خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل خبرگزاری النخیل عراق در گفت‌وگو با ایلنا:

تهدید المیادین توسط سعودی‌ها سابقه دارد/ عربستان از انعکاس درست وقایع هراس دارد

پس از سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ چندین شبکه مانند العربیه، الحاره و اسکای نیوز احداث شدند و پس از آن المیادین با یک تیم حرفه‌ای وارد عرصه رسانه‌ای شد و توانست چهره حقیقی آل سعود را نشان دهد.

«محمد علی الحکیم» مدیر خبرگزاری النخیل عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به تهدید عربستان نسبت به توقف پخش برنامه‌های شبکه المیادین بیان داشت: پس از آنکه آقای شیخ الاسلام در مصاحبه خود با شبکه المیادین نسبت به سوء مدیریت عربستان در اداره امورات حج اظهاراتی را بیان کردند، ما شاهد این بودیم که سعودی‌ها برای مقابله با این موضوع شبکه المیادین را تهدید به بسته شدن کردند و حتی قصد دارند که مانع پخش برنامه‌های این شبکه شوند. المیادین در سال ۲۰۱۲ با مدیریت آقای «غَسان بن جِدو» با یک وجه معتدل خود را جلوه داد و توانست به اکثر منازل در کشورهای عربی راه پیدا کند. این شبکه توانست به صورت متعادل چهره عربستان، اسرائیل و متحدان آن را به مردم نشان دهد.

وی ادامه داد: تنها شبکه اخباری که وجود داشت، شبکه الجزیره بود که در سال ۱۹۹۶ افتتاح شد و تا سال ۲۰۱۰ هم در رتبه بالایی قرار داشت و در خیلی از نظر سنجی‌ها چیزی در حدود ۷۵ درصد بینندگان اخبار عرب مربوط به الجزیره بود. پس از سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ چندین شبکه مانند العربیه، الحاره و اسکای نیوز احداث شدند و پس از آن المیادین با یک تیم حرفه‌ای وارد عرصه رسانه‌ای شد و توانست چهره حقیقی آل سعود را نشان دهد.

این کار‌شناس مسائل جهان عرب با اشاره به پیشینه غَسان بن جِدو؛ مدیر عامل المیادین اظهار داشت: این شخص از زمان افتتاح الجزیره تا سه سال پیش در این شبکه بوده است و تقریباً ۵ سال اخیر مدیر دفتر لبنان بود و می‌توان گفت چهره معتدلی از خود نشان داده است و در مقاطع مختلف هم خبرنگار بر‌تر در جهان عرب شناخته شده است. در حال حاضر رسانه نقش اول در جهت دهی افکار عمومی جهان را به عهده دارد. همین رسانه‌ها بودند که در بیرون راندن زین العابدین بن علی نقش داشتند و حتی انتفاضه الاقصی در سال ۲۰۰۰ هم توسط یک فیلم کوچک از محمد الدُره به جریان افتاد که بسیار هم سر و صدا کرد. در تغییرات اخیر مانند بهار عربی در مصر، تونس و لیبی رسانه‌ها نقش اصلی را ایفاء کردند.

وی افزود: از زمانی که المیادین افتتاح شد؛ ما شاهد این بودیم که عربستان انتقادهای مختلفی را نسبت به این شبکه وارد کرده است. چراکه به خصوص در جریان یمن و سوریه و به‌طور کلی در مسائل خاورمیانه خبرهای گوناگونی بر ضد عربستان و در راستای شفاف‌سازی اقدامات آن‌ها منتشر کرده است. در حال حاضر چیزی در حدود ۶ هزار شبکه خبری وجود دارد و هزار و چهارصد شبکه از این تعداد عربی هستند. در میان جمعیت هفت میلیاردی جهان، ۳۵۰ میلیون نفر متعلق به اعراب هستند که رقمی در حدود ۵ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد و باید گفت که یک چهارم شبکه‌ها مربوط به این جمعیت می‌شود. ۲۲۰ شبکه از مجموع ۱۴۰۰ شبکه، شبکه‌های ورزشی هستند. ۱۸۰ شبکه مربوط به فیلم و سریال و ۱۵۰ شبکه به ترانه و موسیقی مربوط می‌شود. همچنین ۱۳۵ شبکه مرتبط با مسائل دینی می‌باشد و از این ۱۳۵ رسانه، چیزی در حدود ۲۵ شبکه در فکر درست کردن فتنه گسترده هستند که اکثراً از منابع مالی مجمع همکاری خلیج فارس تغذیه می‌شوند و ۱۶۰ شبکه هم اقدام به پخش فیلم‌های مستهجن می‌کنند که در اینجا باید دقت کرد و مشاهده کرد که منابع مالی کشورهای عربی چگونه به هدر می‌رود و باید انگیزه و نقش آن‌ها به طور جدی مورد واکاوی قرار گیرد.

حکیم ادامه داد: چیزی در حدود ۵۰ شبکه فرهنگی و ۷۰ شبکه اجتماعی و خانوادگی در بین شبکه‌ها وجود دارد. نکته قابل توجه این است که تعداد شبکه‌های خبری تنها ۷۰ شبکه است که اولین شبکه در این حوزه الجزیره قطر بود که چهره رسمی خود را در پرونده سوریه نمایان کرد. با عنایت به اینکه چیزی در حدود ۳۵ درصد از مالکیت و سهام ماهواره عرب ست در اختیار عربستان است ما شاهد این هستیم که بار‌ها المیادین از سمت سعودی‌ها به تعطیل شدن تهدید شده است.

وی در پایان گفت: المیادین به دلیل اینکه اهداف عربستان را هدف قرار داده است، مرتباً از سمن سعودی‌ها تهدید شده است. در چند ماه گذشته هم باتوجه به وقوع حوادث منا برنامه‌های متفاوتی علیه سعودی‌ها پخش شد که در ماه‌های گذشته هم شاهد پخش اظهارات آقای شیخ‌الاسلام از این شبکه بودیم که نهایتاً موضع عربستان همانند قبل بر تهدید المیادین بنا گذاشته شد چراکه آن‌ها مخالف انعکاس حقایق خصوصاً بر ضد ریاض آنهم از شبکه‌های عربی هستند.

کد خبر : ۳۲۲۵۵۵