خبرگزاری کار ایران

سی‌ان‌ان گزارش داد:

دکترین اوباما وضعیت خاورمیانه را وخیم‌تر کرده است

asdasd
کد خبر : ۲۷۱۹۴۷

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در گزارشی نوشت که اوضاع خاورمیانه از آن‌چه رئیس‌جمهوری آمریکا پیش‌بینی کرده بود، بسیار وخیم‌تر شده است.

به گزارش ایلنا، شبکه خبری سی‌ان‌ان در تازه‌ترین گزارش خود نوشت که آن‌چه «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا درباره دخالت در خاورمیانه پیش‌بینی کرده بود، با اوضاع فعلی بسیار متفاوت است و به نظر می‌رسد دخالت‌های کاخ‌ سفید تنها وضعیت را بد‌تر کرده است.

اوباما در تاریخ چهارم آوریل در مصاحبه‌ای با «تام فریدمن» از روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» سیاست خارجی خود را متمایل به ایران و کوبا توصیف کرد و گفت که در خاورمیانه دخالت می‌کنیم، اما در عین حال از تمام توانایی‌های خود محافظت خواهیم کرد.

فریدمن با بیان این‌که منظور اوباما از «توانایی‌ها»‌‌ همان ابزار سیاسی، اقتصادی و نظامی است، سخنان وی را «دکترین اوباما» نامید که در راستای منافع آمریکا است.

از طرفی باید توجه داشت که دکترین رئیس یک دولت، سیاست خارجی وی را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و در مورد خاورمیانه، سیاست خارجی اوباما میان تضادهای موجود در قوانین و اصول آمریکا و عملیات نظامی این کشور در خاورمیانه گرفتار شده است.

اوباما در مصاحبه‌های خود مدعی شده است که منافع اصلی آمریکا در خاورمیانه مربوط به نفت، مرز‌ها و موارد مشابه نمی‌شود بلکه، مهم این است که همگان در صلح و آرامش زندگی کنند و متحدان آمریکا در منطقه به سایر کشور‌ها حمله نکنند و مورد حمله قرار نگیرند.

با این حال، دولت‌های عربستان‌ سعودی، اردن، لبنان و اخیرا یمن یا به سایر کشور‌ها تهاجم کرده‌اند یا تحت حمله‌ها و تهدید‌های جدی قرار گرفته‌اند و خاورمیانه با سیل مهاجرت پناهندگان رو‌به‌رو شده است.

به‌این ترتیب به نظر می‌رسد که برنامه منافع اصلی اوباما در خاورمیانه چندان کارآمد نبوده است.

مساله‌ای که هم‌اکنون مطرح است، این است که آیا آمریکا از به‌اصطلاح «توانایی‌های» خود در خاورمیانه استفاده می‌کند یا تنها زمانی که امنیت ملی خود را در خطر ببیند از آن‌ها استفاده می‌کند.

مساله دیگر این است که منافع آمریکا تنها به جنگ با تروریسم و منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای محدود می‌شود و دیگر جوانب منطقه و بین‌الملل در برنامه کاری این کشور قرار نمی‌گیرند.

استقاده از هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد)، جنگ‌های نظامی علیه گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه و همچنین مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ از موارد مهم منافع آمریکا در خاورمیانه هستند.

می‌توان نتیجه گرفت که «زندگی در صلح» در جایی که ابزارهای آمریکایی مستقر شوند، معنای خود را از دست می‌دهند و این صلح در دکترین اوباما جایی ندارد.

با توجه به رویدادهای اخیر در خاورمیانه، می‌توان نتیجه گرفت که منافع آمریکا و کشورهای عرب دیگر در یک جهت قرار ندارند. حتی با توجه به حملات آمریکا از سال ۲۰۰۳ در عراق، کشورهای عربی نیز دریافته‌اند که وعده‌های آمریکا دروغی بیش نیست.

دکترین اوباما وضعیت خاورمیانه را وخیم‌تر کرده است

تهاجم نظامی ائتلاف «طوفان اراده» به رهبری عربستان‌ سعودی به یمن آخرین حرکت کشورهای عربی خاورمیانه در جدا کردن راه خود از آمریکا و گرفتن امور در دست خود بوده است.

به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که دکترین اوباما و ابزارهای آمریکایی در خاورمیانه اوضاع را در این منطقه تا حدی وخیم کرده‌اند که متحدان عرب این کشور خواستار اجرای امور بدون دخالت آمریکا هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز