خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

ساز و کار انگلیس برای لشکرکشی مجدد به عراق

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۴۴۸

در حال حاضر، انگلیس تصمیم دارد به بهانه آموزش نیروهای عراقی و کرد‌ها چندصد نیرو وارد خاک عراق کند. نیروهای انگلیسی به همراه دیگر نیروهای بیگانه مجبور به ترک خاک عراق در سال ۲۰۱۱ شدند. شرایط کنونی عراق زمینه را برای حضور دوباره نیروهای انگلیسی فراهم کرده است.

وزارت دفاع انگلستان اعلام کرد که این کشور صد‌ها نیرو به عراق اعزام خواهد کرد. این نیرو‌ها برای آموزی ارتش عراق و پیشمرگه‌های کرد به این کشور وارد می‌شوند. محور این آموزش‌ها، توانمندی پیاده‌نظام و خنثی‌سازی بمب‌های دست‌ساز خواهد بود. ارتش سلطنتی انگلستان یکی از اعضای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا بود که در سال ۲۰۰۳ عراق را به اشغال خود درآوردند. در سال ۲۰۱۱ و آغاز خروج نیروهای بیگانه از عراق، ارتش انگلستان نیز از این کشور خارج شد.

با ظهور داعش و ایجاد جنگ داخلی در عراق، آمریکا و اروپا با تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی دیگر وارد خاورمیانه شدند. فعالیت داعش در عراق به عنوان بهانه‌ای برای حضور دوباره نیروهای بیگانه در منطقه استفاده شد. آموزش نیروهای عراقی، حفاظت از اماکن دیپلماتیک و حفاظت از اتباع کشورهای اروپایی و آمریکایی، دستاویز کشورهای غربی برای افزایش نیروی مقیم در عراق است. هر روز با مطرح کردن بهانه جدید، نیروی بیشتری وارد خاورمیانه می‌شود.

حضور نیروهای خارجی به ویژه نیروهای انگلیسی در عراق، ریشه عمیق‌تری از اشغال این کشور در سال ۲۰۰۳ میلادی دارد.

قیمومت انگلستان بر عراق

کشوری که امروز به نام عراق می‌شناسیم، پیش از جنگ جهانی اول بخشی از کشور عثمانی بود. پس از فروپاشی عثمانی این سرزمین توسط انگلستان اشغال شد و با تصویب جامعه بین‌الملل، عراق تحت قیمومت این در‌آمد. پس از استقلال عراق در سال ۱۹۳۲ میلادی و پایان دوران قیمومت انگلستان، از نفوذ این کشور در عراق کاسته نشد. سلسله هاشمی عراق که توسط ملک «فیصل اول» بنیان‌گذاری شده بود، با حمایت مستقیم انگلستان روی کار‌ آمد و یک حکومت دست‌نشانده محسوب می‌ِ‌شد.

انگلستان در حال حاضر نیز احساس می‌کند که عراق پلی برای حفظ منافع این کشور در خاورمیانه و خلیج‌فارس است. در زمان استعمار هندوستان توسط انگلستان و غارت مواد اولیه و گنجینه‌های این کشور توسط «کمپانی هند شرقی»، خلیج فارس و خاک عراق، راه کوتاهی برای انتقال این محموله‌ها به انگلستان محسوب می‌شد. بنابراین انگلستان همیشه در فکر نفوذ و کسب امتیاز از هر حکومتی در عراق بوده است.

در حال حاضر، انگلیس تصمیم دارد به بهانه آموزش نیروهای عراقی و کرد‌ها چندصد نیرو وارد خاک عراق کند. نیروهای انگلیسی به همراه دیگر نیروهای بیگانه مجبور به ترک خاک عراق در سال ۲۰۱۱ شدند. شرایط کنونی عراق زمینه را برای حضور دوباره نیروهای انگلیسی فراهم کرده است.

ذخایر نفت عراق

عراق یکی از کشورهای تولیدکننده و دارای ذخایر عظیم نفت و گاز است. کشورهای اشغالگر در ۹ سال حضور خود در عراق، استفاده فراوانی از این ذخایر کردند و کنترل زیادی روی خطوط انتقال و چاه‌های نفت داشتند.

پس از آغاز جنگ داخلی در عراق و حرکت نیروهای داعش به سمت مناطق نفت‌خیز عراق، انگلستان و آمریکا احساس خطر کردند. در حال حاضر داعش بر تعدادی از چاه‌های نفت عراق تسلط پیدا کرده و اقدام به فروش نفت می‌کند. در چند وقت اخیر، کنگره آمریکا و دولت انگلستان اعلام کرده‌اند که مایل به حضور نیروی زمینی خود در جنگ با داعش هستند. ارتش انگلستان در زمان اشغال عراق، استان استراتژیک و نفت‌خیز بصره را تحت تصرف داشت.

داعش و حضور نیروی نظامی بیگانه

ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به رهبری آمریکا برای مبارزه با داعش در خاک عراق و سوریه، با حضور ۴۰ کشور تشکیل شد. همه اعضای این ائتلاف در حمله‌های هوایی علیه داعش نقش ایفا نمی‌کنند. انجام آموزش، پشتیبانی و حمایت لجستیکی از ارتش عراق و تلاش برای قطع کردن حمایت‌های خارجی از داعش، از وظایف این کشور‌ها است.

نام کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و کشورهای اروپایی که به حمایت از داعش شهره هستند، در این ائتلاف دیده می‌شود. کشورهای مرتجع منطقه و حامیان غربی داعش، چرا علیه چیزی که خود ساخته‌اند وارد عمل شده‌اند؟ مطالعه عملیات‌ها و پیگیری مواضع این گروه، نشان می‌دهد که گروه تروریستی داعش هیچ تهدید عملی برای کشورهای غربی و حامی خود نداشته است و نخواهد داشت. شاید چند نفر از اتباع کشورهای آمریکایی و اروپایی توسط این گروه کشته شده یا در پیام‌های ویدئویی منتشر شده، تهدیدهایی علیه آمریکا و انگلستان مطرح شده باشد، اما با کمی تفکر می‌توان به این حقیقت پی برد که این تهدید‌ها، زمینه حضور بیشتر کشورهای غربی در عراق را فراهم می‌کند و تهدیدی وجود ندارد.

کار‌شناسان نظامی غرب اعلام کرده‌اند که تاکتیک نظامی داعش تغییر کرده و این گروه به جنگ در شهر‌ها روی آورده است. طبق این نظر، حمله‌های هوایی ائتلاف ضدداعش کارآیی لازم را ندارد و نمی‌توان اقدام به بمباران شهر‌ها کرد. این اظهار نظر کار‌شناسی به طور کامل صحیح بوده و مقدمه‌ای برای ابراز تمایل کنگره آمریکا و دولت انگلستان برای اعزام نیروی زمینی به عراق شده است.

به زودی شاهد بازگشت نیروهای نظامی انگلستان با بهانه تکراری مبارزه با تروریسم، به خاورمیانه هستیم. کشوری که زمانی به عنوان دشمن و اشغالگر وارد منطقه شدند و ثمره اشغالگری‌اش صد‌ها هزار کشته غیرنظامی بوده است، امروز می‌خواهد به عنوان دوست و ناجی وارد منطقه شود. انعقاد قرارداد میان انگلستان و بحرین برای استقرار ناوگان نیروی دریایی سلطنتی در خلیج فارس و انتشار خبر اعزام نیروی نظامی به عراق، نشان از تصمیم جدی انگلستان برای استقرار دوباره در خاورمیانه و خلیج‌فارس دارد.

گزارش: محسن صالحی‌خواه

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز