خبرگزاری کار ایران

رایزن فرهنگی سابق ایران در مصر در گفت‌وگو با ایلنا:

دیکتاتوری السیسی زمینه حضور داعش در مصر را فراهم کرده است

کارشناس مسائل مصر گفت: رئیس‌جمهوری مصر رویه دیکتاتوری‌ را در پیش گرفته و مخالفان را سرکوب می‌کند. همین درگیری‌ها و منازعات زمینه را برای حضور داعش و دیگر گروه‌های تندور را در مصر فراهم کرده است.

صحرای سینا منطقه‌ای است که همواره در آن درگیری وجود دارد اما در روزهای گذشته موج جدیدی از حملات توسط شاخه داعش در مصر آغاز شده است. گروه تروریستی «انصار بیت المقدس» که چندی پیش به «ابوبکر البغدادی» اعلام وفاداری کرد، طی روزهای گذشته چندین درگیری خونبار را در سینا رقم زد که طبق آمارهای منتشر شده، 64 نفر از نیروهای نظامی مصر و 35 تروریست تکفیری کشته شدند. همزمان با وقایع تروریستی  در شمال مصر، جماعت اخوان المسلمین با صدور بیانیه‌ای خواستار راهپیمایی علیه حکومت شدند. این گروه در بیانیه خود، رویکرد دیکتاتور مابانه «عبدالفتاح السیسی» را دلیل ناآرامی مصر عنوان کرد.

برای بررسی اوضاع مصر و علت فعالیت داعش در صحرای سینا با «حجت الله جودکی» گفت‌وگو کردیم. وی کارشناس مسائل خاورمیانه و پژوهشگر تاریخ بوده و سابقه حضور در مصر به عنوان رایزن فرهنگی را در کارنامه خود دارد.

جودکی درباره زمینه حضور تروریسم تکفیری در مصر، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: به طور کلی داعش، انصار بیت ‌المقدس زمانی فعالیت خود را آغاز می‌کنند زمینه مناسب برای آن‌ها فراهم باشد. وقتی بین حکومت مصر و مخالفان درگیری وجود دارد، بهترین فرصت برای حضور نظامی تروریست‌های وابسته به داعش فراهم می‌شود. از مدت‌ها قبل در مصر میان حکومت و مخالفان درگیری وجود دارد. در حال حاضر، السیسی روش دیکتاتوری را در پیش گرفته و اخوان‌المسلمین و دیگر گروه‌های مخالف را به شدت سرکوب می‌کند. چند روز پیش 13 نفر از رهبران اخوان در شهر «6 اکتبر» دستگیر و 3 تن از آن‌ها در مرکز پلیس به ضرب گلوله کشته شدند. با تمام این تفاسیر، اخوان در بیانیه خود تنها درخواست راهپیمایی می‌کند و مایل به درگیری نیست. در تمام کشورهایی که زمام امور در دست یک حکومت تمامیت‌خواه قرار دارد، به دلیل شیوه حکمرانی آن‌ها فاصله زیادی میان مردم و دستگاه حاکم ایجاد می‌شود.

وی افزود: بنابراین، زمانی که مصر این وضعیت را دارد شرایط لازم برای حضور یک گروه سوم محیّا می‌شود. داعش به هیچ وجه گروه قدرتمندی نیست، بلکه از فرصت‌های پیش آمده به خوبی استفاده می‌کند. در کنار این فرصت طلبی، روش های رعب‌آور و وحشت‌انگیز مانند آنچه که همگان مشاهده کرده‌اند را به کار می‌گیرد تا خود را قدرتمندتر از آنچه هست نشان دهد. حکومت مصر برای حل کردن معضل تروریسم در صحرای سینا و دیگر نقاط این کشور، باید ابتدا به دیگر معضلات موجود در جامعه خود بپردازد تا مردم را به عنوان پشتیبان داشته باشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص موافقت اسرائیل با افزایش نیروی نظامی مصر در صحرای سینا، عنوان کرد: موافقت اسرائیل با افزایش نیروی نظامی مصر در صحرای سینا و انتقال تجهیزات سنگین به این منطقه به دلیل نگرانی این رژیم از فعالیت گروه‌های تندرو نیست. تل‌آویو بیشترین سود را از فعالیت تکفیری‌ها می‌برد و برای درمان تروریست‌های النصره در جولان اقدام به برپایی بیمارستان صحرایی کرده است. موافقت اسرائیل تنها نادیده گرفتن بخشی از قرارداد به اصطلاح صلح «کمپ دیوید» است که طبق آن مصر حق در اختیار داشتن تجهیزات نظامی سنگین در صحرای سینا را ندارد. دلیل اصلی موافقت اسرائیل، مهار حماس توسط مصر است؛ برخی تونل‌های معروف غزه به صحرای سینا منتهی می‌شود و قصد اصلی اسرائیل از موافقت با افزایش نیروی مصر به همین دلیل است.

رایزن فرهنگی سابق ایران در مصر در پایان یادآورد شد: تصور تصمیم انسان‌دوستانه اسرائیل برای کمک به مصر در جهت مبارزه با تروریسم بسیار دور از ذهن است زیرا این رژیم هزاران انسان را در فلسطین و لبنان به خاک و خون کشیده است. تل‌آویو یکی از متهمان اصلی حمایت و پشتیبانی از جریان تکفیر است؛ داعش به عنوان یکی از گروه‌های تکفیری علیه تمام مذاهب و ادیان نرتکب جنایت شده اما تا بحال سمت هیچ یهودی نرفته است. گروه به اصطلاح خلافت اسلامی در کشورهای مسلمان جنایت می‌کند اما هیچ وقت یک گلوله به طرف سرزمین‌های اشغالی شلیک نکرده است.

کد خبر : ۲۸۷۹۳۵