خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا:

چین عامل تحریک کره‌شمالی در مقابل آمریکا است/ اقتصاد، رکن اصلی تقابل واشنگتن و پکن در شرق آسیا

هرگاه تایوان یا تبت میل دارند به سمت ایالات متحده معطوف شوند، تحریک کره‌شمالی از سوی چین به یک باره نمایان می‌شود. همچنین چین با توجه به مدل اقتصادی که از سالیان گذشته برای خود برگزیده است، قصد دارد در اقتصاد کشورهای خاورمیانه و خلیج فارس به عنوان یک شریک اقتصادی مطرح باشد.

«سید جلال ساداتیان» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اخبار منتشر شده در خصوص آزمایش ماهواره و موشک توسط کره‌شمالی، در تشریح عملکرد مقام‌های پیونگ‌یانگ عنوان کرد: آنچه که باید در تحلیل محتوای عملکرد کره‌شمالی از چند سال گذشته تاکنون مد نظر قرار گیرد، این است که در ابتدا باید استراتژی آمریکا در نظام بین‌الملل بررسی شود. به گونه‌ای که استراتژی کلان ایالت متحده که به عنوان مرکز سیاست‌گذاری در نظام سیاسی حاکم بر دنیا از آن نام برده می‌شود، در شرایط، مکان و زمان مختلف تغییر پیدا می‌کند و در حالت فعلی این استراتژی  به عنوان یک چند قطبی ظاهر شده که محور آن را آمریکا ترسیم می‌کند و مابقی کشورها، به طرق مختلف یا این استراتژی را همراهی می‌کنند یا این‌که در تقابل با آن گام بر می‌دارند.

وی افزود: باید دانست که امروزه مرکز و کانون استراتژی کلان ایالت متحده در منطقه خاورمیانه یا همان غرب ‌آسیا و خصوصاً در حوزه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس که کماکان بحران‌زایی در آنجا وجود دارد، بروز و ظهور می‌کند. آمریکا مدتی است که می‌خواهد منطقه خاورمیانه و به خصوص سیاست‌های حاکم بر غرب آسیا را به سمت آسیای شرقی انتقال دهد و به نوعی خواهان یک نقل مکان یا شیفت استراتژیک از این ناحیه به شرق آسیا است. به طوری که در گذشته شاهد این بودیم که استراتژی‌های ایالات متحده در منطقه شرق آسیا پیگیری می‌شد و به نوعی این منطقه قلب و مرکز سیاست‌های ایالات متحده به شمار می‌رفت.

 این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان این‌که اقدام‌های کره‌شمالی را می‌توان به عنوان یک محرک از سوی کشوری مانند چین ارزیابی کرد؛ گفت: در مورد پرونده کره‌شمالی و اقدام‌هایی که مقام‌های این کشور از گذشته تاکنون نسبت به اجرایی شدن آن اقدام کرده‌اند، به نظر می‌رسد برخی از کشورها برای این‌که بتوانند توجه آمریکا از خاورمیانه را به سمت آسیای شرقی معطوف کنند، اقدام به تحریک این کشور می‌کنند که نهایتاً ما شاهد این هستیم که کره شمالی دست به چنین اقدام‌هایی از جمله آزمایش بمب هیدروژنی و انواع موشک‌های قاره‌پیما می‌زند. به این جهت می‌توانیم بگوییم که کشورهایی مانند چین درصدد هستند تا جبهه دیگری علیه آمریکا و آن هم در شرق آسیا بنا کنند تا بتوانند توجه چندین ساله ایالات متحده را از غرب آسیا به این منطقه معطوف کنند.

از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که هرگاه تایوان یا تبت میل دارند به سمت ایالات متحده معطوف شوند، تحریک کره‌شمالی از سوی چین به یک باره نمایان می‌شود. چین با توجه به مدل اقتصادی که از سالیان گذشته برای خود برگزیده است، قصد دارد تا در اقتصاد کشورهای خاورمیانه و خلیج فارس به عنوان یک شریک اقتصادی مطرح باشد لذا این‌که می‌گوییم چین سعی در بازگرداندن و معطوف کردن فکر و نگاه آمریکا به سمت شرق آسیا دارد، به این جهت است تا با نقل مکان سیاست‌های ایالات متحده به آسیای شرقی بتواند وارد بازار کشورهای غرب آسیا شود.

وی ادامه داد: کره‌شمالی با توجه به مشکلات داخلی که از سالیان گذشته و حتی پس از جنگ کره داشته است، تاکنون درصدد بوده تا تمامی نیروی خود را برای پیشی گرفتن در مسابقه تسلیحاتی بسیج کند و تمامی توان خود را در راستای این موضوع به کار گیرد و علاوه بر تهدید مستقیم کره‌جنوبی، بتواند ایالات متحده و در امتداد آن ژاپن را بترساند. حدود پنج تا شش سال پیش کنفرانسی با شرکت کشورهایی مانند چین، ایالات متحده، کره‌شمالی و جنوبی برگزار شد و هدف آن، اعطای امتیازات متناسب با وضعیت داخلی کره‌شمالی به سران این کشور بود. به طوری که امتیازاتی از قبیل صادارت مواد غذایی به این کشور و همچنین ایجاد شرایط مناسب برای رفت ‌و آمد شهروندان کره‌شمالی در دستور کار قرار گرفت و هدف از آن آرام کردن و تلطیف روحیه و عملکرد کره‌شمالی بود تا نهایتاً بتوانند سران این کشور را برای شرکت در کنفرانس‌های بعدی و همچنین خلع‌ سلاح آماده کنند که متاسفانه این هدف محقق نشد و نهایتاً تمامی توافق‌ها زیر سوال رفت.

مدیر کل اسبق شرق آسیای وزارت خارجه در پایان خاطرنشان کرد: منشاء‌ بیشتر آزمایش‌ها و اقدام‌های انفعالی کره‌شمالی متاثر از تحریکات کشورهایی مانند چین است. به صورتی که کره‌شمالی به عنوان یک ابزار برای تهدید ایالات متحده در شرق آسیا تبدیل شده است که می‌تواند توجه مقام‌های آمریکایی را به سمت خود معطوف کند و این‌که دیده می‌شود روسیه هم هر از چند گاهی علیه کره‌شمالی موضع می‌گیرد به دلایل شرایطی است که مسکو با توجه به متغیرهای مطرح شده در سطح منطقه‌ای یا فرامنطقه‌ای با آن روبه‌رو می‌شود. یعنی اگر منافع و موقعیت روسیه در سطح مقبولی قرار داشته باشد، این موضع‌گیری علیه کره‌شمالی رخ نمی‌دهد اما اگر این شرایط به ضرر روسیه باشد یا اوضاع ضد این کشور پیش رفته باشد، شاهد اتخاذ این موضع‌گیری توسط روس‌ها خواهیم بود.

کد خبر : ۳۴۴۶۵۲