خبرگزاری کار ایران

مجله الکترونیکی بین‌الملل شماره اول

بیعت اشرار: آسیای میانه؛ آشیانه تروریسم

نقل مکان داعش از خاورمیانه به آسیای مرکزی در سال 2015 یکی از مسائلی بود که دولتهای حاکم بر این ناحیه از علنی کردن آن وحست داشتند اما به اهتزاز درآمدن پرچم‌های سیاه رنگ و مخابره اخبار از ناحیه خبرگزاری‌های افغانستان حکایت از حضور گروه تروریستی داعش در ناحیه شمال و شمال غربی این کشور دارد.

علاوه بر حضور داعش در افغانستان و احتمال سرایت ویروس تکفیر به سایر کشورهای آسیای مرکزی؛ بیعتی میان سه ضلع مثلث تروریسم یعنی داعش،طالبان و القاعده شکل گرفت. البته رهبران 3 گروهک مذکور بدون تردید خود را برتر از دیگری می‌دانند اما عنصر مالی داعش باتوجه به وضعیت نامطلوب اقتصادی القاعده و طالبان و عدم توسعه‌یافتگی در افغانستان و برخی از حکومتهای حاضر در آسیای مرکزی، باعث شد که انشعاباتی از القاعده و طالبان با داعش بیعت کنند که این به مثابه شلیک تیر اخطار برای آسیای مرکزی ارزیابی می‌شود.

از سوی دیگر حضور نظامی ایالات متحده تا سال 2024 و حضور 5500 نظامی تا اوایل سال 2017 در پنج پایگاه اصلی و حدود 10 پایگاه فرعی و همچنین تهدید لایه سوم امنیتی روسیه توسط حضور داعش در افغانستان باعث شده تا رفت و آمدهای مقامات واشنگتن به صورت علنی و مقامات مسکو به صورت نامحسوس؛ رگه‌هایی از یک تقابل ناهمگون را به تصویر بکشد که البته نگرانی مسکو در محور امنیت و نگرانی واشنگتن در باب اقتصادی و اشراف استراتژیک ارزیابی می‌شود.

 

در شماره اول مجله الکترونیکی بین‌الملل، تحلیل پرونده فوق از نظر خواهد گذشت.

 

 

 

کد خبر : ۳۴۲۸۱۷