خبرگزاری کار ایران

وزیر خارجه سعودی مدعی شد:

ایران در امور منطقه عربی مداخله می‌کند

وزیر خارجه عربستان سعودی که به مصر سفر کرده است، در اولین سخنان خود در این کشور، ایران را به حمایت از تروریسم و مداخله در مسائل کشورهای عربی منطقه متهم کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، «عادل الجبیر»، امروزی یکشنبه- در نشست خبری مشترک در قاهره با همتای مصری خود «سامح شکری»، گفت : «من با وزیر خارجه مصر درباره اهمیت روابط دو کشور و علاقه مندی رهبران آنها برای ادامه و تقویت این روابط هم‌رأی هستم. ما به رایزن‌ ها و هماهنگی و تلاش بیشتر با برادران مصری در راستای منافع دو کشور و دو ملت چشم دوخته‌ایم.

الجبیر در پاسخ به این سوال که «آیا مصر و عربستان در خصوص حل بحران در سوریه و یمن اختلاف دارند یا خیر؟»، گفت: «بین مصر و عربستان درخصوص سوریه و یمن اختلافی وجود ندارد همه ما تلاش می‌کنیم بشار اسد (رئیس‌جمهوری سوریه) را از قدرت کنار بگذاریم؛ زیرا او مشروعیتش را از دست داده است. درخصوص یمن نیز مصر نخستین کشوری بود که در ائتلاف شرکت کرد و به بخش اساسی ائتلاف تبدیل شد. هماهنگی بین ما به صورت مداوم درباره یمن و سوریه ادامه دارد. هیچ اختلاف نظر و اختلاف سیاسی بین مصر و عربستان سعودی در ارتباط با یمن و سوریه وجود ندارد.»

الجبیر از برخی تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات سیاسی به منظور یافتن راهکاری برای یمن بر اساس کنفرانس ریاض، خبر داد و افزود نشستی در ژنو برگزار خواهد شد و زمان برگزاری این نشست، پس از هماهنگی‌های سازمان ملل و دولت (مستعفی) یمن اعلام خواهد شد.

وزیر خارجه عربستان سعودی در بخش دیگری از سخنانش، ایران را به مداخله در امور منطقه عربی و حمایت از تروریسم متهم کرد و  مدعی شد «ایران تنها کشوری است که در امور منطقه خواه در لبنان یا سوریه و یمن و کشورهای دیگر مداخله می‌کند.  ما با اقدامات آشوبگرانه و منفی ایران و حمایت این کشور از تروریسم مخالفیم. ما امروز می توانیم روابط طبیعی با ا یران برقرار کنیم اما این به رفتارهای ایران و مداخله نکردنش در امور منطقه و حمایت نکردنش از تروریسم بستگی دارد. ایران نباید اقداماتی انجام دهد که به ضرر منافع ملت‌ها و منطقه باشد. این مسئله به دست ایران است . بهبود روابط و عادی‌سازی روابط با ایران به خود این کشور بستگی دارد. ما در قبال مداخلات ایران در امور منطقه ساکت نخواهیم نشست.»

کد خبر : ۲۸۰۸۶۸