خبرگزاری کار ایران

قائم مقام صدراعظم آلمان انتقادها از سفر اخیرش به ایران را رد کرد

معاون صدراعظم آلمان و وزیر اقتصاد این کشور انتقادها از سفر خود به ایران را توجیه و تأکید کرد دیگر مقامات اروپایی نیز در آینده به این کشور سفر می‌کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «زیگمار گابریل» معاون صدراعظم آلمان و وزیر اقتصاد این کشور، روز پنجشنبه سفر خود به ایران را که با انتقادهایی همراه بوده است، توجیه و تأکید کرد دیگر مقامات اروپایی نیز در آینده به این کشور سفر می کنند.

این وزیر سوسیال-دموکرات آلمانی در کنفرانس خبری در برلین گفت:‌ «نخست اینکه باید ارتباطات را به درگیری‌ها ترجیح داد.»

معاون «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان گفت: «‌دوم اینکه، وزیر اقتصاد آلمان برای آنکه در خدمت کشورش و اقتصاد آن باشد در ایران حضور یافته است.»

وی تصریح کرد نمایندگان دیگر کشورها از جمله فرانسه نیز آماده سفر به ایران هستند.

شتاب وزیر اقتصاد آلمان برای این سفر، تفاسیر نیش و کنایه‌دار مطبوعات آلمانی را در پی داشت. یک روزنامه آلمانی ( FAZ ) سفر گابریل را «‌شتابزده» دانست و اعلام کرد سفر وی این پیام را به ایران القا می‌کند که «‌ اروپایی ها از امکان تجارت در ایران متحیر شده و بحران‌های منطقه‌ای را که همچنان پس از توافق ادامه دارند فراموش کرده‌اند.»

یک روزنامه آلمانی دیگر (Süddeutsche Zeitung ) نوشت «خیلی دیر رسیدن احمقانه است اما خیلی زود رفتن نیز می‌تواند احمقانه باشد.»

گابریل روز پنجشنبه به ویژه با اشاره به اینکه ایران، موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد، گفت: «نباید ناگفته بماند که همچنان اختلافاتی با ایران وجود دارد.»

وی افزود: «اما نباید به شکلی عمل کنیم که تصور شود تحریم‌ها دلیل دیگری به جز اختلاف درباره برنامه هسته‌ای داشته‌اند. اگر برای مثال اوضاع حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران است که مشکل ایجاد می‌کند باید به کشورهای دیگر نیز اشاره کرد. اما این کار را انجام نمی‌دهند حتی کسانی که منتقد هستند.»

«اریک شوتزر» رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعتی آلمان که در این سفر گابریل را همراهی کرده است اطمینان داد « وزیر با هریک از مخاطبان خود درباره اسرائیل و حقوق بشر با تأکید سخن گفت. »

وی این سفر را «‌ نخستین گام در راهی طولانی» توصیف کرد که به آلمان اجازه می دهد روابط تجاری خود با ایران را از نو بسازد. آلمان مدتها شریک تجاری ارجح ایران بوده است.

سازندگان خودرو و به ویژه شرکت صنعتی زیمنس پیش از این بر تمایل خود برای حضور در بازار ایران تأکید کرده‌اند. 

کد خبر : ۲۹۲۲۸۸