خبرگزاری کار ایران

مقام‌های آمریکایی:

اوباما تحریم‌های غیرهسته‌ای ایران را باید حذف کند

مقام‌های آمریکایی اعلام کردند رئیس‌جمهوری این کشور مجبور است شماری از تحریم‌های غیرهسته‌ای ایران را در کنار تحریم‌های هسته‌ای حذف کند.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری این کشور باید شماری از تحریم‌های غیرهسته‌ای ایران را در کنار تحریم‌های هسته‌ای این کشور لغو کند.

مقام‌های آمریکایی که نخواستند نام آن‌ها فاش شود گفتند بسیاری از شرکت‌های خارجی و داخلی و نیز کشورهای مختلف به دلیل تحریم‌های ایران مجبور به قطع رابطه با این کشور شدند و شمار دیگری نیز به دلیل حکم دادگاه‌‌های آمریکا به اتهام نقض تحریم‌های علیه ایران از انجام معاملات تجاری خود بازمانده‌اند. به این ترتیب اوباما نمی‌تواند تنها به برداشتن تحریم‌های هسته‌ای ایران اکتفا کند، زیرا در غیر این صورت امکان انجام بسیاری از اقدام‌ها وجود ندارد.

اوباما می‌تواند تمام تحریم‌های علیه ایران را بردارد اما، لغو دائمی تمام تحریم‌ها علیه ایران تنها در کنگره این کشور امکان‌پذیر است.

مقام‌های آمریکایی اعلام کردند گزینه‌های مختلفی برای لغو هر دو تحریم هسته‌ای و غیرهسته‌ای ایران در دست بررسی است و این اقدام با مخالفت شدید اعضای کنگره آمریکا و سایر نهادها مواجه شده است.

اوباما اخیرا اعلام کرد ایران در صورت لغو تحریم‌ها می‌تواند تا ۱۵۰ میلیارد دلار درآمد مسدود شده خود را به دست آورد اما، نحوه انتقال این پول همچنان در دست بررسی است.

شماری از تحریم‌ها علیه ایران با ادعای بی‌اساس موشک‌های بالستیکی، نقض حقوق‌بشر  پولشویی اعمال شده‌اند.

آسوشیتدپرس می‌نویسد با تغییر جهت کاخ سفید در قبال ایران تحریم‌ها علیه این کشور اهمیت بیشتری یافته‌اند و شرکت‌کنندگان در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ امیدوار هستند تا پایان ضرب‌الاجل ۳۰ ژوئن به یک توافق جامع دست پیدا کنند.

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵

«جک لو» وزیر خزانه‌داری آمریکا با تکرار ادعاهای پوچ و بی‌اساس مقام‌های این کشور درقبال ایران، گفت مقام‌های ایرانی می‌دانند که محدوده تحریم‌های ما علیه این کشور به دلیل حمایت از تروریسم و بر هم زدن ثبات و آرامش منطقه است و به همین دلیل این تحریم‌ها پس از هرگونه توافق هسته‌ای باقی می‌مانند.

مقام‌های آمریکایی اعلام کردند این احتمال وجود دارد شماری از تحریم‌ها علیه ایران در حوزه غیرهسته‌ای به‌ویژه درباره برخی از شرکت‌ها لغو شوند و سپس شمار دیگری از این نوع تحریم‌ها را به دلیل دیگری علیه این کشور به تصویب برسند اما، در این حالت ایران می‌تواند مقام‌های آمریکایی را به تقلب در انجام تعهدات خود متهم کند.

بانک مرکزی ایران یکی از بارزترین مسائل تحریم‌های ایران را تشکیل می‌دهد، زیرا آمریکا برای سال‌ها به منظور اجتناب از ایجاد اخلال در روند صادرات نفت ومسائل مالی ایران از تحریم کردن این بانک خودداری کرد، اما اوباما و اعضای کنگره آمریکا در اواخر ۲۰۱۱ با تسریع روند برنامه هسته‌ای این کشور با اتهام‌های بی‌اساس پولشویی و تامین بودجه پروژه‌های موشک‌های بالستیکی تصمیم به تحریم این بانک گرفتند.

مقام‌های ایرانی با نزدیک شدن به پایان ضرب‌الاجل دست‌یابی به توافق هسته‌ای خواستار برداشته شدن تحریم‌ها هستند و هنوز مشخص نیست آمریکا و دیگر کشورهای بتوانند به وعده‌های اقتصادی خود در قبال ایران بدون تسهیل محدودیت‌ها عمل کنند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا در کنفرانس یهودیان در نیویورک گفت توافق هسته‌ای شامل تعلیق تمام تحریم‌های ثانویه ومحدودیت‌های بانکی آمریکایی ودیگر کشورها می‌شود.

بسیاری از تحریمها وتصمیم های گروه ۱+۵ به نوعی با برنامه هسته‌ای ایران در ارتباط هستند ومقام‌های آمریکایی در صورت لغو آنها مجبورخواهند بود تحریم‌های جدیدی را علیه ایران تصویب و جایگزین کنند.

کد خبر : ۲۸۲۹۱۷