خبرگزاری کار ایران

جلالی در گفت‌وگو با ایلنا:

نتیجه انتخابات رویای امپراطوری اردوغان را نقش بر آب کرد

asdasd
کد خبر : ۲۸۲۴۲۱

حزب عدالت و توسعه پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری و شهرداری‌های ترکیه در سال گذشته، شکست تلخی را در انتخابات مجلس تجربه کرد.

 حزب حاکم ترکیه با کسب 41 درصد آرای مردم در رتبه نخست انتخابات ایستاد اما، اکثریت قاطع پارلمان را به دست نیاورد و مجبور به ائتلاف با دیگر احزاب این کشور است.

برای بررسی وضعیت کابینه آینده ترکیه، گفت‌وگویی کوتاه با «رضا جلالی» استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل داشتیم. وی معتقد است که رویای امپراطوری اردوغان نقش بر آب شده و دولت آینده ترکیه همانند کابینه جدید رژیم صهیونیستی، مجموعه‌ای متزلزل و شکننده است. این کارشناس مسائل خاورمیانه، کسب 13 درصد آرا و 79 کرسی پارلمان توسط حزب دموکراتیک خلق‌ها را شگفتی این رقابت سیاسی می‌داند.

جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص شکست حزب عدالت و توسعه گفت: بعد از سال‌ها پیشتازی حزب «عدالت و توسعه» در پارلمان ترکیه، اسلامگرایان جدیدی که به دنبال احیای امپراطوری عثمانی بودند، نتوانستند اکثریت آرای مردم این کشور را به دست بیاورند و خوابی که برای قانون اساسی دیده بودند، تعبیر نشد. قرائن و شواهد نشان می‌دهد که کابینه آینده ترکیه شکننده خواهد بود. «رجب طیب اردوغان» برای جبران کمبود کرسی‌ها برای تشکیل دولت آتی توسط حزب خود، باید به دنبال ائتلاف با احزاب دیگر باشد که این مهم به احتمالا با وعده‌هایی مبنی بر تقسیم وزارتخانه‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از انتخابات شهرداری‌های ترکیه که افق روشنی پیش چشم اردوغان به وجود آورد، وی تصمیم گرفت قانون اساسی را تغییر داده و در این روند اختیارات رئیس‌جمهوری را افزایش دهد و نقش نخست‌وزیر را کمرنگ کند. با این شکست سیاسی، رویای اردوغان و حزب عدالت و توسعه مبنی بر این تغییرات تعبیر نمی‌شود. به نظر من، احزاب موتلف با عدالت و توسعه امکان اعمال تغییرات مورد نظر اردوغان را فراهم کنند.

این کارشناس مسائل منطقه درباره پیروزی کردها در این انتخابات خاطرنشان کرد: در تاریخ ترکیه، کردها هیچ وقت به اندازه امروز قدرت نگرفته بودند. اگر بحران داعش در عراق پیش نمی‌آمد، خود اردوغان مایل به برقراری ارتباط با پ.ک.ک و «عبدالله اوجالان» بود. کسب 13 درصد آرا توسط حزب «دموکراتیک خلق‌ها» بسیار قابل توجه است. کردها اکنون 79 نماینده در مجلس ترکیه دارند و احتمال ائتلافشان با اردوغان نیز بسیار کم است. به همین دلیل معتقدم که این حزب، جریان اپوزوسیون و مخالف دولت را تقویت می‌کند.

جلالی در پایان و در مورد چشم‌انداز کابینه آینده ترکیه افزود: دولت ائتلافی آینده ترکیه، کابینه‌ای شکننده خواهد بود. مشابه همان اتفاقی که در رژیم صهیونیستی افتاد و «بنیامین نتانیاهو» به دلیل کسب تنها 30 کرسی مجبور به تشکیل یک ائتلاف شکننده شد، در ترکیه نیز اتفاق خواهد افتاد. تزلزلی که در کابینه فعلی اسرائیل وجود دارد، در کابینه آینده عدالت و توسعه نیز خواهد بود.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز