خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

نامه ۴۷ سناتور آمریکایی؛ ابزاری برای ابراز وجود

asdasd
کد خبر : ۲۵۹۵۳۰

نامه سرگشاده ۴۷ سناتور آمریکایی خطاب به مقام‌های ایران، آخرین اقدام تخریبی جمهوری‌خواهان آمریکا برای تخریب دولت این کشور است. این نامه که به امضای سناتورهای آمریکایی رسیده است، اقدامی مشابه دعوت از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره به شمار می‌رود.

در حالی که دولت دموکرات اوباما، ‌ درگیر یکی از طولانی‌ترین مذاکرات و نقطه‌ای حساس در سیاست خارجی خوداست، قانون‌گذاران آمریکایی جبهه‌ای مخالف تشکیل داده و همواره در تلاش هستند تا نقشی در مذاکرات و توافق احتمالی برای خود ایجاد کنند.

سناتورهای تازه‌کار، منادیان تخریب اوباما

این نامه، توسط سناتور تازه‌کار ایالت آرکانزاس به نام «جان کاتن» نوشته شده که بیش از دو سال از حضور وی در مجلس سنای آمریکا نمی‌گذرد. از دیگر سناتورهایی که این نامه را امضا کردند، نیز می‌توان «مارکو روبیو» و «تد کروز» اشاره کرد که آن‌ها نیز نخستین حضور خود در سنا را تجربه می‌کنند.

نامه سناتورهای آمریکایی به مقام‌های ایران، همانند اقدام مجلس نمایندگان این کشور برای دعوت از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی یک اقدام غیر دیپلماتیک و غیر معقول ارزیابی شده است. اقدامی که توسط یک سناتور ۳۷ ساله بدون پشتوانه سیاسی آغاز شده و جریان تخریبی دیگر علیه دولت آمریکا ایجاد کرد.

کاتن سابقه هیچ فعالیت سیاسی در آمریکا ندارد و تنها دلیل راهیابی وی به مجلس سنا، سابقه حضور چهار ساله در جنگ عراق است. به همین دلیل، نشریات آمریکایی مانند «پولیتیکو» لقب سناتور تازه‌کار را به کاتن داده‌اند. دلیل اعطای این لقب نیز، رفتار ناپخته این سناتور جوان در نگارش نامه‌ای غیرمعمول از جایگاهی غیرمربوط بوده است.

پس از عمل خلاف عرف «جان بینر» در دعوت از «بنیامین نتانیاهو» برای سخنرانی در کنگره آمریکا که باعث به وجود آمدن برخی مسائل در داخل آمریکا شد، این‌بار سناتورهای آمریکایی وارد میدان تخریب دموکرات‌های کاخ سفید شدند. در حالی که دستگاه دیپلماسی آمریکا درگیر مذاکرات هسته‌ای در قالب گروه ۱+۵ است، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا سفر کرده و در محل نهاد قانون‌گذاری این کشور به سخنرانی در راستای تخریب چهره ایران و برنامه هسته‌ای می‌پردازد.

در حقیقت، پس از قدرت گرفتن مجدد جمهوری‌خواهان در کنگره و احتمال حصول توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵، جبهه مخالف دولت در آمریکا فعالیت خود را دو چندان کرد. چند روز پس از سخنرانی جنجالی نتانیاهو در کنگره، نامه‌ای خلاف عرف دیپلماتیک و حقوق بین‌الملل توسط عده‌ای از سناتور‌ها منتشر می‌شود که بار تخریبی علیه دولت و مذاکرات هسته‌ای دارد.

کاتن در نامه خود به سران ایران تهدید می‌کند که در صورت حصول توافق هسته‌ای، ‌ رئیس‌جمهوری جدید آمریکا می‌تواند آن را نقض کرده و اوضاع به قبل باز می‌گردد. این سناتور آمریکایی در بخش دیگری از این نامه فعالیت‌ هسته‌ای ایران را برنامه «تسلیحات اتمی» نامید، توافق احتمالی را توافق با رئیس‌جمهوری آمریکا دانسته و پایدار بودن آن را منوط به تصویب کنگره کرد.

 «یوسف مولایی» استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران در مورد وزن حقوقی نامه ۴۷ سناتور به مقام‌های ایران می‌گوید:

 «از نظر حقوق داخلی ایالات متحده آمریکا، اگر کنگره بیانیه، اطلاعیه یا اعلامیه از سوی خودش صادر کند هیچ‌گونه تکلیفی برای هیچ یک از نهادهای داخلی آمریکا ایجاد نمی‌کند و دارای هیچ اثر حقوقی نیست. بنابر این وضعیتش به لحاظ حقوقی در چارچوب قانون اساسی آمریکا مشخص است.

زمانی که یکی از ارگان‌های حاکمیتی در هر کشوری مانع از اجرای توافقی بشود، برای آن کشور و حاکمیت آن مسئولیت بین المللی ایجاد می‌شود و باید جوابگو باشند. بنابراین نامه‌ای که منتشر شده، نامه‌ای نیست که از حیث حقوقی اعتبار و استحکام داشته باشد. از این جهت زمانی که می‌گوییم از لحاظ حقوقی فاقد استحکام و اعتبار است، بحثی مطرح می‌شود که این موضوع بیشتر یک حرکت سیاسی برای ایجاد فضایی است که این روند متوقف شده یا ازمسیر تداوم خود خارج شود.»

 

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و مناقشه حزبی

شرایط امروز آمریکا، شرایط رقابت حزبی برای کسب قدرت است. نزدیک بودن انتخابات ریاست‌جمهوری و آغاز گمانه‌زنی و فعالیت‌های نامزدهای احتمالی، عرصه سیاست‌ آمریکا را وارد رقابتی بزرگ کرده است. این رقابت سیاسی، ‌ جای خود را در روابط میان کنگره و کاخ سفید باز و چالشی در واشنگتن ایجاد کرده است.

در حالی که اوباما وارد دو سال پایانی سکونت در کاخ سفید شده، فعالیت کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری آینده نیز کمابیش آغاز شده است. هر کدام از دو حزب اصلی آمریکا در تلاش هستند تا با به دست آوردن برگ برنده، بالا‌ترین مقام اجرایی ایالات متحده را در دست خود بگیرند.

در این روند، دموکرات‌ها در تلاش هستند تا با به نتیجه رساندن مذاکرات صلح فلسطین و مناقشه هسته‌ای ایران، بقای سیاسی خود را دنبال کنند. جمهوری‌خواهان آمریکایی نیز با قرار گرفتن در جبهه مخالف، سعی در تخریب دولت داشته و سعی دارند تا با فعالیت‌های سیاسی و تبلیغاتی خود، احتمال هرگونه توافق را از بین ببرند.

در حالی که چند روز بیشتر از سخنرانی جنجالی و غیرمعمول نتانیاهو در مجلس نمایندگان آمریکا نمی‌گذرد، این‌بار سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی وارد عمل شده و اقدام غیرحرفه‌ای دیگری در عرصه سیاست داخلی و دیپلماسی ایالات متحده انجام دادند.

گزارش: محسن صالحی‌خواه

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز