خبرگزاری کار ایران

سلیم الجبوری:

احتمال انحلال ارتش عراق وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۲۷۹۷۳۵

رئیس پارلمان عراق اعلام کرد که در صورتی‌که افرادی که در سقوط موصل مقصر بوده‌اند محاکمه نشوند، احتمال می‌رود ارتش عراق منحل شود.

به گزارش ایلنا، «سلیم الجبوری» رئیس پارلمان عراق در گفت‌وگو با روزنامه «الشرق الاوسط» درباره دلایل سقوط استان الانبار توسط گروه تررویستی داعش و نحوه عملکرد احزاب سیاسی در قبال این بحران، گفت: «امیدوار بودیم که پس از تشکیل دولت کنونی، نخستین ماموریت آن تکمیل روند آزاد سازی باشد. هر چند می‌توان گفت به دلیل تلاش‌های نظامی و اجتماعی، دولت در این ماموریت خود در دیالی و صلاح‌الدین، موفق عمل کرده است ولی مهم‌ترین امتحان نینوا و الانبار بود.»

وی ادامه داد: «بهتر بود دولت زمانی‌ که ساعت صفر را برای عملیات الانبار اعلام کرد، دیدگاه واضحی هم درباره زمان، راهکارها و نحوه این عملیات ترسیم می‌کرد در حالی‌که ما شاهد عقب‌نشینی بودیم. حتی مناطقی که ارتش عراق کنترل آنها را در دست داشت، سقوط کرد و همچنین دژ اصلی که مرکز استان است، سقوط کرد. به صراحت می‌گویم این بحران، فرماندهان رسمی امنیتی و سیاسی را که تصمیم‌گیرندگان هستند در معرض بازخواست قرار خواهد داد.»

الجبوری افزود: «پارلمان بررسی پرونده علل سقوط الانبار را آغاز کرده است به‌خصوص بعد از آنکه مطلع شدیم که فرمانده یکی از تیپ‌های مهم که برای پشتیبانی به الانبار اعزام شده، بدون موافقت فرماندهان ارشد عقب‌نشینی کرده بود که این موضوع پرسش‌های بسیاری را به دنبال دارد. مقدار این سلاح‌ها کم نیست و این پاسخی است به افرادی که مدعی می‌شوند سلاح کافی برای مقابله با داعش وجود ندارد. سلاح وجود دارد ولی این‌گونه به غارت برده می‌شوند. از این‌رو با صراحت می‌گویم که پارلمان و احزاب سیاسی که دولت را تشکیل داده‌اند، باید علنا در برابر حوادثی که اتفاق افتاده است، بایستند؛ حوادثی که پیامدهای منفی آن را مردم متحمل می‌شوند.»

الجبوری در پاسخ به پرسشی درباره چرایی تاخیر محاکمه افرادی که در سقوط موصل مقصر بوده‌اند، گفت: «کمیته ویژه رسیدگی به سقوط موصل در پارلمان در گزارش اولیه خود، شواهد و اسناد کوتاهی، دلایل و عاملان سقوط این منطقه را مشخص کرده است، اما نمی‌توان اسامی آنها را اکنون اعلام کرد. پیشنهادهایی درخصوص بازخواست مقصران، جهت رای دادن ارائه خواهد شد. در صورتی‌که این افراد مقصر بازخواست نشوند، پیش‌بینی می‌کنیم فروپاشی‌های بیشتری رخ خواهد داد.  شرایط فعلی وخیم است و شاید به درجه‌ای برسد که در آن صورت برای فائق آمدن به این مشکل، چاره‌ای جز منحل کردن ارتش نداشته باشیم.»

الجبوری درباره این‌که آیا روزنه‌ای برای آزادی قریب‌الوقوع موصل وجود دارد یا خیر، گفت: «در حال حاضر دو اردوگاه وجود دارد؛ در اسپایکر که به نیروهای عشایری آموزش داده می‌شود و  در بعشیقه که به نیروهای پلیس در آنجا آموزش داده می‌شود. در واقع عملیات آزادسازی موصل به کمک‌های بین‌المللی بستگی دارد، ترکیه نیز تمایل دارد که در چارچوب کمک‌های نظامی نقش ایفا کند. آمادگی‌هایی وجود دارد ولی ما نمی‌توانیم هر دو جبهه را باز کنیم، نمی‌توان اوضاع الانبار را پیش‌بینی کرد تا بخواهیم به موصل برویم. فرمانده عملیات نینوا مشخص شده است و وی برنامه‌ها و طرح‌هایی را در دست بررسی دارد. شخصا معتقدم قبل از فکر کردن به شروع عملیات آزادسازی نینوا، به چهار ماه زمان نیاز داریم و این کار تا پایان سال جاری میلادی ممکن است.»

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز