خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

نگاهی به مهترین وقایع آسیا در سال ۱۳۹۳

سال ۱۳۹۳ در قاره آسیا نیز مانند سایر نقاط جهان شاهد فراز و فرودهای زیادی بود که به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌شود.

انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان (دور اول) / ۱۶ فروردین ۱۳۹۳

دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان با حضور چهار نامزد برگزار شد. «محمد اشرف غنی»، «عبدالله عبدالله»، «زلمی رسول» و «رسول سیاف» چهار نامزد حاضر در این رقابت سیاسی بودند.

پس از شمارش آراء، عبدالله در ۱۸ ولایت و اشرف غنی در ۱۵ ولایت اکثریت آراء را کسب کردند. به دلیل اینکه هیچ یک از نامزد‌ها اکثریت مطلق ۵۰ درصد به اضافه یک را کسب نکردند، انتخابات به دور دوم کشیده شد.

 سفر «شیمون پرز» به پکن / ۱۸ فروردین ۱۳۹۳

رئیس سابق رژیم سهیونیستی در سفر به چین با رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرد. پرز در ملاقات با «شی جین پینگ» به گفت‌و‌گو درباره مسائل خاورمیانه و مساله هسته‌ای ایران پرداخت.

چین به دلیل عضویت در شورای امنیت و داشتن حق وتو، مهره کلیدی در آسیا محسوب می‌شود. هدف پرز از این سفر را می‌توان گسترده‌تر گردن لابی این رژیم برای تاثیر بر مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ دانست.

غرق شدن کشتی مسافری حامل دانش‌آموزان در کره‌جنوبی / ۲۷ فروردین ۱۳۹۳

بر اثر غرق شدن یک کشتی مسافری حامل دانش‌آموزان در کره‌جنوبی، در گزارش ابتدایی تعداد مفقودان ۳۰۰ نفر اعلام شد. این قایق حامل ۴۷۷ مسافر بود و دانش‌آموزان برای شرکت در یک اردوی تفریحی در آن حضور داشتند. پس از انجام عملیات نجات، ‌ ۴۹ جسد از آب بیرون کشیده شد اما سرنوشت ۲۵۰ نفر دیگر مشخص نشد.

انتخاب نارندرا مودی به عنوان نخست‌وزیر هند / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳

 «نارندا مودی» یکی از رهبران حزب ملی‌گرای «بهاراتیا جاناتا» است که در این تاریخ به عنوان نخست‌وزیر هند انتخاب شد. انتخاب مودی به عنوان نخست‌وزیر، پس از پیروزی حزب وی در انتخابات پارلمانی این کشور بود. حزب بهاراتیا جاناتا با پیروزی در این رقابت سیاسی، به سه دهه حکمرانی حزب «کنگره ملی هند» و ۱۰ سال نخست‌وزیری «مانموهان سینگ» پایان داد.

انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان (دور دوم) / ۲۴ خرداد ۱۳۹۳

در دور نخست انتخابات، عبدالله با حدود ۹۰۰ هزار رای بالا‌تر از اشرف غنی ایستاد. پس از شمارش آراء در دور دوم، اشرف غنی از عبدالله پیشی گرفت و در جایگاه اول ایستاد. پس از اعلام نتایج توسط کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، عبدالله اعلام کرد که تقلب صورت گرفته و نتیجه را نمی‌پذیرد. این کاندیدای معترض خواستار ورود سازمان ملل برای رسیدگی به شکایت خود شد.

منازعات انتخاباتی، اوضاع نابسامان افغانستان را بیش از پیش در بحران فرو برد. در ‌‌‌نهایت با ورود وزیر امور خارجه آمریکا به مناقشه میان نامزدهای انتخاباتی، عبدالله نتیجه را پذیرفت و اشرف غنی به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شد و عبدالله ریاست اجرایی کشور را بر عهده گرفت.

سقوط هواپیمای مالزیایی در مرز اوکراین و روسیه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۳

پرواز شماره ۱۷ خطوط هوایی مالزی که از آمستردام هلند به مقصد کوالالامپور در حرکت بود، در مرز روسیه و اوکراین سقوط کرد. کار‌شناسان علت سقوط را شلیک موشک عنوان کردند. پس از این واقعه، سازمان‌های بین‌المللی خواستار آتش‌بس در شرق اوکراین و همکاری برای حل این مساله شدند.

از زمان وقوع این حادثه، کشورهای غربی انگشت اتهام را به سمت روسیه گرفتند. شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای خواستار تحقیق فوری درباره این حادثه شد و روسیه به این قطعنامه رای مثبت داد.

سفر اولین مقام رسمی چین به تایوان / ۸ تیر ۱۳۹۳

 «ژانگ ژی جون» مقام ارشد وزارت امور خارجه چین به عنوان اولین مقام رسمی این کشور، پس از ۶۵ سال وارد تایوان شد. سفر این مقام چینی اعتراض‌های مردمی در پکن و تایپه را در پی داشت.

از زمان اعلام استقلال تایوان در سال ۱۹۴۹، هیچ مقام رسمی از چین به این جزیره سفر نکرده بود و دیدار ژی جون در نوع خود منحصر به فرد بوده است.

زلزله در چین / ۱۲ مرداد ۱۳۹۳

زلزله ۶. ۵ ریشتری در جنوب غرب چین ۵۸۹ کشته بر جای گذاشت. بر اساس اعلام سازمان جغرافیایی آمریکا، ‌این زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده است.

در پی این زمین لرزه، بسیاری از منازل مسکونی در این منطقه تخریب و تعداد زیادی ناپدید شدند.

دستگیری هواداران داعش در مالزی / ۲۸ مرداد ۱۳۹۳

تعدادی از هواداران داعش در فرودگاه و هنگام سفر به ترکیه و سوریه برای آموزش، دستگیر شدند. بنا بر اعلام مقام‌های رسمی مالزی، گروهی از هواداران داعش در جنوب شرقی آسیا قصد ایجاد خلافت اسلامی داشته و این اشخاص که دو زن نیز در بین آن‌ها حاضر بودند، برای گذراندن دوره آموزشی زیر نظر تروریست‌ها قصد سفر به ترکیه و ورود به سوریه را داشتند.

بنا بر اعلام پلیس مالزی، حدود ۴۰ تبعه این کشور به عضویت داعش درآمده و در سوریه و عراق مشغول جنگ هستند. حضور این افراد در گروه‌های تکفیری و حضور هواداران در مالزی، باعث نگرانی این کشور و اتخاذ تدابیر امنیتی شده است.

تظاهرات هزاران دانشجوی هنگ کنگی / ۳۱ شهریور ۱۳۹۳

هزاران دانشجو در تظاهراتی با نام «به دنبال تقدیر» خواستار برقراری دموکراسی در هنگ کنگ شدند. دانشجویان هنگ کنگی که از بیش از ۲۰ دانشگاه و دانشکده در این تظاهرات شرکت کردند، با در دست داشتن پلاکاردهایی نسبت به دخالت حزب کمونیست چین در این منطقه اعتراض کردند.

پس از اعلام این خبر که نامزدهای ریاست منطقه هنگ کنگ باید به تائید پکن برسند، دانشجویان این منطقه نسبت به این تصمیم اعتراض کرده و خواستار دخالت نکردن چین در امور داخلی خود شدند.

اعلام خبر بیماری کیم جونگ اون / ۴ مهر ۱۳۹۳

رهبر کره‌شمالی پس از حضور در یک مراسم رسمی در تاریخ سوم سپتامبر، برای مدت چند هفته انظار ظاهر نشد. غیبت رهبر کره‌شمالی باعث گمانه زنی‌های مختلفی از جمله کودتا و بیماری وی شد. به این دلیل که جونگ اون همیشه در مرکز توجه تلویزیون کره‌شمالی قرار داشته و تبلیغات وسیعی در مورد وی و فعالیت‌هایش می‌شود، این غیبت باعث شگفتی رسانه‌ها بود.

در این روز، تلویزیون دولتی کره‌شمالی اعلام کرد که رهبر این کشور به علت بیماری و مشکل در زانو تحت عمل جراحی قرار گرفته و دوران نقاهت را می‌گذراند.

اجلاس گروه ۲۰ در استرالیا / ۲۴ آبان ۱۳۹۳

گروه ۲۰ متشکل از وزرای اقتصاد و روسای بانک‌های ۲۰ کشور اقتصادی دنیا است. اجلاس این گروه در سال جاری در «بریزبن» برگزار شد. این اجلاس به دلیل همزمانی با بحران در اوکراین و سوریه با حاشیه‌هایی مثل ترک گفت‌و‌گو‌ها توسط «ولادیمیر پوتین» همراه بود.

انحلال پارلمان ژاپن / ۳۰ آبان ۱۳۹۳

 «شینزو آبه» پس از قرار گرفتن در سمت نخست‌وزیری، اصلاحات اقتصادی را در الویت قرار داد. برنامه وی به عنوان «اقتصاد آبه» معروف شد. راهبرد اقتصادی نخست‌وزیر باعث فرورفتن اقتصاد ژاپن در رکود شد که مخالفت‌هایی علیه وی به دنبال داشت.

شینزو آبه با انحلال پارلمان، باعث انجام انتخابات زودهنگام در این کشور شد. وی با انحلال پارلمان سعی داشت تا با تشکیل یک دولت جدید، اصلاحات اقتصادی مورد نظر خود را اجرا کند.

انتخابت پارلمان ژاپن / ۲۳ آذر ۱۳۹۳

انتخابات زودهنگام پارلمان ژاپن برگزار شد. چند روز پس از انحلال پارلمان توسط نخست‌وزیر، کابینه این کشور استعفا داد تا با برگزاری این انتخابات، دولت جدید تشکیل شود.

پس از اعلام نتایج، حزب لیبرال دموکرات به رهبری آبه توانست دو سوم آرا را از آن خود کند. پس از تشکیل پارلمان، شینزو آبه با کسب ۳۲۸ رای موافق و ۷۳ رای مخالف در برابر «کاتسویا اوکادا» رهبر حزب مخالف به پیروزی رسید و بار دیگر نخست‌وزیر ژاپن شد.

آبه، الویت خود در دور جدید نخست‌وزیری را اصلاحات اقتصادی اعلام کرد.

گروگان‌گیری در سیدنی / ۲۴ آذر ۱۳۹۳

در این تاریخ فرد مسلحی با نام «هارون مونس» به «کافه شکلات لیندت» حمله کرد و کارکنان و افراد حاضر در این محل را گروگان گرفت. یکی از درخواست‌های این فرد این بود که پرچم داعش را برای وی بیاورند. در ‌‌‌نهایت پرچمی شبیه پرچم گروه تروریستی جبهه النصره به وی تحویل داده شد. فرد گروگان‌گیر در ‌‌نهایت در حمله کماندوهای هنگ سلطنتی استرالیا کشته شد.

پرسش و ابهام‌های زیادی در مورد این ماجرا وجود دارد. سابقه فرد گروگان‌گیر و همزمانی این واقعه با اعتراض برخی از سیاستمدارن استرالیایی به حضور این کشور در ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضد داعش، ابهام‌هایی است که در مورد این حادثه گروگان‌گیری مطرح می‌شود. گروگان‌گیری سیدنی را می‌توان یک سناریو برای توجیه حضور استرالیا در ائتلاف دانست.

حمله سایبری به شرکت «سونی پیکچرز» / ۲۸ آذر ۱۳۹۳

با حمله سایبری به شرکت سونی پیکچرز، اسناد زیادی از سرورهای این کمپانی به سرقت رفت و فایل فیلم‌های اکران نشده در سایت‌ها قرار گرفت. حمله هکر‌ها در واکنش به خبر اکران فیلم «مصاحبه» صورت گرفت. شرکت سونی قصد داشت هم‌زمان با تعطیلات کریسمس سال جاری میلادی، فیلم مصاحبه که به موضوع ترور رهبر کره‌شمالی می‌پردازد را در سینماهای آمریکا به نمایش بگذارد.

اوباما به طور رسمی کره‌شمالی را مقصر و عامل این حمله معرفی کرد. پس از وقوع این حمله، منازعات سایبری میان سئول، پیونگ‌یانگ و واشنگتن صورت گرفت و اینترنت کره‌شمالی چندین بار قطع شد. در واکنش به این حمله‌ها، رهبر کره‌شمالی واشنگتن را به استفاده از سلاح هسته‌ای تهدید کرد.

سقوط هواپیمای شرکت «آسیا ایر» مالزی / ۷ دی ۱۳۹۳

پرواز شماره QZ ۸۵۰۱ شرکت آسیا ایر مالزی در مسیر اندونزی به سمت سنگاپور در دریا سقوط کرد. مقام‌های سازمان ملی نجات و جست‌وجوی اندونزی اعلام کردند که این هواپیما به دلیل نقص فنی و پس از قطع ارتباط با برج مراقبت، سقوط‌‌‌ کرد.

این هواپیما حامل ۱۶۲ مسافر بود و ۴۳ دقیقه بعد از آغاز پرواز دچار سانحه شد. این حادثه سومین سقوط هواپیمای متعلق به مالزی در سال گذشته میلادی بود.

ورود ناوگان دریایی چین به آب‌های مورد مناقشه با ژاپن / ۲۶ بهمن ۱۳۹۳

جزایر «سنکاکو» محل مناقشه چین و ژاپن است. با اینکه اکثر کشور‌ها، مالکیت ژاپن بر این منطقه را به رسمیت می‌شناسند؛ پکن معتقد است که بنابر اسناد تاریخی و سلطه امپراطوران «مینگ» بر این منطقه، جزایر مذکور به آن‌ها تعلق دارد. ژاپن در اقدامی، در سپتامبر ۲۰۱۲ میلادی جزایر مذکور را ملی اعلام کرد که باعث خشم چین شد.

در این روز، ناوگان دریایی چین برای پنجمین بار در سال گذشته میلادی وارد منطقه مورد مناقشه با ژاپن شد. مقام‌های پکن اعلام کردند که حضور خود در این منطقه را افزایش خواهند داد.

آغاز رزمایش سالانه کره جنوبی و آمریکا / ۱۱ اسفند ۱۳۹۳

کره جنوبی و آمریکا در هر سال دو رزمایش مشترک برگزار می‌کنند. رزمایش عظیم این دو کشور به طور معمول در اوایل ماه مارس هر سال میلادی در شبه‌جزیره کره برگزار می‌شود و همواره واکنش شدید کره‌شمالی را به دنبال دارد.

رزمایش «راه حل کلیدی» سال جاری، با حضور ۱۰ هزار نیروی نظامی کره‌جنوبی و هشت هزار و ۶۰۰ نظامی آمریکایی برگزار شد و تا ۲۲ اسفندماه ادامه پیدا کرد.

گزارش: محسن صالحی‌خواه

کد خبر : ۲۶۰۰۹۹