد.

وی اضافه کرد: تا دهه ۹۰ میلادی دولت این کشور به صورت رسمی قبول کرد تا دست به برگزاری رفراندوم بزند و تغییراتی را در ساختار حکومت و خصوصاً پارلمان این کشور به وجود آورد و مردم که فکر می‌کردند از طریق این رفراندوم می‌توانند حقوق خود را به نوعی احقاق کنند، در این رفراندوم شرکت کردند اما بعد از مدتی مشخص شد که این انتخابات به صورت شکلی برگزار شده و از حیث ماهوی هیچ منفعتی برای شهروندان بحرین ندارد. قرار بود بر اساس این رفراندوم اکثریتی که انتخاب می‌شوند در مجلس ملی راه پیدا کنند اما اکثریتی که از سوی دولت مشخص می‌شدند، وارد پارلمان شده و در آنجا زمام امور را به عهده می‌گرفتند که باید بگوییم با این روند، یکه‌تازی‌هایی از سوی دولت حاکم  به وجود آمد و نهایتاً شاهد خیزش مردم بحرین در ۱۴ فوریه ۲۰۱۱ بودیم.

باید توجه داشت که قبل از بحرین بهار عربی در مصر به وجود آمد و پس از آن به وقوع پیوستن چنین پدیده‌ای را در بحرین شاهد بودیم و در بطن این پدیده اعتراض‌هایی که از سوی مردم بحرین شکل گرفت، موجب سرکوب شدید آن‌ها از سوی دولت و سازمان‌های امنیتی بحرین شد. علاوه بر آن نیروهای عربستان و امارات چند روز بعد با ورود خود به بحرین، فضا را امنیتی‌تر کرده در امتداد آن شاهد بازداشت‌های گوناگون و هتک حریم مردم بحرین بودیم. در زمانی که انقلاب بحرین رخ داد، آمریکا در وضعیت دیگری قرار گرفت. به صورتی که دموکرات‌های آمریکا بر این عقیده بودند که اگر به خواسته‌های مردم بحرین جواب مثبت داده شود، این موضوع به مردم ریاض هم سرایت خواهد کرد و همین بحث باعث شد تا ایالات متحده از موضع حفظ منافع خود در عربستان استفاده کرده و چراغ سبز را به حکام ریاض نشان دهد که نهایتاً نظاره‌گر ورود نیروهای نظامی عربستان به بحرین بودیم و پس از آن برخوردها و بازداشت‌های دسته‌جمعی در بحرین به وجود آمد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص دلیل دیگر اعمال فشار روی انقلابیون بحرین از سوی آل خلیفه تصریح کرد: موضوعی که در خصوص بحرین باید مد نظر قرار بگیرد، این است که سلطه اصلی در این کشور توسط انگلیس به وجود آمده و کشورهایی که در راستای سیاست‌های لندن در حاشیه خلیج‌فارس گام برمی‌دارند، تماماً در بحث سرکوب انقلاب بحرین نقش داشتند که پس از آن علاوه بر وجود پایگاه نظامی آمریکا شاهد افتتاح پایگاه نظامی بریتانیا در بحرین بودیم.

زنگنه در پایان با مقایسه دو انقلاب مصر و بحرین با یکدیگر تصریح کرد: باید بدانیم که سرکوب در بحرین بیشتر و شدید‌تر از مصر است. به گونه‌ای که در مصر احزابی مانند سوسیالیست‌ها وملی‌گرا‌ها می‌توانند اعلام موجودیت کنند و حتی فعالیت‌های خود در این کشور را به پیش ببرند اما در بحرین چنین ماجرایی صادق نیست و احزاب سیاسی این کشور تنها در حد یک دسته یا گروه کوچک سیاسی ارزیابی می‌شوند که البته بازهم جلوی فعالیت‌ آن‌ها توسط آل خلیفه گرفته می‌شود. در بحرین با وجود این‌که اکثریت مردم شیعه هستند حتی مساجد آن‌ها تخریب شده و در ادامه آن همچنان شاهد حمله به خانه‌های آن‌ها هستیم اما مردم این کشور همچنان در عرصه اجتماعی حاضر هستند و حضور آن‌ها در لایه‌های مختلف ساختار بحرین جاری و ساری است. اما دلیل سرکوب ملت بحرین در ۱۴ فوریه ۲۰۱۱ که در فراز و فرودهای پس از آن تاکنون ادامه دارد، نزدیک بودن شیعیان این کشور به شیعیان عربستان است که مثلث عربستان، بریتانیا و آمریکا خواهان به حاشیه کشیده شدن آن هستند. علاوه بر آن صراحتاً می‌توان گفت منافع آمریکا بیشتر در سرکوب بحرینی‌ها بوده تا مراعات احوال آن‌ها.

 

کد خبر : ۳۴۶۷۸۵