خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

یمن در آتش انتقام آل سعود

پادشاه رنجور عربستان که مدت زمان زیادی از نشستن او بر تخت سلطنت نمی‌گذرد، در نخستین دقایق بامداد ۲۶ مارس ۲۰۱۵ میلادی، فرمان حمله هوایی به یمن را صادر کرد. حمله هوایی عربستان و کشورهای قطر، کویت، بحرین، امارات متحده عربی و مصر را که می‌توان آن‌ها را «ائتلاف منطقه‌ای ضد یمن» نامید، به درخواست «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی برای آنچه جلوگیری از سقوط یمن نام‌گذاری شده، انجام شد.

نام خاورمیانه با جنگ و تروریسم عجین شده است. در گوشه‌ای از این منطقه، تروریست‌های تکفیری به جان مردم و خاک عراق و سوریه افتاده‌اند؛ در گوشه‌ای دیگر، ائتلافی برای از بین بردن انقلابیون تشکیل شده است. در آن نقطه‌ که تروریست‌ها تحت حمایت عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند، مخالف نامیده می‌شوند و در نقطه‌ دیگر که یمن نام دارد، انقلابیون و مخالفان توسط همین کشور‌ها به خاک و خون کشیده می‌شوند.

این داستان برخورد نظام سعودی با انقلابیون یمن است. این در حالی است که تیر ریاض برای سر کار آوردن دولت دست‌نشانده به سنگ خورد و انقلابیون این کشور بر مواضع خود برای تشکیل دولت وحدت ملی باقی ماندند. هم‌مرز بودن یمن با منطقه شیعه‌‌نشین در شرق عربستان، نگرانی درباره ریاض را افزایش داده است. زیرا روی کار آمدن یک دولت انقلابی در مرزهای سعودی باعث بالا رفتن میزان خطر برای عربستان می‌شود.

حمله هوایی، مقدمه‌ تجاوز زمینی عربستان

سه روز پس از آغاز پیشروی انصارالله و ورود نیروهای انقلابی به عدن، دستور حمله هوایی به مواضع این گروه صادر شده و جنگنده‌های سعودی با فرمان ملک سلمان در آسمان یمن به پرواز درآمدند. طبق آمارهای منتشر شده توسط شبکه‌های عربی، جنگنده‌های امارات، بحرین، کویت، قطر و مغرب در عملیات موسوم به «طوفان اراده» شرکت دارند. پاکستان، اردن، مصر و سودان نیز آمادگی خود را برای مشارکت در حمله زمینی به یمن اعلام کردند.

فرار منصور هادی به عمان و ورود حوثی‌ها به عدن، با واکنش شورای امنیت و حاشیه خلیج فارس مواجه شد. نیروهای ائتلاف برای آن‌چه جلوگیری از سقوط یمن می‌نامند، عملیات طوفان اراده را آغاز کرده و کشورهای غربی مانند انگلستان، فرانسه و ایالات متحده را به عنوان پشتیبان در اختیار دارند.

در حالی که مدت زمان زیادی از آغاز این عملیات نمی‌گذرد، گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اعزام نیروی زمینی توسط عربستان نیز مطرح شده است. برخی شبکه‌های عربی عنوان کردند که ریاض برای تکمیل عملیات بازپس‌گیری یمن، ۱۵۰هزار نیروی نظامی به این کشور اعزام می‌کند. در برابر حمله هوایی و احتمال حمله زمینی توسط عربستان و کشورهای متحد، شاهد اعلام جهاد اتحادیه علمای یمن بودیم. اتحادیه علمای یمن از مردم این کشور درخواست کرد که سلاح در دست گرفته و در جهاد علیه تجاوز عربستان و هم‌پیمانانش شرکت کنند.

بنابر اعلام شبکه دولتی الاخباریه عربستان، عملیات طوفان اراده تا زمان تحقق اهداف ادامه داشته و زمانی برای پایان آن تعیین نشده است.

انقلابیون یمن، خار چشم آل سعود

از زمان مطرح شدن شیعیان یمن به عنوان محور انقلاب این کشور، جریان مرتجع منطقه به تکاپو افتاد تا جریان تغییر طلب در کشور همسایه خود را در نطفه خفه کند اما پیشروی‌های روزافزون حوثی‌ها و پیدا کردن پایگاه مردمی میان بخش اعظمی از مردم یمن باعث شد تا پایه‌های قدرت این جریان مستحکم شود و جایگاه خود را در مذاکرات تشکیل دولت پیدا کند. پس از چند بار شکست گفت‌وگوهای آشتی ملی و فرار منصور هادی از صنعا به عدن، تحولات این کشور نوع دیگری رقم خورد.

قدرت گرفتن شیعیان در یمن می‌تواند الگویی برای شیعیان عربستان باشد و پایه‌های کاخ آل سعود را به لرزه درآورد. «حسن هانی‌زاده»، کار‌شناس مسائل خاورمیانه در این مورد می‌گوید:

 «امروز تمام کشورهای عربی توجه خود را از مسائل جهان عرب، به مناقشه یمن معطوف کرده‌اند. برخی از‌ آن‌ها از لفظ کودتا برای اقدام‌های انصارالله استفاده می‌کنند. این لفظ معنای دیگری غیر از انقلاب دارد و از آن برای منحرف کردن اذهان عمومی از واقعیت انقلاب یمن استفاده می‌شود. انصارالله نماینده ۲۸میلیون نفر مردم یمن است اما حرکت انقلابی این گروه توسط رسانه‌ها و کشورهای غربی – عربی به عنوان کودتا معرفی می‌شود. در حالی که همین رسانه‌ها و کشور‌ها، جنگ داخلی سوریه را انقلاب نام‌گذاری کرده‌اند.

عربستان در حال بازی زیرکانه‌ای است. ریاض به دنبال آن است که یمن حداقل به دو کشور تقسیم شود. ثبات و استقرار آرامش در یمن آفتی برای عربستان به شمار می‌رود. زیرا شیعیان یمن بر شیعیان شرق عربستان تاثیر می‌گذارند و معادلات سعودی را به هم می‌ریزند. به همین دلیل عربستان تلاش می‌کند تا یمن تجزیه شود و دیواری بین شیعیان یمن و شیعیان شرق کشور خود ایجاد کنند.»

گزارش: محسن صالحی‌خواه

کد خبر : ۲۶۲۱۷۳