خبرگزاری کار ایران

رویروان در گفت‌وگو با ایلنا:

امنیت مرزهای فلسطین اشغالی در سایه فعالیت تکفیری‌ها ایجاد می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۵۱۴۷۶

تفاوت القاعده و نسل دوم تکفیری‌ها که عمدتا در سوریه به وجود آمدند، بحثاولویت‌ها و تضاد‌ها است. القاعده با اینکه در افغانستان به وجود آمد و اولویت آن، تضاد با شوروی بود، در ‌‌نهایت دچار تضاد با آمریکا شد و حادثه ۱۱ سپتامبر در نتیجه همین تضاد اتفاق افتاد.

وجود گروه‌های تکفیری و تروریست‌های افراطی در خاورمیانه یکی از مهم‌ترین موضوع‌های امروز در جهان است. جنگ در سوریه و عراق، دیوار حائلی میان اسرائیل و محور مقاومت ایجاد کرده و مرزبانی مرز‌های رژیم صهیونیستی را به عهده این گروه‌ها گذاشته است.

«حسین رویوران»، کار‌شناس و تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه در مورد ارتباط گروه‌های تکفیری و رژیم صهیونیستی با خبرنگار ایلنا گفت‌وگو کرد.

رویوران در مورد تفاوت نسل جدید تروریست‌های تکفیری با القاعده گفت: آمریکا و اسرائیل در پروژه براندازی نظام سوریه، نسلی از تکفیری‌ها را به وجود آوردند که تضادهای داخلی دارند. به طور قطع می‌توان گفت که این نسل از تروریست‌های تکفیری برای جلوگیری از اتفاق‌های گذشته، توسط سرویس‌های اطلاعاتی به وجود آمده و اولویت‌های آن‌ها تفاوت القاعده و نسل دوم تکفیری‌ها که عمدتا در سوریه به وجود آمدند، بحثاولویت‌ها و تضاد‌ها است. القاعده با اینکه در افغانستان به وجود آمد و اولویت آن، تضاد با شوروی بود، در ‌‌نهایت دچار تضاد با آمریکا شد و حادثه ۱۱ سپتامبر در نتیجه همین تضاد اتفاق افتاد. توسط این کشور‌ها تعریف شده است.

وی افزود: اسرائیل به دنبال ایجاد نسلی از گروه‌های تکفیری بود که الویت‌ داخلی داشته باشند. یعنی با شیعه و دیگر اقلیت‌های دینی تضاد داشته باشند تا الویت اسرائیل از بین برود. آمریکا نیز به دنبال این بود که یک اولویت داخلی به وجود بیاورد تا موج ضد‌آمریکایی که در جریان بیداری اسلامی در کشورهای منطقه افزایش یافته بود و با حمله به سفارتخانه‌های این کشور در لیبی، مصر و تونس نمود پیدا کرد، از بین برود. بنابراین، این گروه‌های تکفیری با تعریفی جدید در سوریه و عراق به وجود آمد. این گروه‌ها با اسرائیل تضاد نداشته و در آینده نیز نخواهند داشت. به همین دلیل اسرائیل از این جریان حمایت می‌کند.

این کار‌شناس مسائل منطقه در مورد رویکرد متقابل اسرائیل و جریان تکفیر گفت: رژیم صهیونیستی و گروه‌های تکفیری به یک تعریف مشترک رسیده‌اند. این نقطه اشتراک نابودی اسلام از داخل، توسط مسلمانان است. به همین دلیل است که هزار و ۶۰۰ نفر از تکفیری‌ها در بیمارستان‌های اسرائیل درمان می‌شوند و به آن‌ها تجهیزات می‌دهند.

وی یادآور شد: تکفیری‌ها امروز اعتقاد دارند که ابتدا باید اسلام را از درون پاک‌سازی کرد و سپس به مسائل دیگر پرداخت. یعنی اسرائیل در اولویت بعدی آن‌ها قرار بگیرد. در واقع در سایه این جنگ فرسایشی که با این رویکرد به راه افتاده است، امنیت اسرائیل نیز تامین می‌شود.

رویوران در پایان در مورد تامین امنیت مرزهای سرزمین‌های اشغالی توسط تکفیری‌ها گفت: در منطقه قنیطره و بلندی‌های جولان که مرز اسرائیل و سوریه است، ‌ چند گروه حضور دارند. بخشی از آن در دست جبهه النصره و بخش دیگری در دست‌ گروه‌های دیگر مانند جیش‌الاسلام و ارتش آزاد است. این جبهه حائلی میان اسرائیل و محور مقاومت است. در واقع با تغییر الویت‌های تروریست‌ها و ایجاد اولویت‌های جدید و قرار گرفتن آمریکا و اسرائیل در اولویت‌های دیگر، امینت رژیم صهیونیستی تامین شده و جبهه مبارزه با اسرائیل تبدیل به جبهه درون اسلام شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز