خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

ورود آلمان به پرونده سوریه ناشی از تهدیدهای حوادث پاریس است/ اروپا درصدد برقراری توازن در سوریه

زمانی که صحبت از حضور آلمان در سوریه می‌‌شود، ناخودآگاه حضور بریتانیا، فرانسه و سایر کشورهای اروپایی هم به تصویر کشیده می‌شود و پس از آن صف‌آرایی اتحادیه اروپا در مقابل روسیه هم به چشم می‌خورد.

«مرتضی مکی» کار‌شناس مسائل اروپا با اشاره به رای مثبت پارلمان آلمان به اعزام نیروی نظامی به سوریه عنوان کرد: انگیزه‌ای که موجب شد تا دولت آلمان دست به مداخله و ورود به پرونده سوریه بزند، به حوادث تروریستی در پاریس برمی‌گردد. به بیانی دیگر کشورهای اروپایی به این درک مشترک رسیدند که قاره سبز از سمت تروریست‌ها در حال تهدید است و علاوه بر بحران مهاجران، تهدیدات داعش هم امنیت اروپا را به خطر انداخته است و می‌تواند پیامدهای مخاطره‌آمیزی برای کشورهای عضو داشته باشد.

وی افزود: پس از حوادث پاریس، فرانسه تلاش کرد تا یک اقدام جمعی برای مبارزه با داعش در سطح اروپا به راه بیاندازد که در این راستا اقدام‌هایی از سوی کشورهای کوچک اروپایی دیده شد که بیانگر عدم تمایل آن‌ها برای ورود به ائتلاف ضد داعش بود. در این میان آلمان وضعیت متفاوتی با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد. به نوعی که این کشور نخستین و قدرتمند‌ترین اقتصاد اروپا به شمار می‌رود و نمی‌تواند به موضوع امنیت در اتحادیه اروپا بی‌تفاوت باشد. فرانسه هم این انتظار را از آلمان داشت تا این کشور با جدیت بیشتری به پرونده مبارزه با داعش در اروپا ورود کند. این انتظار هرچند دیر هنگام اما بالاخره از سمت پارلمان و دولت آلمان تایید شد که نهایتاً هزار و ۲۰۰ نفر از نظامیان آلمان به سوریه اعزام شوند که حضور جنگنده‌ها و پهپاد‌ها و اسکورت‌های دریایی آلمان برای اسکورت و حفاظت از ناو فرانسوی شارل دوگل هم در خلال آن قرار گرفت و به نوعی آلمان با فرانسه و سایر متحدان خود در اروپا وارد ائتلاف ضد داعش در سوریه شد.

این تحلیلگر مسائل اروپا در پاسخ به اینکه آیا ورود آلمان به سوریه تنها جنبه حمایت از فرانسه را دارد یا به مداخله نظامی می‌انجامد، تاکید کرد: حساسیتی که روی آلمان به دلیل ورود به بحران‌های خاورمیانه در سال‌های قبل وجود دارد، تاکنون مانع ورود این کشور به منطقه شده است. پس از جنگ جهانی دوم محدودیت‌هایی به آلمان تحمیل شد و تلاش کرد تا مواضع و تفکر سیاسی و اقتصادی خود را در سطح اروپا گسترش دهد تا بتواند بار سیاسی و اقتصادی قاره سبز را که بر دوش فرانسه و بریتانیا بوده را تا حدودی به سمت خود معطوف کند. لذا مشارکت در ائتلاف ضد داعش، نشان‌دهنده میزان تهدیدی است که آلمان‌ها از به خطر افتادن وضعیت امنیتی خود هراس دارند و نهایتاً باعث شده تا بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا نسبت به این موضوع بی‌توجه نباشد و آن‌ها تلاش می‌کنند تا در کنار متحدان و شرکای خود در سوریه به ایفاء نقش بپردازند.

وی در پایان در مورد تخصیص بودجه ۱۳۴ میلیونی یورویی آلمان برای ورود نظامیان این کشور به سوریه بیان کرد: بودجه نظامی که در این پرونده از سوی آلمان اختصاص داده شده، ارقام ناچیزی برای کشور آلمان به حساب می‌آید و به دلیل اینکه عضو ناتو هستند، این رقم‌ها نمی‌تواند آن‌ها را در این محور نگران کند و به نظر نمی‌ىسد که عضویت در ائتلاف ضد داعش تاثیر جدی روی اقتصاد آلمان داشته باشد. چراکه آلمان از بحران اقتصادی اروپا گذر کرده است و به نظر نمی‌رسد که هزینه‌های نظامی بخواهد بر پیکره اقتصادی برلین تاثیر جدی بگذارد. زمانی که صحبت از حضور آلمان در سوریه می‌‌شود، ناخودآگاه حضور بریتانیا، فرانسه و سایر کشورهای اروپایی هم به تصویر کشیده می‌شود و پس از آن صف‌آرایی اتحادیه اروپا در مقابل روسیه هم به چشم می‌خورد. حضور نظامی روسیه در سوریه تاحدودی متغییرهای بحران سوریه را تغییر داد و عملاً باعث شد تا بشار اسد از یک تگنای جدی خارج شود و تحولات را در سوریه به نفع خود تغییر دهد. لذا مشارکت اروپایی‌ها در سوریه را می‌توان برای به وجود آوردن یک توازن در سمت کشورهای اروپایی در سوریه دانست تا حداقل این توازن را به جایی بکشانند تا تفاهمی در این پرونده به نفع آن‌ها حاصل شود.

کد خبر : ۳۲۷۵۱۹