خبرگزاری کار ایران

طالبان؛ ابزاری برای پیشبرد پروژه اسلام‌هراسی‌غرب

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۰۱۰

پاکستان همیشه صحنه ناآرامی و فعالیت گروه‌های افراطی مانند «سپاه صحابه»، «طالبان»، «القاعده» و «لشگر جهنگوی» بوده. گستردگی عقاید افراطی مانند اندیشه‌های مدارس «دیوبندی» زمینه را برای حضور و جولان گروه‌های تروریستی مهیا کرده است.

پاکستان همیشه صحنه ناآرامی و فعالیت گروه‌های افراطی بوده است. «سپاه صحابه»، «طالبان»، «القاعده»، «لشکر جنگوی» و «لشکر طیبه» نمونه‌ای از گروه‌های تروریستی فعال در پاکستان هستند. گستردگی عقاید افراطی در پاکستان، زمینه را برای حضور و جولان گروه‌های تروریستی فراهم می‌کند.

وجود نداشتن یک دولت مرکزی قدرتمند در پاکستان، زمینه را برای قدرت گرفتن گروه‌های افراطی فراهم می‌کند. مرزهای پاکستان با کشورهای همسایه مانند ایران و افغانستان به محل عبور و مرور تروریست‌ها تبدیل شده است. «اسامه بن لادن» رهبر پیشین گروه تروریستی القاعده نیز در خاک پاکستان مخفی شده بود و در همین کشور توسط نیروهای آمریکایی کشته شد.

طالبان در پاکستان

«تحریک طالبان پاکستان» گروهی شبه‌نظامی است که در مرز مشترک با افغانستان فعالیت می‌کند. طالبان نفوذ بسیار زیادی در منطقه وزیرستان داشته و در تمام درگیری‌های به وقوع پیوسته در این منطقه نقش دارد. این گروه نه تنها تهدیدی برای امنیت پاکستان، که تهدیدی برای امنیت منطقه شبه قاره هند و خاورمیانه محسوب میِ‌شود. ترور «بی نظیر بوتو» نخست‌وزیر پیشین پاکستان توسط مقام‌های اسلام‌آباد و سرویس اطلاعاتی آمرکا به طالبان و القاعده نسبت داده شد. این گروه هیچ‌وقت مسئولیت این ترور را نپذیرفت و اعلام کرد که هرگز به زن‌ها حمله نمی‌کند. این در حالی است که طالبان با حمله به «ملاله یوسف‌زی» دختر نوجوانی که برای آموزش دختران فعالیت می‌کرد، در عمل اثبات کرد که نه تنها از حمله به زنان بلکه از حمله به کودکان نیز ابایی ندارد.

نیروهای طالبان عمدتا در منطقه وزیرستان مستقر هستند. این منطقه به دلیل بافت طایفه‌ای و حاکم بودن عقاید افراطی و برداشت‌های سطحی از دین اسلام، زمینه‌های فکری و انسانی به وجود آمدن گروه‌های تروریستی را دارد. وزیرستان تعداد زیادی از تروریست‌های طالبان را در خود جای داده است و پل ارتباطی نیروهای شبه‌نظامی برای عبور مرور بین افغانستان و پاکستان است. این منطقه چندین بار توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا بمباران شده است. بنابر اعلام مقام‌های آمریکایی، این حمله‌ها با هدف ضربه زدن به طالبان انجام می‌شود اما تعدادی از غیرنظامیان نیز دراین بمباران‌ها کشته شدند.

طالبان حمله‌های تروریستی زیادی علیه شیعیان و پیروان دیگر ادیان در پاکستان انجام داده است. بمب‌گذاری، حمله مسلحانه و عملیات انتحاری روش‌هایی هستند که توسط این گروه برای ضربه زدن به این کشور انجام می‌گیرد

گروگان‌گیری در پیشاور

روز گذشته سه‌شنبه تروریست‌های طالبان با حمله به مدرسه‌ای در شهر «پیشاور» ۱۳۰ نفر از جمله ۸۴ کودک را به قتل رساندند. این مدرسه وابسته به ارتش پاکستان بوده و توسط شش نفر از شبه‌نظامیان هدف حمله قرار گرفت.

حساسیت این موضوع به اندازه‌ای بالا بود که «نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان برای نظارت برای عملیات آزادسازی گروگان‌ها از اسلام‌آباد به پیشاور آمد.

چرا طالبان، تاسیسات نیروی هوایی ارتش مستقر در پیشاور را برای حمله تروریستی خود انتخاب نکرد و به یک مدرسه حمله کرد؟ پاسخ به این پرسش را می‌توان با بررسی وقایع جاری در کشورهای منطقه پیدا کرد.

عراق و سوریه صحنه جنگ گروه‌های تکفیری و ارتش‌ها است. گروه‌های افراطی فارغ از منطقه محل فعالیت خود، از لحاظ اندیشه با یکدیگر مرتبط هستند. شاید در سوریه، جنگی میان داعش و النصره در جریان باشد اما هدف هر دو گروه ایجاد وحشت در مردم، اجرای دستورهای عوامل اصلی و ایجاد آشوب است. در نظر کشورهای غربی، جهانیان باید از مسلمانان وحشت داشته باشند و این گروه‌های غربی، مسلمانانی هستند که توسط رسانه‌ها به جهانیان معرفی می‌شوند.

حمله اخیر طالبان به یک مدرسه و قتل‌عام دانش‌آموزان در راستای پیش بردن پروژه اسلام‌هراسی و ایجاد وحشت در میان مردم پاکستان است. اگر نیروهای طالبان به تاسیسات ارتش حمله می‌کردند، نیرو و هزینه زیادی متحمل می‌شدند و احتمال به دست گرفتن کنترل آن محل بسیار ضعیف بود. عملیات تروریستی روز گذشته، تنها توسط شش تروریست انجام شد و تاثیر رسانه‌ای زیادی داشت. یک اقدام کم‌هزینه که به نیرو و تجهیزات زیادی نیز احتیاج ندارد، بیشترین بازخورد رسانه‌ای را برای تروریست‌ها به ارمغان آورده است.

در پروژه اسلام‌هراسی غرب، مردم جهان و پیروان دیگر ادیان آسمانی باید از مسلمانان وحشت داشته باشند. با حمله اخیر طالبان، تصویری دیگر از اسلام در افکار عمومی شکل خواهد گرفت. به اصطلاح مسلمانانی که در پیروی از آئین خود به کشتار انسان‌های بی‌گناه و کودکان می‌پردازند و در این راه از انجام عملیات انتحاری و حمله مسلحانه به یک مدرسه نیز واهمه ندارند.

ایجاد این تصویر در اذهان مردم جهان که تحت تربیت رسانه‌های هدایت شده قرار دارد، هدف سرویس‌های اطلاعاتی و کشورهای غربی برای دور شدن این مردم از اسلام و حضور نظامی در کشورهای منطقه را فراهم می‌کند. غرب به دنبال ایحاد این تصویر ذهنی درباره مسلمانان است که تمام مردم خاورمیانه و شبه قاره هند که بیشتر پیروان اسلام هستند، تروریست بوده و باید توسط مردم متمدن که همان ارتش‌های غربی بوده نابود بشوند تا جهان در امنیت باشد.

گروه‌های افراطی که با نام اسلام اقدام به کشتار و قتل عام مردم بی‌گناه می‌کنند، فارغ از هر قضاوتی، خواسته یا ناخواسته آب بر آسیاب دشمن ریخته و چهره مسلمانان واقعی را تخریب می‌کنند. قتل و کشتار انسان‌های بی‌گناه و کودکان در آموزه‌های هیچ‌یک از گروه‌های اسلامی، اعم از اهل تسنن و شیعیان وجود ندارد.

حمله اخیر طالبان به مدرسه در پیشاور و گروگان‌گیری ۵۰۰ دانش‌آموز و معلم، نمونه‌ای از همین اقدام‌های اسلام‌هراسانه‌ای است. یکی از تروریست‌ها خود را در میان دانش‌موزان منفجر کرد و پنج مهاجم دیگر در عملیات ارتش پاکستان کشته شدند. تمام این کشته‌ها، فارغ از اینکه تروریست یا معلم بودند، بر اثر جهل افراطی‌هایی کشته شدند که نقش عروسک خیمه شب بازی سرویس‌های اطلاعاتی غربی در راستای گسترش پروژه اسلام‌هراسی را دنبال می‌کنند.

گزارش: محسن صالحی‌خواه

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز