خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند:

گروگانگیری، ابزار کسب منفعت و ایجاد وحشت داعش

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۶۳۷

کشورهایی که به هر صورت به تشکیل و فعالیت داعش چراغ سبز نشان داده و به نحوی به رشد این گروه کمک کرده‌اند، امروز با چالشی به نام گروگانگیری مواجه شده‌اند. پنج نفر از گروگان‌های داعش که به قتل رسیدند، اتباع انگلستان، فرانسه و آمریکا بودند.

صدای باد در بیابان می‌پیچد. عده‌ای شبه‌نظامی مسلح، تعدادی گروگان را با خود به صحنه می‌آورند. هر کدام از این تروریست‌ها یک کارد نظامی در دست داشته و چهره‌ای مصمم دارند. فرمانده این گروه که لباس سیاه به تن و غلاف چرمی کلت کمری بر دوش دارد، شروع به صحبت با دوربین می‌کند تا حرف‌هایی که به زبان انگلیسی می‌گوید، بیشترین تاثیر را بر بینندگان این ویدئو بگذارد.

گروگان‌گیری، معضلی است که امروز از جانب داعش گریبان برخی را می‌فشارد. اردن، ژاپن، آمریکا، انگلستان و فرانسه از جمله کشورهایی هستند که با موضوع گروگان‌گیری توسط داعش درگیر بوده‌اند. «استیون ساتلوف» اولین خبرنگار آمریکایی بود که توسط داعش به قتل رسید. پس از آن «جیمز فولی» و «دیوید هاینس» و «آلن هنینگ» نیز به سرنوشت مشابهی دچار شدند.

قربانی دیگر گروگان‌گیری داعش «کنجی گوتو» نام داشت که پس از عدم موافقت دولت ژاپن با درخواست‌های این گروه تروریستی در ضرب‌الاجل تعیین شده، اعدام شد.

آخرین قربانی گروگانگیری داعش «معاذ الکساسبه» خلبان اردنی است که در پی سقوط هواپیمایش در شمال سوریه به اسارت این گروه تروریستی درآمد. داعش، الکساسبه را به طرزی وحشیانه و زنده زنده سوزاند تا اردنی را در بهت و حیرت این جنایت فرو ببرد.

گروگان‌گیری روشی برای تحمیل خواسته‌های سیاسی و تحصیل مبالغی هنگفت است که اغلب توسط گروه‌های تروریستی انجام می‌شود. با توجه به پوشش رسانه‌ای که در مورد حوادثتروریستی صورت می‌گیرد، این گروه‌ها در صورت وجود شرایط میدانی دست به این گونه اقدام‌ها می‌زنند. گاهی نیز گروگان‌گیران به دنبال مبادله و آزادی اشخاصی از زندان هستند.

دولت‌های حامی، شهروندان قربانی

گروگان‌های داعش، وسیله‌ای برای فشار این گروه‌ها به کشور‌ها برای قبول خواسته‌هایشان است. در واقع، انجام گروگان‌گیری توسط تروریست‌های داعش، چند هدف را میسر می‌کند. اول، خوراک رسانه‌ای برای تولید ویدئوهای این گروه. دوم، اقدام برای تحصیل مبالغ هنگفت از کشور‌ها. سوم، ایجاد رعب و حشت در مناطقی که در تصرف این گروه است.

کشورهایی که به هر صورت به تشکیل و فعالیت داعش چراغ سبز نشان داده و به نحوی به رشد این گروه کمک کرده‌اند، امروز با چالشی به نام گروگان‌گیری مواجه شده‌اند. در حالی که جریان تزریق پول، نیروی انسانی، پشتیبانی رسانه‌ای و اطلاعاتی از گروه‌های تکفیری توسط کشورهای غربی و هم پیمانان آنها در منطقه خاورمیانه صورت می‌گیرد، تروریسم تولیدی این کشور‌ها دامن خود آن‌ها را گرفته است. آمریکا در حالی اقدام به بارریزی برای داعش می‌کند که دو نفر از اتباعش توسط این گروه سر بریده شدند.

پول، وحشت، گروگان، داعش

زمانی که دو نفر از خبرنگاران ژاپنی گرفتار شبه نظامیان داعش شدند، ۲۰۰ میلیون دلار بهای آزادی آنها تعیین شد. پس از اعلام موضع ژاپن مبنی بر این‌که به هیچ گروه تندرویی باج نداده و حتی‌الامکان با تروریسم مبارزه می‌کند، اولین گروگان کشته شد. شامگاه شنبه گذشته نیز دومین گروگان ژاپنی به قتل رسید.

بحثگروگانگیری اهداف زیادی را برای داعش محقق می‌کند. در صورت موافقت کشور‌ها با شرایط داعش برای آزادی گروگان‌ها، مبلغ زیادی به خزانه این گروهک واریز می‌شود و از سوی دیگر، یکی از مهره‌های انتحاری این گروه آزاد می‌شود. در حالت دیگر، در صورت مواقت نکردن دولت‌ها، ویدئوی دیگری از سر بریدن یک گروگان توسط داعش منتشر می‌شود و بر وحشت از تروریسم می‌افزاید.

تحقق مورد اول برای داعش منفعت بیشتری را به دنبال دارد، اما معضل امنیتی برای کشورهای دیگر به وجود می‌آورد.

مبادله زندانیان، معضلی جدید

پس از موافقت نکردن دولت ژاپن با شرایط تعیین شده از سوی داعش، شامگاه شنبه فیلم اعدام «کنجی گوتو» دیگر گروگاتن ژاپنی منتشر شد. این نشان از آن دارد که مجاری دیپلماتیکی که ژاپن به دنبال آن بود تا گروگان باقی مانده خود را آزاد کند، کارآمد نبوده است.

با قتل دومین و آخرین گروگان ژاپنی، تلاش‌های دیپلماتیک توکیو برای آزادی زندانیان نیز به پایان می‌رسد. بنابراین موضوع باقی مانده بحثمبادله «ساجده ریشاوی» و خلبان اردنی است. ریشاوی یکی از عاملان بمب‌گذاری سال ۲۰۰۵ میلادی در هتل رادیسون امان که بر اثر آن ۵۷ نفر کشته شدند. کمربند انتحاری این زن در مجلس عروسی که در این هتل برقرار بود، درست عمل نکرد و سه روز بعد در خانه یکی از اقوامش دستگیر شد. با اینکه پس از برگزاری دادگاه به اعدام محکوم شد، اما این حکم تا امروز اجرا نشده است.

با اعدام گوتو، اردن بر سر دو راهی ماند. از یک سو جان یکی از افسران خلبانش در خطر بود و از سوی دیگر، در صورت آزادی عوامل انتحاری که در دست دارد، قدم موثری در افزایش روحیه گروه‌های تکفیری برداشته است. بنابراین، یا باید با تشدید عملیات نظامی علیه داعش در نابود کردن این گروه گام بر می داشت و جان گروگان خود را فدا می کرد و یا با پرداخت باج و برآورده سازی خواسته‌ تروریست‌ها، راه برای افزایش این گونه عملیات هموار سازد. در همین بین و دو دلی اردنی ها داعش دو روز پیش خلبان اردنی را به طرزی وحشیانه در آتش زنده زنده سوزاند و از خیر باج اردنی ها گذشت.

نابودی داعش طول می‌کشد

اکنون همه کشورهایی که خودشان داعش را به وجود آورده و از آن حمایت کرده و پس از آن قربانی این گروه تروریستی شده‌اند، به ظاهر اعلام می‌کنند که عزمشان برای از بین بردن این گروه تروریستی را جزم‌تر کرده‌اند اما آیا این امر به این سادگی امکان پذیر است؟ از آنجایی که جنگ با داعش به ویژه در سوریه بدون هماهنگی با دولت سوریه و از طریق هوایی بیشتر در جریان است بعید به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها مثمر ثمر باشد یا این گروه به طور کامل ریشه کن شود. از طرفی کمک‌های نظامی و عذایی و نیز تجهیزات پزشکی که برخی از کشور‌ها نظیر آمریکا به خود داعش هم در عراق و هم در سوریه از راه هوایی پرتاب می‌کنند خود معضلی است که زمان از بین بردن این گروه تروریستی را طولانی می‌کند و حکایت از آ «دارد که خود غربی می‌ال به ادامه این جنگ هستند…

گزارش: محسن صالحی‌خواه

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز