خبرگزاری کار ایران

لاوروف در نشست خبری سالانه:

دستاوردهای عملیات نظامی روسیه در سوریه چشمگیر بوده است

وزیر خارجه روسیه امروز – سه‌شنبه - در نشست خبری سالانه این وزارتخانه حاضر شده و به تشریح دستاوردهای این کشور در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی در سال ۲۰۱۵ میلادی پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از راشا تودی، «سرگئی لاوروف» در این نشست از عملیات نظامی کشورش در سوریه دفاع کرد و دستاوردهای آن را چشمگیر دانست.

وی تصریح کرد که عملیات نظامی روسیه در سوریه، وضعیت را به طور محسوسی تغییر داده است.

لاوروف گفت که روسیه در سال گذشته در خط مقدم بسیاری از تحولات مهم بین‌المللی از جمله آغاز عملیات ضدتروریسم در سوریه، مذاکرات بین دولت سوریه و مخالفان و همچنین کمک به ایران در دستیابی به توافق درباره برنامه هسته‌ای این کشور که در ‌‌نهایت منجر به لغو تحریم‌ها شد، حضور داشته است.

وی افزود که روسیه به عنوان عضو دائم شورای امنیت و همچنین یکی از بزرگ‌ترین کشورهای جهان در بحران سوریه وارد شد؛ با این وجود مبارزه با تروریسم تنها به مقابله نظامی محدود نمی‌شود بلکه باید به مبارزه سیاسی نیز توجه داشت.

لاوروف همچنین گفت که قوانین بین‌المللی تنها مبنای پیدا کردن راه حل برای بحران سوریه است ولی عملیات نظامی روسیه به طور قطع به تغییر شرایط در سوریه کمک کرده است.

به گفته وی، عملیات نظامی روسیه باعث محدود شدن اراضی تحت کنترل تروریست‌ها در سوریه شده است.

وی افزود که مشخص شده است که در سوریه چه می‌گذرد؛ چه کسانی از تروریست‌ها حمایت و پشتیبانی کرده و چه کسانی علیه آن‌ها مبارزه می‌کنند.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که این کشور در همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، جامعه اقتصادی آسه‌آن و کشورهای عضو بریکس مشارکت فعالانه داشته است.

لاوروف همچنین گفت که روسیه از تمامی گام‌های برای عادی‌سازی وضعیت برنامه‌ هسته‌ای ایران استقبال کرده و در این گفت‌وگو‌ها بسیار فعال بوده است.

وی افزود که روسیه با مذاکره درباره وضعیت اوکراین و پیمان مینسک مخالفتی ندارد و هممواره سیاست عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشور‌ها را در پیش گرفته است و به طور سرسختانه به پیمان مینسک پایبند است.

لاوروف افزود که از جمله چالش‌های بین‌المللی بزرگ روسیه، ایجاد یک نظام بین‌المللی عادلانه و دموکراتیک است. با این وجود روسیه نمی‌تواند به تنهایی به این هدف دست پیدا کند و ایجاد این سیستم تنها با همکاری بین‌المللی محقق می‌شود.

 

 

کد خبر : ۳۴۱۵۰۹