خبرگزاری کار ایران

هانی زاده در گفت وگو با ایلنا:

فرانسه به دنبال بازگشت به خاورمیانه است

رئیس‌جمهوری فرانسه دوشنبه گذشته برای عقد چند قرارداد تسلیحاتی وارد قطر شد و سپس برای شرکت در نشست مشورتی شورای همکاری خلیج فارس به عربستان رفت.

 در گفت‌وگویی کوتاه با «حسن هانی زاده» کارشناس مسائل جهان عرب، به بررسی اجمالی سفر اولاند به خاورمیانه پرداختیم.

این کارشناس مسائل خاورمیانه به خبرنگار ایلنا گفت: با توجه به ادعای ده‌ها ساله فرانسه درباره دفاع از آزادی بیان و حقوق بشر، حضور «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری این کشور در کنار «ملک سلمان» مهر تائیدی بر جنایات عربستان سعودی و کشتار مردم بی‌دفاع و مظلوم یمن است. حضور اولاند کنار پادشاه سعودی، به معنای پایان ارزش‌هایی مانند حقوق بشر و آزادی‌خواهی در دولت فرانسه است.

وی خاطرنشان کرد: اولاند منفور‌ترین رئیس‌جمهوری تاریخ فرانسه است که امروز نقش فروشنده دوره‌گرد تسلیحات را بازی می‌کند. میزان بالای نقدینگی در عربستان و شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس، وی را به باز کردن بازار تسلیحات جدید در خاورمیانه ترغیب کرده است. در کنار نقدینگی هنگفتی که در دست شیوخ عرب قرار دارد، زمینه خرید سلاح نیز در آن‌ها به وجود آمده است. رویکرد اوباما در قبال پرونده هسته‌ای ایران، حس جدا شدن آمریکا از این کشورها را به شیوخ حاشیه خلیج فارس القا کرده است. به همین دلیل به دنبال خرید تسلیحات از فرانسه هستند تا خود را تقویت کرده و متحد دیگری داشته باشند.

هانی زاده درباره تلاش فرانسه برای بازگشت و حضور در منطقه گفت: شرایط فعلی و نارضایتی شیخ‌نشینان از ایالات متحده، موقعیت مناسب را برای نقش‌آفرینی فرانسه در خاورمیانه فراهم کرده است. فرانسه می‌تواند همان چتر حمایتی جدیدی باشد که آن‌‌ها به دنبالش هستند. پاریس از این فرصت برای بازگشت به خلیج فارس استفاده می‌کند. اولاند با نشان دادن چراغ سبز به کشورهای عربی به منطقه باز می‌گردد. زیرا آمریکا و انگلیس از سال‌های گذشته در خلیج فارس هستند و فرانسه احساس می‌کند که از این قافله عقب مانده است.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان تاکید کرد: سخنان اوباما مبنی بر اینکه مشکلات کشورهای شورای همکاری داخلی بوده و ارتباطی به ایران ندارد، باعث رنجش آن‌ها شده است. این کشورها از سیاست‌های اوباما ناراضی بوده و در پی آن هستند تا فرانسه را در برابر آمریکا قرار بدهند.

کد خبر : ۲۷۵۱۶۳