خبرگزاری کار ایران

امیر موسوی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

گروه‌های تکفیری بهترین نگهبانان مرزهای رژیم صهیونیستی هستند

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۴۸۶

بحثتسلیح عشایر اهل تسنن توسط آمریکا، عراق را به سمت طایفه‌گری حرکت می‌دهد که خواستهٔ اصلی دشمنان این کشور است تا اوضاع را به سمت نابسمانی پیش ببرند.

«سید امیر موسوی» رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین‌الملل و کار‌شناس مسائل خاورمیانه در گفت‌و‌گو با ایلنا به بررسی آخرین تحولات عراق و سرنوشت داعش پرداخت.

موسوی درباره ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به خبرنگار ایلنا گفت: از ابتدا مشخص بود که ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا برای نابودی داعش تشکیل نشده و هدف از تشکیل آن، ‌کمک به داعش در مواقع اظطراری بوده است. هر زمان که نیروهای عراقی تروریست‌های داعش را محاصره می‌کنند، هواپیماهای ترابری آمریکا برای این گروه تجهیزات پرتاب می‌کنند. عراق در واکنش به این اقدام‌ها، در حال طرح شکایت علیه ائتلاف بین‌المللی در سازمان ملل متحد است.

وی افزود: این ائتلاف از کشورهایی تشکیل شده است که حامیان اصلی داعش هستند. خط مقاومت در برابر این ائتلاف، ائتلافی از گروه‌های مقاومت علیه گروه‌های تکفیری تشکیل داد که تا کنون مفید و کارآمد بوده است. ارتش عراق در حال بستن مرزهای این کشور است و تروریست‌ها یا باید تسلیم شوند یا اینکه تا آخرین نفر کشته شوند.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک درباره پیشروی‌های اخیر عراق و عملیات آتی برای آزادسازی موصل گفت: موصل آخرین جبهه نبرد ارتش عراق، نیروهای مردمی موسوم به «جیش الشعبی» و تکفیری‌ها است. عملیات آزادسازی موصل بسیار پیچیده خواهد بود. نیروهای عراقی باید پس از آزادسازی اخیر «الضلوعیه» به سمت تکریت حرکت کنند. آزداسازی «بعقوبه» در استان «دیالی» و «فلوجه» در «الانبار» قدم‌های بعدی هستند. استفاده داعش از ساکنان مناطق اشغال شده به عنوان سپر انسانی و مین‌گذاری‌های متعدد این گروه در جاده‌ها و مناطق مختلف نیز یکی از چالش‌های کنونی است. این‌ها مشکل‌های پیش روی نیروهای عراقی هستند و آزادسازی موصل با رفع این مشکل‌ها و نقاط یاد شده، امکان‌پذیر است.

وی تاکید کرد: بیابان‌های زیادی در مناطق تحت تصرف داعش وجود دارد که باید تصمیم‌هایی برای آن گرفته شود. این بیابان‌ها به عنوان محورهای عبور و مرور تکفیری‌ها استفاده می‌شود و مشکلی پیش روی نیروهای عراقی محسوب می‌شود.

موسوی درباره راهبرد نظامی عراق در مبارزه با گروه‌ها تکفیری گفت: دولت عراق در حال سازماندهی مجدد ارتش و جیش الشعبی است. رویکرد مناسب پس از پایان این سازمان‌دهی این است که نیروهای ارتش، مناطق اشغالی را آزاد کند و نیروهای مردمی در این مناطق مستقر شده و جلوی حمله احتمالی داعش برای تصرف مجدد را بگیرند. «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق در سخنان خود تاکید کرد که سال ۲۰۱۵ میلادی، سال آزادسازی تمام مناطق عراق است.

این کار‌شناس مسائل خاورمیانه درباره بحثتسلیح عشایر در الانبار بیان کرد: رهبر و سردمدار این جریان «اثیل النجیفی» استاندار سابق نینوا و برادر «اسامه النجیفی» رئیس سابق پارلمان عراق است. این شخص در عراق بسیار مشکوک است و این جریان سعی دارد در برابر بسیج مردمی عراق، یک تشکل مسلح از اهل تسنن تشکیل دهد. این جریان، جیش‌الشعبی را متعلق به شیعیان می‌دانند و قصد دارند تشکلی مقابل آن به نام اهل سنت تشکیل دهند. تفاوت جیش‌الشعبی و نیروی مدنظر این جریان در این امر است که بسیج مردمی عراق با فتوای مرجعیت بزرگ شیعه در عراق یعنی آیت‌الله سیستانی صورت گرفت و تشکیلات موازی که این جریان وابسته به آمریکا در صدد تشکیل آن است تبدیل به گروهی مزدور خواهند شد که پشتوانه‌ای نخواهد داشت.

وی افزود: این‌ها قصد دارند که با تشکیل این گروه، عملیات آزادسازی موصل را انجام دهند تا جیش‌الشعبی نقشی در این اقدام نداشته باشد و به نام این تشکیلات تمام نشود. در برابر این جریان شاهد هستیم که شاخه اهل تسنن در جیش‌الشعبی ایجاد شده و تعداد زیادی از اهل تسنن در میان این نیرو‌ها حضور دارند. طوایف دیگر عراق مانند کرد‌ها و ایزدیان نیز در بین نیروهای مردمی عراق حضور دارند و در کنار دیگر گروه‌های دینی و قومی به مبارزه با تکفیری‌ها می‌پردازند.

موسوی ادامه داد: بحثتسلیح عشایر اهل تسنن توسط آمریکا، عراق را به سمت طایفه‌گری حرکت می‌دهد که خواستهٔ اصلی دشمنان این کشور است تا اوضاع را به سمت نابسمانی پیش ببرند. دولت عراق سلاح در اختیار همه افراد نمی‌گذارد و کسانی که خواستار مبارزه با داعش هستند، باید از مجاری مشخصی تحت نظر جیش‌الشعبی دوره آموزش را طی کرده و سپس سلاح در اختیار بگیرند. عقلای عشایر اهل تسنن نیز به سمت شرکت در بسیج عمومی مردم عراق حرکت کرده و تمایل نشان داده‌اند.

این کار‌شناس مسائل خاورمیانه درباره فروپاشی درونی داعش گفت: گروهک داعش جوانانی را برای عضویت در خود جذب کرده است که در مواجهه با نیروهای عراق و سوریه تسلیم می‌شوند یا فرار می‌کنند. به همین دلیل شاهد اعدام‌های درون‌گروهی روزافزون در داعش هستیم.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین‌الملل در مورد سرنوشت داعش گفت: ارتش‌ها و نیروهای مردمی سوریه و عراق در حال نزدیک شدن به مرز‌ها مشترک با یکدیگر هستند که داعش در آن‌ها حضور دارد. در صورت رسیدن این دو ارتش به یکدیگر، داعش تسلیم اقتدار سوریه و عراق خواهد شد. تروریست‌های داعش یا باید تسلیم شوند یا تا آخرین کشته شوند. در صورت آزادسازی کامل عراق و سوریه، سه گزینه پیش روی داعش وجود دارد. سه منطقه صحرای سینا، معان در شرق اردن و لیبی گزینه‌های احتمالی داعش پس از خروج از عراق و سوریه است، که یا تمام اعضای باقی مانده در یک منطقه مستقر می‌شوند و یا هر سه منطقه تحت اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.

موسوی در پایان با اشاره به همکاری تکفیری‌ها و رژیم صهیونیستی بیان کرد: با اینکه صحرای سینا به سرزمین‌های اشغالی بسیار نزدیک است اما حضور گروه‌های تکفیری هیچ خطری برای رژیم صهیونیستی نخواهد داشت. گروه‌های تکفیری برای تمام کشور‌ها خطری بزرگ محسوب می‌شوند اما با رژیم جعلی اسرائیل هیچ مشکلی ندارند. زیرا در حال حاضر شاهد همکاری گروه‌ها تکفیری مانند جبهه النصره که تفاوتی با داعش ندارد، با اسرائیل هستیم. این گروه‌ها در قنیطره و بلندی‌های جولان در کنار نیروهای صهیونیست حضور دارند. گروه‌های تکفیری بهترین نگهبانان مرزهای رژیم صهیونیستی هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز