خبرگزاری کار ایران

امیر موسوی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

احتمال تغییر سیاست‌های عربستان وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۲۴۵۱۴۳

با توجه به شکست سیاست‌های ریاض در پرونده‌های یمن، سوریه و عراق و شرایط بحرانی که در داخل این کشور وجود دارد، این امید وجود دارد که تغییر سیاست‌ها برای ایجاد آرامش و ثبات در عربستان اعمال شود.

«امیر موسوی» رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با ایلنا به بررسی تغییرات اخیر در عربستان پرداخت.
این کار‌شناس مسائل خاورمیانه درباره تغییر ترکیب قدرت در عربستان گفت: پس از درگذشت ملک عبدالله، قدرت در عربستان به طور کامل در اختیار خانواده «سدیری» قرار گرفت. با توجه به کهولت «ملک سلمان» و احتمال وخیم شدن وضعیت جسمانی وی، ممکن است به زودی شاهد تغییرات دیگری در عرصه حکومت عربستان باشیم. در صورت به وجود آمدن این وضعیت، «مقرن بن عبدالعزیز» به عنوان ولیعهد نقش اساسی در عربستان ایفا می‌کند.

وی افزود: در صورت وخیم نشدن اوضاع جسمانی ملک سلمان، وی اوضاع را در دست می‌گیرد که امکان دارد برخی سیاست‌های شکست‌خورده پیشین را تغییر دهد.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک درباره رویکرد گروه حاکم در قبال مسائل خاورمیانه گفت: در زمان حکومت ملک عبدالله به دلیل بیماری وی، گروهی تندرو اختیار امور را در دست گرفتند. این گروه هیچ اعتقادی به مذاکره و گفت‌وگو نداشته و به دنبال تیره کردن روابط و تسلیح مخالفان برای سرنگونی دولت «بشار اسد» بودند. این سیاست موجب بحرانی شدن اوضاع در خاورمیانه و همچنین در داخل عربستان شد.

وی اضافه کرد: تغییرات سیاسی و عزل و نصب‌هایی که به سرعت پس از در اختیار گرفتن قدرت توسط ملک سلمان انجام شد، باعثبروز مشکل و اعتراض میان فرزندان عبدالعزیز خواهد شد. انتصاب «محمد بن سلمان» به عنوان وزیر دفاع و رئیس دیوان پادشاهی و قرار دادن سرلشگر «حمد العوهلی» در صدر گارد سلطنتی از جمله این تغییرات بودند. البته برخی از افراد تندرو مانند «سعود الفیصل» وزیر خارجه در سمت خود باقی ماندند.

موسوی در پایان با اشاره به تغییرات احتمالی در سیاست‌های عربستان گفت: با توجه به شکست سیاست‌های ریاض در پرونده‌های یمن، سوریه و عراق و شرایط بحرانی که در داخل این کشور وجود دارد، این امید وجود دارد که تغییر سیاست‌ها برای ایجاد آرامش و ثبات در عربستان اعمال شود. در واقع عربستان برای سر و سامان دادن به اوضاع داخلی، سیاست‌های غلط خود در قبال کشورهای منطقه را تغییر دهد تا بتواند پایگاهی از آرامش و ثبات را در مرزهای خود ایجاد کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز