خبرگزاری کار ایران

بهمن در گفت‌و‌گو با ایلنا:

تحریم‌های اوکراین نظام الیگارشی روسیه را هدف قرار داده است

دولت اوکراین سعی داشته تا واکنشی نسبت به نقض آتش‌بس نشان ندهد و اعتقاد دارد که کرملین پشت سر جدایی‌طلبان شرق اوکراین است و در نتیجه به نظر آنها بهترین راه این است که مقام‌های روسیه را تحریم کنند تا از این طریق واکنش نشان داده باشند.

«شعیب بهمن» کار‌شناس مسائل روسیه با اشاره به وضعیت فعلی اوکراین و تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی روسیه توسط مقام‌های کی‌یف به خبرنگار ایلنا گفت: در حال حاضر شرایط اوکراین نامطلوب است چراکه از یک طرف همچنان درگیری‌های پراکنده‌ای در مناطق شرقی بین طرفین صورت می‌گیرد و دولت اوکراین اعتقاد دارد که جدایی‌طلبان روس‌تبار قصد دارند در آینده نزدیک به سمت بندر ماریوپول حرکت کنند و این بندر را تصرف کنند. به همین دلیل طی هفته‌های اخیر درگیری‌های نسبتاً سنگینی میان جدایی‌طلبان و دولت مرکزی کی‌یف رخ داد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر اوضاع در داخل اوکراین به ویژه در حوزه اقتصادی دچار پیچیدگی‌های خاص خودش شده است و به نظر می‌رسد این کشور حدود ۸۰ میلیارد دلار بدهی دارد که مقدار بیش از ۷۰ درصد تولید ناخالص اوکراین را شامل می‌شود و دولت اوکراین به رقمی بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار وام خارجی حداقل در چهار سال آینده نیازمند خواهد بود و این بدان معنا است که اقتصاد اوکراین بدون کمک‌های مالی خارجی عملاً توان ادامه حیات را ندارد و اگر این کمک‌ها نباشد، ممکن است دولت اوکراین فلج شده و از پا دربیاید.

علاوه بر این دولت اوکراین در داخل با اعتراض‌های گروه‌های تندروی راست‌گرا مانند «حزب سوابودا» ( حزب آزادی اوکراین) و گروه «رایت سکتور» مواجه است و این احزاب معتقدند که دولت توان کافی برای سرکوب جدایی‌طلبان را نداشته است. بنابراین شرایط اوکراین هم در خصوص جدایی‌طلبان در شرق این کشور و هم درباره وضعیت سیاسی و اقتصادی داخل چندان مناسب نیست و چالش‌هایی وجود دارد که می‌تواند دولت این کشور را مجدداً با بحران روبه‌رو کند.

این کارشناس مسائل اوراسیا با اشاره به تحریم‌هایی که اوکراین علیه مقام‌های روس اعمال کرده است، گفت: موضوع تحریم‌ها مساله جدیدی نیست و بارها کشورهای آمریکایی و اروپایی سعی داشته‌اند که افراد زیادی را در داخل نظام سیاسی و اقتصادی روسیه تحریم کنند و اعتقاد دارند که چون مدل اقتصاد روسیه بر پایه الیگارشی اداره می‌شود، بهتر است به جای این‌که بانک‌ها و موسسات مالی روسیه را تحریم کنند، دست به تحریم چهره‌ها و مقام‌ها بزنند و تحریم‌هایی که از سوی اوکراین اعمال شده در راستای همان تحریم‌هایی است که توسط آمریکا و اروپا اعمال شده است.

وی افزود: واقعیت این است که در شرایط فعلی هرگونه تحریم علیه روس‌ها می‌تواند به ضرر اوکراینی‌ها تمام شود و اعمال این تحریم‌ها مطمئناً باعث خواهد شد که کی‌یف دروازه تجارت جهانی را به روی خود ببندد چراکه بخش اعظم تجارت خارجی اوکراین به ویژه صنایعی که در داخل اوکراین هستند، کاربرد و مصرفشان داخل روسیه است، در نتیجه اگر تحریم‌ها بخواهد از سوی اوکراین اعمال شود، بخش‌های صنعتی این کشور دچار مشکل و چالش‌های جدی خواهد شد و دولت اوکراین با مشکل مواجه می‌شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که آیا نقض آتش‌بس مینسک می‌تواند از مصادیق تشدید تحریم‌های کی‌یف علیه مسکو به شمار رود، عنوان کرد: قرارداد آتش‌بس مینسک یک قرارداد شکننده بود. به این دلیل که بسیاری از مفاد آن کاملاً واضح نبوده و نامشخص بود و این مفاد با این تفاسیر می‌بایست به اجرا در‌می‌آمد و شکنندگی این قرارداد باعث شد که آتش‌بس در نقاط شرقی پایدار نباشد و درگیری‌ها به بهانه مختلف میان طرفین تداوم پیدا نکند.

در شرایط فعلی به نظر می‌آید که دولت اوکراین سعی داشته تا واکنشی نسبت به نقض آتش‌بس نشان ندهد و اعتقاد دارند که کرملین پشت سر جدایی طلبان شرق اوکراین است و در نتیجه به نظر آنها بهترین راه این است که مقام‌های روسیه را تحریم کنند تا از این طریق واکنش نشان داده و روی آنها اعمال فشار کنند تا به این ترتیب الیگارش‌ها دست از حمایت جدایی‌طلبان بردارند که می‌شود گفت مساله تحریم‌ها به نوعی واکنش به حرکت روس‌ها در حمایت از جدایی‌طلبان به شمار می‌رود.

کد خبر : ۲۹۷۸۱۳