خبرگزاری کار ایران

بهمن در گفت‌وگو با ایلنا:

تحریم‌های روسیه خسارات زیادی به اروپا زد

asdasd
کد خبر : ۲۸۱۴۶۰

اینکه چرا روسیه تحریم‌هایی علیه مقام‌های اروپایی اعمال کرد، به نوعی ریشه در اقدام تقابلی با آنها دارد.

شعین بهمن کارشناس مسائل روسیه در خصوص تحریم اخیر مقام‌های اتحادیه اروپا توسط روسیه به خبرنگار ایلنا گفت: از زمان شروع بحران اوکراین یک رویکرد تقابلی میان روسیه و غرب به وجود آمد و این موضوع باعث شد تا برخی کشورهای اروپایی و همچنین آمریکا تحریم‌هایی را علیه روس‌ها وضع کنند.

وی ادامه داد: روس‌ها در برابر تحریم‌ها چندان متمرکز نبودند و سعی کردند از دو طریق آن را جبران کنند. روش اول این بود که روابط اقتصادی خود را با کشورهای شرقی مانند چین، هند و تا حدی ایران گسترش دهند تا بتوانند اقلام مورد نیاز خود را از سایر بازارها تهیه کنند. روش دوم روسیه این بود که در برابر تحریم‌ها دست به اقدام‌های متقابل بزنند. بر همین اساس روس‌ها تاکنون علیه کشورهای اروپایی و آمریکا تحریم‌هایی را وضع کردند که معروف‌ترین آنها «تحریم اقلام کشاورزی و مواد غذایی» تولید روسیه بود که این مساله باعث به وجود آمدن خسارت‌های بی‌شماری برای کشورهای اروپایی شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: در شرایط فعلی به نظر می‌رسد اعمال تحریم علیه شخصیت‌های غربی به نوعی در راستای تقابل با تحریم‌هایی وضع شده که پیش از این کشورهای اروپایی و آمریکا علیه برخی از مقام‌های مسکو و عده‌ای از مقام‌های شبه جزیره کریمه و تعدادی از شخصیت‌های مناطق «دونباس» در شرق اوکراین اعمال کرده بودند.

وی افزود: بنابراین به نظر می‌رسد که این تحریم‌های جدید رویکرد تقابل‌جویانه روسیه را نشان می‌دهد و آنها از این طریق می‌خواهند به دنیا نشان دهند که در برابر تحریم‌های غرب دست و پا بسته نیستند و اگر غرب بخواهد تحریم‌های خود را افزایش دهد، روسیه هم می تواند دست به اقدام متقابل در این خصوص بزند.

بهمن در پاسخ به اینکه آیا توافق صادرات مواد غذایی ایران به روسیه می‌تواند در خلال این موضوع بررسی شود یا خیر؟ گفت: در این مورد باید گفت که این عمل برای جبران تحریم‌های غربی‌ها و همچنین جبران تحریم‌های مواد غذایی که خود روسیه ورود آن را به کشور ممنوع کرده بود، صورت گرفت و این کشور به سمت کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و ایران روی آورده است. در این مدت حتی به دلیل صادرات مواد غذایی از کشورهایی مانند آذربایجان به روسیه، قیمت مواد غذایی در این کشورها به شدت افزایش پیدا کرده است.

این تحلیلگر مسائل اوراسیا خاطر نشان کرد: با توجه به ظرفیت محدودی که کشورهای حوزه قفقاز و آسیای مرکزی برای این کار دارند، قاعدتاً روس‌ها برای تامین محصولات کشاورزی و مواد غذایی که واردات آنها توسط اروپا بوده و روسیه آن را تحریم کرده است، به اجبار به سمت کشورهای دیگر سوق پیدا می‌کنند و ایران هم با توجه به محصولات کشاورزی متنوعی که دارد می‌تواند یکی از این گزینه‌ها باشد و قراردادهایی که منعقد شده در همین راستا خواهد بود.

وی در خصوص انتشار اخباری مبنی بر اسقرار موشک‌های هسته‌ای روسیه در خاک کریمه بیان کرد: این مساله را می‌توان به دو صورت تحلیل کرد. اول این‌که روس‌ها برای آن‌که میخ محکم خود را بکوبند، چنین خبری را متشر کرده‌اند اما از طرف دیگر باید توجه داشت که اگر روسیه دست به چنین عملی بزند، شاید با واکنش بسیار تند کشورهای غربی مواجه شود. در نتیجه اگر روسیه بخواهد رویه تنش‌زدایی با کشورهای اروپایی و غربی را پیش ببرد، به نظر می رسد دست به چنین اقدامی نخواهد زد ولی اگر بخواهد به تقابل با آنها بپردازد و دایره تنش و خصومت را گسترش دهد، احتمال اینکه چنین عملی توسط روس‌ها به وقوع بپیوندد وجود دارد.

بهمن در پایان تصریح کرد: به هرحال این یک واقعیت است که روس‌ها شبه جزیره کریمه را جزیی از سرزمین روسیه به شمار می‌آورند و در آن مناطق حق خودشان می‌دانند که این مساله را به هر گونه‌ای که دوست داشته باشند، انجام بدهند که استقرار تسلیحات هسته‌ای در آن منطقه هم از همین اقدام‌ها محسوب می‌شود. لذا به نظر می‌رسد در شرایط فعلی این موضوع تنها یک بحث رسانه‌ای بوده است و احتمال این بحث در شرایط فعلی بسیار کم است اما اگر تنش بین طرفین بیشتر شود، احتمال دارد روس‌ها دست به انجام چنین کاری بزنند.                   

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز