خبرگزاری کار ایران

عزیزپور در گفت و گو با ایلنا:

آل سعود خود را پدر خوانده منطقه می‌داند

asdasd
کد خبر : ۲۶۳۳۸۹

آل سعود به دلیل آنکه خود را پدرخوانده منطقه می داند و از قدرت گرفتن شیعیان هراس دارد، اقدام به دخالت نظامی در یمن کرد.

محمد عزیز‌پور کار‌شناس مسائل بین الملل در باره تحولات یمن در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا گفت: اینکه چرا عربستان حمله هوایی به یمن را صورت داد کاملاً مشخص است. از یک سو آل سعود از حضور و قدرت گرفتن شیعیان یمن هراس جدی دارد و به موازات آن احساس خطر می‌کند که مبادا در داخل عربستان به خصوص شرق این کشور خیزشی صورت گیرد چرا که زندانهای عربستان و بندهای امنیتی در آن مملو از شیعیان این کشور است.

عزیز‌پور افزود: اینکه می‌گویند نیروهای کشورهای دیگر در حمله به یمن شرکت داشته‌اند جای تعجب ندارد. به گونه‌ای که عربستان درآمد حاصل از نفتش را خرج جنگ افروزی در منطقه کرده است تا خودش را نگه دارد. نمونه بارز آن پاکستان است. متاسفانه به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی در پاکستان، سعودی‌ها از این وضعیت سوء استفاده می‌کنند و نیروهای آن‌ها را می‌خرند تا برای اجرای راهبردهای عربستان بجنگند. لذا آل سعود منطقه را در آتش فرو برده و به همین جهت نمی‌توان آینده روشنی برای عربستان تخمین زد.

این کار‌شناس مسائل بین الملل با اشاره به نشست شورای امنیت درخصوص حل و فصل مساله یمن بیان داشت: دو قطب شرق و غرب یعنی روسیه و آمریکا هر کدام منافع و اهدافی را در منطقه دنبال می‌کنند. به گونه‌ای که روسیه متحدانی را در منطقه دارد.

وی تاکید کرد: ممکن است روسیه در یمن اهدافی را دنبال کند و اینکه می‌بینیم روسیه برای حل و فصل موضوع یمن و برگشتن آرامش به این کشور پا پیش گذاشته است در حقیقت منافعش ایجاب می‌کند و به نوعی می‌خواهد از طریق دیپلماتیک وارد این قضیه شود.

عزیزپور با اشاره به مقاصد عربستان در حمله به یمن خاطرنشان کرد: سعودی‌ها از اماکن مقدسه و خانه امن الهی برای خودشان سپر ساخته‌اند. طوری که آل سعود وانمود می‌کند که شیعیان برای خانه خدا و کلاً عربستان خطر آفرینند. همچنین باید بگویم عربستان تلاش می‌کند تا با انقلابهای اسلامی در منطقه مقابله کند و اصطلاحاً در صدد بلوکه کردن جریان انقلاب‌ها است. در مصر چنین چیزی اتفاق افتاد یعنی مردم چیز دیگری را می‌خواستند اما السیسی کار دیگری را صورت داد. به همین جهت عربستان و سران این کشور خود را در مقام پدرخوانده منطقه می‌دانند.

وی با محتمل خواندن گسترش فعالیتهای القاعده در یمن تصریح کرد: یک زمانی عربستان ادعا می‌کرد که با القاعده در حال جنگ است اما بدون شک امروز القاعده از حمایت صد درصدی عربستان برخوردار است یعنی هم از لحاظ مالی و هم از حیث تسلیحاتی. اینکه می‌بینید آمریکا از عدم وجود دموکراسی در کشورهای منطقه دم می‌زند جای تعجب دارد و باید سوال شود که آیا حاکمان عربستان با دموکراسی سر کار هستند که این ادعا‌ها مطرح می‌شود و چرا غربی‌ها از این موضوع حمایت می‌کنند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل در پایان اظهار کرد: عربستان به دلیل اینکه می‌خواهد موقعیت و امنیتش در منطقه را تثبیت کند دست به شیعه هراسی زده است و یک طرفه اقدام به این کار کرده است. از سوی دیگر باید بگویم که یمن هم می‌تواند حمله موشکی به عربستان را صورت دهد اما یمنی‌ها در صدد هستند که مشکل را به صورت دیپلماتیک حل کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز