خبرگزاری کار ایران

قائم‌مقامی در گفت‌وگو با ایلنا:

عدالت و توسعه با تهدید غیرمستقیم درصدد جلب رای است/ رد پای داعش تا آنکارا رسیده است

ترکیه درصدد بود تا توسط داعش و جبهه النصره، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (حزب کردستان سوریه) را نابود کند و اردوغان هم اعلام کرده بود که اعضای این حزب به رهبری «آسیه عبدالله» و «صالح مسلم» تروریست هستند.

«علی قائم‌مقامی» کارشناس مسائل ترکیه در تحلیل چرایی هدف قرار گرفتن اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها در انفجار آنکارا گفت: انتخابات هفتم ژوئن ترکیه باعث شد حزب دموکراتیک خلق‌ها ۸۰ نماینده وارد مجلس کند و آرای حزب عدالت و توسعه شکسته شود و نتواند حکومت تک‌حزبی انحصاری را در ترکیه تاسیس کند. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه هم اعلام کرد که نتایج انتخابات سبب شده در ترکیه اغتشاش اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به وجود آید و رسماً اعلام کرد که اگر حزب عدالت و توسعه در انتخابات رای می‌آورد، نظام ریاست‌جمهوری در ترکیه تشکیل می‌شد و همچنین مجلس تحت کنترل عدالت و توسعه قرار می‌گرفت که این موضوع موجب جلوگیری از به وجود آمدن بحران در ترکیه می‌شد.

وی ادامه داد: اردوغان مجدداً اعلام کرد که اگر در انتخابات اول نوامبر به حزب عدالت و توسعه رای داده نشود، بی‌شک تروریسم و اغتشاشات داخلی ادامه پیدا خواهد و به نوعی به صورت غیر مستقیم تهدید کرد که یا به ما رای می‌دهید و بحران از ترکیه دور می‌شود یا اینکه این شرایط بحران‌زا می‌شود. علاوه بر آن اردوغان، داوود اوغلو و همچنین معاون نخست‌وزیر ترکیه در سخنرانی‌های خود حزب دموکراتیک خلق‌ها را به تروریست بودن متهم کرده‌اند و حتی نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌ها که در مجلس ترکیه حضور دارند را هم تروریست خوانند. لذا باید گفت که به نوعی حزب دموکراتیک خلق توسط دولت ترکیه هدف قرار داده شد.

انفجارات دیاربکر و سوروچ موجب شد تا پ.ک.ک اعلام توقف درگیری را باطل اعلام کرده و عملیات خود را شروع کند. چراکه پ.ک.ک اعلام کرده بود که حزب عدالت و توسعه با انفجار دیاربکر و سوروچ و همچنین عملیات‌های نظامی در جنوب ترکیه، توقف درگیری یک جانبه را که پ.ک.ک اعلام کرده بود، نفی کرده است و از همین رو مقام‌های پ.ک.ک اعلام کرده‌اند که به این دلیل، تمامی مواضع نظامی و حتی کارمندان نظامی و دولتی ترکیه که در تیررس آنها است را می‌تواند به راحتی مورد حمله قرار دهد. از طرف دیگر هم داوود اوغلو و اردوغان اعلام کردند که تا زمانی که پ.ک.ک خلع سلاح نشود، ترکیه به عملیات ضد ترور ادامه خواهد و پ.ک.ک را نابود خواهد کرد و به این ترتیب تقابل مسلحانه ادامه پیدا کرده و حزب دموکراتیک خلق‌ها، جناح چپگرای سندیکای کارمندان دولت و همچنین سندیکای کارگران انقلابی و چندین سازمان مردم‌نهاد راهپیمایی مبارزه با خشونت و برقراری صلح را به راه انداختند.

این تحلیلگر مسائل قفقاز با اشاره به دست داشتن داعش در انفجار آنکارا گفت: باید دانست که انفجار سوروچ توسط یکی از عناصر داعش صورت گرفت و برادر عامل انتحاری سوروچ که قبلاً بازداشت و سپس آزاد شده بود، عملیات انتحاری آنکارا را به وجود آورد که شاهد کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر و حدود ۴۰۰ نفر مجروح بودیم که در میان این نفرات هواداران، اعضا و نمایندگان شعبات حزب دموکراتیک خلق‌ها در شهرهای مختلف ترکیه هم وجود داشته است.

وی درباره اعلام خبر توقف درگیری‌ها توسط پ.ک.ک و اتحاد جوامع کردستان گفت: این گروه‌ها اعلام کرده‌اند که توقف درگیری را عملی می‌کنیم و به نوعی می‌خواهند از لحاظ سیاسی حزب عدالت و توسعه را در تنگنا قرار بدهند. اما داوود اوغلو اعلام کرده است که این موضوع برای ما پذیرفتنی نیست و همچنان به عملیات ضد تروریستی و ضد ترور علیه پ.ک.ک ادامه می‌دهیم. همچنین وزیر کشور ترکیه گفته است از زمانی که عملیات ضد ترور آغاز شده تاکنون بیش از دو هزار نفر از نیروی‌های پ.ک.ک در شمال عراق و مناطق شرق و جنوب شرقی ترکیه کشته شده‌اند و دلیل توقف درگیری را از موضع پ.ک.ک اعلام و تاکید کرده است که تا نابودی آخرین نفر پ.ک.ک این عملیات را ادامه خواهد داد.

قائم‌مقامی در پاسخ به این پرسش که آیا حملات انتحاری تنها کردها را هدف قرار خواهد داد یا اینکه دامنه آن به سمت ترک‌ها هم گسترش پیدا خواهد کرد، افزود: داعش و جبهه النصره و سایر گروهک‌های تکفیری – تروریستی در ترکیه نفوذ کرده‌اند و حتی تحت پوشش انجمن‌های مختلف سازماندهی شده‌اند. همچنین نمایندگان احزاب جمهوری‌خواه خلق و دموکراتیک خلق‌ها در گزارشات مختلف خود اعلام کرده‌اند که ۱۶ هزار نفر اعم از کرد و ترک به صفوف تکفری‌ها در ترکیه پیوسته‌اند و در مناطق مرزی ترکیه با سوریه پایگاه‌ها جمع‌آوری مالی و آموزش نظامی تاسیس کرده‌اند.

ترکیه درصدد بود تا توسط داعش و جبهه النصره، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (حزب کردستان سوریه) را نابود کند و اردوغان هم اعلام کرده بود که این حزب به رهبری «آسیه عبدالله» و «صالح مسلم» تروریست هستند و به دنبال به وجود آوردن نظام خود مختار و دموکراتیک در شمال سوریه هستند و در هر شرایطی اقدام به نابودی آنها خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد چنین موجودیتی به وجود آید.

وی در پایان افزود: داعش از طرفداران پ.ک.ک هم در سوریه و هم در ترکیه به عنوان کافرانی که باید از بین بروند، یاد کرده بود و در همین راستا به کوبانی حمله کرد تا آن مناطق را  از تصرف آنها خارج کند که البته ناموفق بود. در همین راستا آمریکا وارد قضیه شد و مواضع داعش را به نفع حزب اتحاد دموکراتیک بمباران کرد و ترکیه هم در این مورد در تضاد کامل با واشنگتن قرار دارد. تا جایی که ترکیه اعلام می‌کند عناصر حزب اتحاد دموکراتیک تروریست هستند اما غربی‌ها مخالف این موضوع هستند. بنابراین جمع‌بندی تمامی مسائل مطرح شده و اوضاع فعلی در ترکیه، رد پای داعش را تا آنکارا نمایان می‌کند.

کد خبر : ۳۱۲۸۴۴