خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌و‌گو با ایلنا:

رزمایش‌های سالانه نمادی از تحریم کره‌شمالی توسط آمریکا است

asdasd
کد خبر : ۲۵۷۱۳۲

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت که در وضعیت کنونی ایالات متحده آمریکا استراتژی خود را روی ایجاد فضایی مناسب برای گسترش سلطه بر آسیای شرقی و چین متمرکز کرده است.

مهدی مطهرنیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که آمریکا هشت دکترین را برای تسلط خود بر جغرافیای هدفش تنظیم کرده است. اگر به دکترین آن در قرن ۲۱ نگاهی بکنیم، در سند امنیت ملی آن چین و خاور دور مورد اشاره قرار گرفته و برای رسیدن به خاورمیانه گذر از این کشور‌ها را مورد تاکید قرار داده است.

وی با اشاره به جنگ کره خاطر نشان کرد: آنچه که از جنگ کره باقی ماند، نقطه اصطکاک در خاور دور محسوب می‌شود لذا دکترین امنیت ملی ایالات متحده در قرن حاضر تغییر کرده و باعث شده تا باز تعریفی از شرکاء خود ارائه کند که قسمتی از آن به جنگ کره که باقی مانده آن نقطه اصطکاک در خاور دور است، بر می‌گردد.

این کار‌شناس مسائل بین‌الملل با اشاره به روی کار آمدن اشتون کار‌تر تصریح کرد: انتصاب اشتون کار‌تر که به یک غیر یونیفرم‌پوش معروف است، یکی از مشکلات آمریکا است و ایالات متحده سعی دارد با نگاهی به کشورهایی مانند کانادا، عربستان، کشورهای خلیج‌فارس و با نیم نگاهی به ترکیه و حتی ایران و در ‌‌نهایت استرالیا نگاهش را به سمت این کشور‌ها سوق دهد و آن‌ها را به عنوان شرکاء خود در آینده انتخاب کند.

وی در باره برگزاری رزمایش مشترک کره‌جنوبی و آمریکا که هر ساله در ماه مارس برگزار می‌شود، گفت: مساله کره‌جنوبی از لحاظ کلاسیک و دیر زمانگی، در راستای کنترل آسیای خاوری مد نظر آمریکا است. رزمایش سالانه به گونه‌ای اقدام به تحریم کره شمالی می‌کند لذا با آزمایش‌های موشکی می‌خواهد شخصیت ضد آمریکایی خود را نمایان کند که این موضوع، فرصتی مناسب را برای آمریکا به وجود می‌آورد تا توجه‌ها را به مساله آسیای خاوری جلب کند تا تعاریف خود را به اجراء درآورد.

مطهر نیا در پایان افزود: هرگاه کره شمالی به تهدید آمریکا پرداخته است، ایالات متحده آمریکا در آسیای خاوری تحرکاتی را انجام داده است یا حتی اگر خواسته تحرکی را ایجاد کند، دیده‌ایم که زمینه‌هایی برای یک تحرک در سرزمینهای ماوراء قفقاز به راه انداخته است که این موضوع از حیث رسانه‌ای هم حائز اهمیت است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز