خبرگزاری کار ایران

دستمالی در گفت‌وگو با ایلنا؛

وضعیت فعلی ترکیه ماحصل اشتباهات ۴ حزب اصلی این کشور است

پوشاندن اجساد با پرچم‌ها یک حرکت نمادین سیاسی نیست. زمانی که یک حادثه‌ای به این وسعت رخ می‌دهد، حاضران در میدان از هر چیزی برای پوشاندن اجساد به جا مانده استفاده می‌کنند و این می‌تواند پرچم یا هر چیز دیگری باشد.

«محمدعلی دستمالی» کار‌شناس مسائل ترکیه در خصوص انفجار رخ داده در آنکارا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تاکید کرد: حملات تروریستی که در آنکارا صورت گرفت و چیزی در حدود ۹۵ کشته و ۲۲۰ زخمی برجای گذاشت، یکی از بی‌سابقه‌ترین حملات تروریستی در تاریخ سیاسی جمهوری ترکیه بوده است که پس از آن مباحث مختلفی در این‌باره مطرح شد. مشکلی که متاسفانه در تحلیل‌ها درباره ترکیه مطرح می‌شود، این است که عمدتاً ترکیه را با نام حزب عدالت و توسعه می‌شناسیم و تمامی پیروزی‌ها و شکست‌های این کشور را به اقدام‌های اردوغان و این حزب گره می‌زنند.

وی ادامه داد: این رویکرد، شیوه نادرستی است. به گونه‌ای که باید دانست ترکیه یک کشور بزرگ با تاریخی طولانی است و به عنوان همسایه استراتژیک و اثرگذار ایران محسوب می‌شود و اگر قرار باشد که تمامی تحلیل‌ها بر پایه اقدام‌ها و عملکرد حزب عدالت و توسعه صورت گیرد، باید گفت که این تحلیل‌ها خیلی صحیح نخواهد بود. به گونه‌ای که علاوه بر حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان، حزب جمهوری‌خواه خلق به رهبری کمال قلیچدار اوغلو، حزب حرکت ملی به رهبری دولت باغچه‌لی و حزب دموکراتیک خلق‌ها به رهبری صلاح الدین دمیرتاش در خلق شکست و فضای پرتنش فعلی ترکیه مقصر هستند و هر کدام از آن‌ها به سهم خودشان در این شکست دخیل هستند.

دستمالی با تاکید بر قصور احزاب سیاسی ترکیه در اداره این کشور گفت: واقعیت این است که در چند سال اخیر، فضای سیاسی احزاب ترکیه و فضای مجلس ملی این کشور بسیار پرتنش بوده و اختلافات فکری و عقیدتی احزاب به حدی رسیده که در تاریخ جمهوری ترکیه سابقه نداشته است. تنش و ناامنی که در ترکیه شاهد آن هستیم، یکی از مصادیقی است که احزاب ترکیه در آن دخیل بوده‌اند. به صورتی که برنامه‌های غلط و استراتژی خوش بینانه‌ای که برای اداره ترکیه داشته‌اند نشان می‌دهد که احزاب خیلی بر شرایط منطقه و همچنین شرایط داخلی کشورشان واقف نیستند. زمانی که بحث ترور، داعش و سوریه به میان می‌آید، شاهد این هستیم که هر کدام از احزاب ترکیه حرف خودشان را می‌زنند و هیچ‌گونه برنامه‌ای به عنوان وحدت کلمه و استراتژی ملی برای مبارزه با مسائل منطقه و خصوصاً سوریه وجود ندارد.

وی در خصوص دلایل اینکه چرا اجساد به جا مانده از انفجار آنکارا با پرچمهای حزب دموکراتیک خلق‌ها پوشانده شده بود، گفت: پوشاندن اجساد با پرچم‌ها یک حرکت نمادین سیاسی نیست. زمانی که یک حادثه‌ای به این وسعت رخ می‌دهد، حاضران در میدان از هر چیزی برای پوشاندن اجساد به جا مانده استفاده می‌کنند و این می‌تواند پرچم یا هر چیز دیگری باشد. لذا باید به این نکته توجه داشت که مراسمی که در آنکارا برگزار شده است، توسط حزب دموکراتیک خلق‌ها برگزار و مدیریت شده است. این حزب یکی از نهادهای اقماری ترکیه به شمار می‌رود که بر روی دو خط اساسی یعنی ناسیونالیسم کردی و همچنین خط چپ ترکی در حال فعالیت است و قصد دارد تا در انتخابات پیش رو، بار دیگر پیروز شود. رهبران این حزب از شاگردان عبدالله اوجالان و پ‌ک‌ک هستند و تمامی افرادی که در این مراسم حضور داشتند و کشته شدند، اعضای سندیکا‌ها و جریانات فکری کردی و چپ، علوی و سندیکاهای مختلف کارگری بوده‌اند و جدای از این‌که ما فکر کنیم که این پرچم‌ها تاثیری بر افکار عمومی ترکیه بگذار، نفس این عملیات تروریستی آن‌قدر بزرگ است که نیازی به استفاده از چنین ابزاری نباشد.

این تحلیلگر مسائل ترکیه با اشاره به صدماتی که پیش از انتخابات بر حزب دموکراتیک خلق‌ها وارد شده است، عنوان کرد: چنین زخم‌هایی در گذشته بر حزب دموکراتیک خلق‌ها وارد آمده است. به گونه‌ای که در استان کردنشین شانلی اورفه در مرز سوریه و در شهر سوروچ یا پرسوسهم شاهد به وقوع پیوستن انفجار و کشته شدن عناصر این حزب بودیم و هم اکنون هم در آنکارا چنین موضوعی به وقوع پیوست. به نظرم باید گفت که گروه تروریستی داعش با این‌گونه اقدام‌های تروریستی سعی دارد تا حزب دموکراتیک خلق‌ها را به عنوان یکی از شاخه‌های اقماری کردی پ‌ک‌ک هدف قرار داده و نشان بدهد که آن پیروزی که کردهای طرفدار پ‌ک‌ک در شمال سوریه به دست آورده‌اند بی‌حساب و کتاب نیست و انتقام آن‌ها گرفته خواهد شد که انفجار سوروچ هم یکی از نشانه‌های این انتقام گیری در مقابل پیروزی کردهای وابسته به پ‌ک‌ک در شهر «تل ابیض» به حساب می‌آید.

وی در تشریح اقدام‌های داعش در ترکیه تصریح کرد: انفجار آنکارا حامل یک پیام از سمت داعش برای ترکیه است و پیام حاوی این است که داعش می‌گوید که من در تمامی ۸۱ استان ترکیه می‌توانم هدفم را مشخص کنم و نه تنها استان‌های کردنشین جنوب و جنوب شرقی، بلکه مقصود نقطه به نقطه کشورهای ترکیه است. داعش به خوبی می‌داند که میزان حساسیت سیاسی و امنیتی دولت ترکیه نسبت به حفظ جان شهروندان کُرد و کردهای وابسته به پ‌ک‌ک کمتر از حساسیت نسبت به ترک‌ها است و باید گفت که داعش در شرایط فعلی جرات این را ندارد که چنین عملیاتی را در میان هواداران ترک یا طرفداران حزب عدالت و توسعه انجام دهد چراکه در محاسبات خودشان به این درجه از یقین رسیده‌اند که با واکنش تند دولت اردوغان مواجه خواهد شد که اگر چنین اتفاقی بیافتد ممکن است دولت ترکیه توسط جنگنده‌های خود داعش در سوریه را هدف قرار دهد.

دستمالی در پایان خاطرنشان کرد: این رویداد یک بار دیگر نشان داد که مسائل مرتبط با کردهای ترکیه، حملات شاخه نظامی پ‌ک‌ک، فعالیت و قدرت کردهای هوادار پ‌ک‌ک در شمال سوریه و آیندهٔ حزب عدالت و توسعه به طور عجیبی با هم گره خورده‌اند.

کد خبر : ۳۱۲۳۲۳