خبرگزاری کار ایران

پاریس: جاسوسی متحدان اقدامی غیر قابل درک است

دولت فرانسه، امروز- چهارشنبه- در پی انتشار اطلاعاتی مبنی بر جاسوسی آمریکا از روسای جمهوری فرانسه، «جاسوسی متحدان از یکدیگر را غیرقابل‌قبول» دانست و این اقدام را محکوم کرد

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «استفان لو فول» سخنگوی دولت فرانسه، کمی پیش از برگزاری نشستی فوری در پاریس به ریاست «فرانسوا اولاند» و با حضور وزیران اصلی و مسئولان بلندپایه دفاعی و اطلاعاتی فرانسه گفت: «پذیرش این کار (جاسوسی) بین متحدان غیرقابل‌قبول و دشوار است.»

سخنگوی دولت فرانسه گفت: «وقتی ما در حال مبارزه با تروریسم هستیم، این که یکی از شرکا از سایرین جاسوسی می‌کند، دشوار و غیرقابل درک است.»

فرانسوا اولاند نیز امروز در واکنش به جدیدترین اسناد افشاشده در وب‌سایت افشاگر ویکی لیکس، اعضای شورای دفاعی و امنیت ملی این کشور را در جلسه‌ای اضطراری در کاخ الیزه گرد هم آورد تا درباره ماهیت اخبار منتشرشده و نتیجه‌گیری در مورد آن صحبت کنند.

طبق این گزارش، وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس در دور تازه‌ای از انتشار اسناد محرمانه، اعلام کرد که آژانس امنیت ملی آمریکا در طول نزدیک به یک دهه از «ژاک شیراک» و «نیکلا سارکوزی» روسای جمهوری سابق فرانسه، و فرانسوا اولاند، رئیس‌‌جمهوری کنونی، و تعدادی از وزیران و مقامات ارشد پارلمانی و دیپلماتیک فرانسه جاسوسی کرده است.

آخرین سند افشاشده به ماه مه ۲۰۱۲ میلادی، سه سال قبل و تنها چند روز پس از پیروزی اولاند در انتخابات ریاست‌جمهوری تعلق دارد.

بخشی این سند از نشست‌های مخفی رئیس جمهوری فرانسه برای بررسی عواقب خروج یونان از حوزه یورو حکایت دارد.

این در حالی است که شورای امنیت ملی کاخ سفید، در واکنش به انتشار این اسناد، اعلام کرد که قصد ندارد در این‌ باره اظهار نظر کند.

پیش‌ از این ویکی‌لیکس با انتشار اسنادی از شنود گفت‌وگوهای محرمانه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و جاسوسی از او توسط آژانس امنیت ملی آمریکا خبر داده بود که با واکنش مقام‌های دولت آلمان همراه شد

کد خبر : ۲۸۶۰۱۴