خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

کابینه افغانستان؛ قربانی جنگ قدرت و تعصب

asdasd
کد خبر : ۲۴۱۸۵۱

با توجه به اوضاع نابسمان افغانستان و لزوم آغاز یک حرکت ملی برای رفع مشکلات این کشور، معرفی کابینه نهایی بسیار ضروری است. البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که با توجه به بافت طایفه‌ای افغانستان و این که گروه‌ها و طوایف مختلف خواستار حضور در قدرت هستند، اشرف غنی کار سختی را در پیش رو دارد.

در حالی که بیش از هفت ماه از انتخابات ریاست‌جمهوری و چهار ماه از قرار گرفتن «محمد اشرف غنی» در سمت ریاست‌جمهوری افغانستان می‌گذرد، وزراتخانه‌های این کشور هنوز توسط سرپرست اداره می‌شود. اختلاف اشرف غنی و «عبدالله عبدالله» بر سر معرفی وزرای پیشنهادی، افغانستان را بیش از پیش در یک بحران سیاسی وارد کرده است.

در همین حال برخی منابع از نهایی شدن فهرست وزرای پیشنهادی عبدالله و تایید آن توسط رئیس‌جمهوری افغانستان خبر داده‌اند. این در حالی است که هنوز خبری از نهایی شدن فهرست وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهوری افغانستان منتشر نشده است و پارلمان این کشور نسبت به تعلل رئیس‌جمهوری اعتراض دارد. البته فهرست عبدالله کامل نیست و وزارت کلیدی دفاع که در نتیجه تقسیم‌بندی قدرت، در اختیار وی قرار گرفت بدون وزیر پیشنهادی باقی مانده است.

با توجه به اوضاع نابسمان افغانستان و لزوم آغاز یک حرکت ملی برای رفع مشکلات این کشور، معرفی کابینه نهایی بسیار ضروری است. البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که با توجه به بافت طایفه‌ای افغانستان و این که گروه‌ها و طوایف مختلف خواستار حضور در قدرت هستند، اشرف غنی کار سختی را در پیش رو دارد.

فهرست پیشنهادی رئیس‌ اجرایی افغانستان، شامل اشخاص شناخته شده و چهره‌های ناشناخته‌تر است که به معرفی اجمالی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

وزارت خارجه، «صلاح الدین ربانی»: فرزند «برهان الدین ربانی» رئیس‌جمهوری سابق افغانستان و رهبر فعلی شورای عالی صلح افغانستان است. وی تحصیلات ابتدایی خود را در پاکستان گذراند و سپس مدرک کار‌شناسی خود را در رشته مدیریت و بازاریابی از دانشگاه ملک فهد عربستان و کار‌شناسی ارشد خود را در رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه کینگستون انگلستان اخذ کرده است.

وزرات کشور، «نورالحق علومی»: تحصیلات ابتدایی و نظامی خود را در افغانستان آغاز کرد. در سال ۱۳۵۱ برای تکمیل تحصیلات نظامی خود عازم ایالات متحده آمریکا شد. در زمان حکومت جمهوری دموکراتیک افغانستان، چند وقتی را به عنوان زندانی سیاسی در زندان کابل به سر برد. پس از آغاز جنگ‌های داخلی افغانستان به اروپا مهاجرت کرد و به فعالیت سیاسی پرداخت. وی در حال حاضر رهبر حزب متحد ملی افغانستان است.

وزارت معارف، «زلمی یونسی»: یونسی از اعضای ارشد حزب جمعیت اسلامی و مشاور، سرپرست فعلی ولایت بلخ بوده است. در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۳ شمسی ریاست تیم عبدالله در ولایت بلخ را بر عهده داشت.

وزارت امور زنان، «نجیبه ایوبی»: ایوبی یکی از مطرح‌ترین خبرنگاران زن در افغانستان است و ریاست گروه رسانه‌ای کلید را بر عهده دارد. وی در سال ۲۰۱۳ میلادی نشان شجاع‌ترین خبرنگار زن را به همراه یک عکاس خبری از سوریه و یک گزارشگر کامبوجی از «بنیاد بین‌المللی رسانه‌های جهان» دریافت کرد.

وزارت عدلیه، «سید حسین عالمی بلخی»: عالمی بلخی یکی از برجسته‌ترین و شناخته شده‌ترین علمای شیعه در افغانستان است که سابقه عضویت در مجلس و فعالیت سیاسی در قالب جبهه متحد انقلاب اسلامی افغانستان را نیز دارد. وی مدرک دکترای فقه و معارف اسلامی خود را از ایران دریافت کرده و پیش از به حکومت رسیدن طالبان در افغانستان عهده‌دار وزارت تجارت بوده است.

وزارت تجارت، «دکتر سردار محمد رحیمی»: محمد رحیمی یکی از چهره‌های برجسته دانشگاهی در افغانستان محسوب می‌شود و در دانشگاه ابن سینا در این کشور مشغول تدریس است. وی یکی از چهره‌های سیاسی و مطبوعاتی افغانستان نیز محسوب می‌شود. روزنامه وحدت و هفته‌نامه جبهه ملی افغانستان دو نشریه‌ای هستند که وی به عنوان مدیر مسئول آن فعالیت می‌کند. رحیمی همچنان حضور فعالی در صحنه مناظرات سیاسی و تلویزیونی دارد. وی همچنان یکی از اعضای جبهه ملی افغانستان است.

وزارت مخابرات، «برنا کریمی»: برنا کریمی نیز یکی از چهر‌ه‌های جوان افغانستان محسوب می‌شود. وی در خلال جنگ داخلی افغانستان، این کشور را ترک کرد و در لس آنجلس، کالیفرنیا ساکن شد. وی تحصیلات عالی خود را در دانشگاه فنیکس ایالات متحده به پایان رساند و در یک دوره زمانی، معاون رئیس دفتر ریاست‌جمهوری بود. کریمی سفیر افغانستان در کانادا نیز بوده است. نکته جالب توجه این است که دو کتاب شعر نیز در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۶ میلادی از وی به چاپ رسیده است.

وزارت انرژی و آب، «محمود صیقل»: محمود صیقل، نامزد وزارت انرژی و آب، تحصیلات خود را در استرالیا به اتمام رسانده است. وی در سال ۲۰۰۵ میلادی به عنوان معاون وزیر خارجه افغانستان فعالیت داشته و علاوه بر آن به عنوان سفیر افغانستان در کشورهای استرالیا و نیوزلند هم بوده است.

وزارت اقتصاد، «سردار محمد رحمان اوغلی»: وی منشی سابق پارلمان افغانستان و یکی از چهره‌های سیاسی این کشور است. وی در زمان ریاست‌جمهوری حامد کرزی، یکی از اعضای ائتلاف مخالفان بود که در مسائلی مانند مذاکره با طالبان با دولت اختلاف داشتند.

«فیروزالدین فیروز» به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت، «احمد سیر مهجور» به عنوان وزیر پیشنهادی عودت مهاجرین، «نصیر احمد» به عنوان وزیر پیشنهادی انکشاف دهات از دیگر اشخاص حاضر در این فهرست هستند که برای کسب رای اعتماد به پارلمان افغانستان معرفی خواهند شد.

با توجه به وضعیت افغانستان و درخواست پارلمان و مردم این کشور برای تشکیل سریع‌تر دولت، این امر باید در اسرع وقت صورت بگیرد.

گزارش: محسن صالحی‌خواه

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز