خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

از «شارلی ابدو» تا «چپل هیل»؛ برخورد تبعیض‌آمیز رسانه‌‌ای غرب

asdasd
کد خبر : ۲۵۱۶۵۴

برخورد دوگانه رسانه‌ها و سیاستمداران غربی با قتل سه مسلمان در آمریکا، بی‌اهمیت بودن این موضوع برای آن‌ها را می‌رساند این در حالی است که پس از حادثه شارلی ابدو، پوشش گسترده رسانه‌ای این حادثه در سطح شبکه‌های تلویزیونی و خبرگزاری‌های خارجی آغاز شد.

زمانی که دو تروربست مسلح وارد دفتر هفته‌نامه «شارلی ابدو» شده و کاریکاتوریست‌های این نشریه را به قتل رساندند، زلزله‌ای رسانه‌ای تمام جهان را لرزاند. رهبران از چهارگوشه جهان برای ابراز همدردی با مردم فرانسه به پاریس آمده و راهپیمایی در محکومیت تروریسم و خشونت علیه آزادی بیان برگزار کردند. پس از این حمله، نه تنها هتاکی‌های شارلی ابدو تمام نشد، بلکه شماره بعدی آن در چند میلیون نسخه منتشر شد و آزادی بیان بهانه‌ای برای ادامه هتاکی‌ها شد.

پس از حمله تروریستی به دفتر نشریه فرانسوی، خوراک خبری رسانه‌های گروهی فراهم شد و تمام رسانه‌های غربی با تاکید بر مسلمان بودن تروریست‌ها، مانور تبلیغاتی عظیمی را آغاز کردند. کنار هم قرار گرفتن این حادثه و فجایع داعش، بهانه‌ای برای جریان اسلام‌ستیز در غرب فراهم کرد.

چپل هیل، کارولینای شمالی – ۳۴ روز بعد

«کریگ استفان هیکز» با شلیک گلوله به سر سه دانشجوی مسلمان در محلی نزدیک به دانشگاه «کارولینای شمالی» آن‌ها را به قتل رساند. برخی رسانه‌های غربی در مورد هیکز گفتند که وی دارای تمایلات شدید ضد مذهبی بوده و در صفحه فیس بوک این مساله را ابراز کرده و تنفر خود از دین را ابراز می‌کرده است.

در مورد هویت قاتل و مقتولان به اندازه نیاز صحبت شده است. در مورد علت قتل نیز همسر هیکز و مقام‌های ارشد پلیس محلی اعلام کردند که این قتل به دلیل تنفر مذهبی و امیال نژاد پرستانه صورت نگرفته و درگیری بر سر جای پارک خودرو علت اصلی این جنایت بوده است.

پس از وقوع این جنایت، برخورد سرد و بی‌تفاوت رسانه‌های غربی توجه فعالان ضد نژادپرستی و بخشی از مردم جهان را به خود جلب کرد. تا آنجا که بحثپیرامون این بی‌تفاوتی به شبکه‌های اجتماعی راه یافت و سپس تجمع مقابل ساختمان شبکه خبری «BBC» در انگلیس را رقم زد.

برخورد دوگانه رسانه‌ها و سیاستمداران غربی با قتل سه مسلمان در آمریکا، بی‌اهمیت بودن این موضوع برای آنها را می‌رساند. پس از حادثه شارلی ابدو، پوشش گسترده رسانه‌ای این حادثه در سطح شبکه‌های تلویزیونی و خبرگزاری‌های خارجی آغاز شد. فیلم حمله افراد مسلح به ساختمان نشریه فرانسوی به طور مرتب پخش شده و تاکید زیادی بر مسلمان بودن مهاجمان می‌شد. اما در مورد قتل این سه دانشجوی مسلمان که در خاک آمریکا و توسط یک آمریکایی به قتل رسیدند، نه تنها پوشش خبری آغاز نشد، بلکه پوشش رسانه‌ای انجام شده نیز به صورت کامل و صحیح انجام نگرفت.

سایت‌های خبری و رسانه های غربی سعی در کوچک جلوه دادن عقاید «آتئیستی» وضد دینی قاتل کردند و همواره سعی در القای این موضوع داشتند که این قتل‌ها نه به بهانه نفرت از مسلمانان، بلکه به دلیل دعوا برای پارکینگ صورت گرفته است.

از زلزله رسانه‌ای در پاریس تا سکوت مرگ‌بار در ایالات متحده

«باراک اوباما» رئیس‌جمهوری ایالات متحده(در اقدامی دیرهنگام) و دبیرکل سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌های جداگانه، قتل سه مسلمان در آمریکا را محکوم کردند. این واکنش‌ها، نهایت واکنش دو سیاستمدار غربی به اتفاق افتادن چنینی واقعه‌ای در آمریکا بود.

حتی در صورت قبول کردن فرضیه قتل با انگیزه‌ای غیر از نفرت از مذهب، موضوع قتل سه دانشجوی مسلمان با غفلت تعمدی و هدایت‌شده رسانه‌ها مواجه شد. با اینکه قاتل خود را به پلیس تسلیم کرده و تحقیقات پلیس فدرال آمریکا در این مورد همچنان ادامه دارد، با توجه به سابقه دستگاه انتطامی و قضایی ایالات متحده در مورد قتل بی‌گناهان و تبرئه گناهکاران چندان نمی‌توان به مجازات عامل این قتل‌ها امیدوار بود. اقدامی که می تواند آغاز جدیدی در مسیر اسلام‌هراسی غرب باشد و راه را برای به وقوع پیوستن اتفاق‌هایی اینچنین بازتر کند.

گزارش: محسن صالحی‌خواه

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز