خبرگزاری کار ایران

شریعتی دهاقانی در گفت‌وگو با ایلنا:

بازگشت روسای دولت‌های قبلی مصر به عرصه سیاست غیرمحتمل است

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۹۳۵

با توجه به صادر شدن حکم تبرئه حسنی مبارک باید دو نکته مد نظر انقلابیون مصر قرار گیرد: اول، نهاد قضایی که در مصر همراه با انقلاب نبود و به نوعی از انقلابیون انتقام گرفت؛ دوم ارتش مصر که بعد از مبارک، زمام امور را به دست گرفت.

«محمد شریعتی دهاقانی» کارشناس مسائل مصر درباره صدور حکم برائت «حسنی مبارک» رئیس‌جمهوری مخلوع مصر توسط دادگاه جنایی این کشور گفت: بحثتبرئه مبارک در مصر باعثشده تا وضعیت پیچیده و مبهمی همراه با یک شوک فکری در بین انقلابیون به وجود آید و به نوعی درسی برای انقلاب‌های دیگر محسوب شود.

سفیر و نماینده اسبق ایران در سازمان تعاون اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: با توجه به صادر شدن حکم تبرئه حسنی مبارک باید دو نکته مد نظر انقلابیون مصر قرار گیرد: اول، نهاد قضایی که در مصر همراه با انقلاب نبود و به نوعی از انقلابیون انتقام گرفت؛ دوم ارتش مصر که بعد از مبارک، زمام امور را به دست گرفت.

وی با اشاره به عملکرد ارتش مصر در طول فرآیند انقلاب این کشور گفت: در ابتدای انقلاب مصر، ارتش این کشور با مردم به صورت مسالمت‌آمیز برخورد کرد اما پس از مدت کوتاهی به دلیل دستیابی به منابع ملی و نارضایتی‌هایی که از مرسی به یک‌باره در بعضی محافل مشهود شد، ارتش این کشور توانست از این نارضایتی‌ها به نفع خود بهره‌برداری کند.

دهاقانی افزود: نهاد قضایی مصر همانند ارتش این کشور بعد از انقلاب و روی کارآمدن اخوان‌المسلمین و محمد مرسی نوعی انتقام‌جویی را به راه انداخت تا جایی که چندین نفر از قضات مصر از رسیدگی به پرونده حسنی مبارک خودداری کردند و در نهایت با تکیه بر اصول حقوقی مانند مرور زمان و ایراد به ابعاد شکلی پرونده، وی را تبرئه کردند اما شما در گوشه‌ای دیگر می‌بینید که محمد مرسی به صورت غیر عادلانه‌ای محاکمه شد و هم اکنون هم در حبس به سر می‌برد.

وی درباره عملکرد نهاد قضایی مصر در گذشته گفت: تمامی ناظران سیاسی به عملکرد نهاد قضایی بدبین شده‌اند و بر این باورند که سرکوب آنها با دخالت‌های این نهاد در آینده روند صعودی به خود خواهد گرفت که اگر عنصر فقر و مشکلات اقتصادی مصر را با سرکوب‌ها همسو بدانیم، موجب می‌شود تا جوانان بار دیگر به خیابان‌ها بیایند و به این ترتیب آرامش از بین خواهد رفت.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به اینکه آیا بهار عربی در کشور های دیگر تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، به خبرنگار ایلنا گفت: حوادثی که در لیبی و انقلاب‌های دیگر مانند مصر روی داد، بی‌شک تاثیرات خوب و بد خواهد داشت اما نکته‌ای که مردم و انقلابیون کشورهای دیگر باید به آن توجه داشته باشند این است که باید به تمامی ابعاد و موضوعات جاری در روند انقلاب توجه کنند به طور مثال درباره مصر همگی می‌گفتند که مصر یک روند انقلابی آرام‌تری را پی خواهد گرفت که این‌چنین نشد.

شریعتی دهاقانی در پایان درباره برگشت روسای قبلی دولت به مصر باید گفت که این موضوع منتفی است چرا که برگشت سران حکومت‌های قبلی به عرصه سیاست در مصر باعثشروع نارضایتی‌های جدیدی در این کشور می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز