خبرگزاری کار ایران

ظریف در جمع ایرانیان مقیم تانزانیا:

عدم خودباوری در مذاکرات بهترین هدیه به آمریکا است

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۱۹۲

اگر این باور را داشته باشیم که در مذاکرات نمی‌توانیم از پس آمریکا برآییم، بهترین هدیه را به آمریکا داده‌ایم؛ اگر فکر کنیم در هر مذاکره‌ای فقط آنچه که آمریکا می‌خواهد به دست می‌آید، هیچ هدیه‌ای بزرگ‌تر از این برای آمریکا متصور نیست که خودمان قبل از مذاکره اعلام شکست کرده باشیم.

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان که در ادامه سفر آفریقایی خود در تانزانیا به سر می‌برد، صبح امروز به وقت محلی با جمعی از ایرانیان مقیم این کشور دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به آفریقا، در ابتدای این مراسم سفیر ایران در تانزانیا با ابراز خرسندی از حضور ظریف در این کشور هم‌زمان با دهه فجر، حضور ایرانیان در شرق آفریقا را دارای سابقه تاریخی دانست.

وی ابراز امیدواری کرد که حضور اقتصادی شرکت‌های ایرانی در آفریقا، فصل جدیدی در مناسبت تجاری و همکاری‌های دو کشور آغاز کند.

سفیر ایران در تانزانیا با بیان این‌که این سفارتخانه همواره تلاش کرده است مامن ایرانیان مقیم تانزانیا باشد، گقت که در ابتدای سال شورای ایرانیان تانزانیا تشکیل شد و تا کنون چندین جلسه برای مناسبت‌های مختلف تشکیل داده است.

ظریف نیز در این دیدار ایام دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به ایرانیان مقیم تانرانیا تبریک گفت و تاکید کرد که در مسیر رساندن پیام انقلاب، شهدا و اسلام راستین مبتنی بر عزت و شفقت، آنچه بیش از همه نیاز داریم، میراثامام است که همان خودباوری و ایمان به توان عظیم این ملت بزرگ و نیرویی است که با اتکا به قدرت لایزال الهی برای مردم این کشور حاصل شده است.

آنچه باعثپیروزی انقلاب شده این واقعیت است که هیچ قدرتی را غیر از قدرت الهی، قدر قدرت ندانسته و هیچ قدرتی را شکست‌ناپذیر نمی‌دانیم.

اگر این باور را داشته باشیم که آنچه خدا بخواهد اتفاق می‌افتد و آنچه نخواهد اتفاق نمی‌افتد، نگرانی از حضور در هیچ عرصه‌ای برای ما پیدا نخواهد شد چه این عرصه، عرصه مبارزه باشد، چه اقتصاد، نوآوری، سازندگی و حضور در بازارهای جهانی باشد و چه این عرصه، عرصه مذاکره و احقاق حقوق مردم از طریق گفت‌وگو باشد.

وزیر خارجه کشورمان افزود که هیچ نگرانی نداریم چرا که به قدرت و توان این مردم که زاییده ایمان، باور و توکل است اعتماد داریم و آن را بالاترین قدرت می‌دانیم و با همان دیدگاه و گرایش و همین اعتقاد و ایمان تا کنون توانسته‌ایم در حوزه‌های مختلف پیشرفت کنیم.

وی ادامه داد که امروز در آفریقا به‌رغم همه فشارها، توانسته‌ایم در رقابت مهم اقتصادی و فرهنگی در آفریقا حضور داشته باشیم. این حضور نه به واسطه تحریم‌ها بلکه به عنوان یک انتخاب راهبردی صورت گرفته است.

به گفته ظریف اگر بخواهیم، می‌توانیم اقتصاد بدون نفت داشته باشیم و خود را از وابستگی به عاملی که می‌تواند تحت تاثیر فراز و نشیب‌های بین‌المللی قرار گیرد، رها کنیم. اگر اعقاد داشته باشیم که این کاری عملی و شدنی است می‌توانیم آن را پیش ببریم، ولی اگر این باور را نداشته باشیم، کاری از پیش نمی‌بریم. کما این‌که اگر این باور را داشته باشیم که در مذاکرات نمی‌توانیم از پس آمریکا برآییم، بهترین هدیه را به آمریکا داده‌ایم؛ اگر فکر کنیم در هر مذاکره‌ای فقط آنچه که آمریکا می‌خواهد به دست می‌آید، هیچ هدیه‌ای بزرگ‌تر از این برای آمریکا متصور نیست که خودمان قبل از مذاکره اعلام شکست کرده باشیم.

ظریف افزود که اعتقاد من این است که توان رقابت و حضور داریم و از این رهگذر می‌توانیم هم کمک به توسعه دیگران و هم کمک به پیشرفت کشور داشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز